Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1252 ggr
Robert
0

Kromatisk blå bakgrund

Jag sitter och övar med min nya bakgrund från Lastolite i Photoshop, en kromatisk blå bakgrund. Tanken med just den bakgrunden är att jag ska kunna ha ett otal olika bakgrunder att variera med. Nu känns det som att Color Range är det bästa verktyget, kanske du kan tipsa om något annat i Photoshop.

Jag var igår kontakt med Lastolite och fick ett snabbt svar från Donna Holmes:

"Dear Robert

Thank you for your enquiry regarding Lastolite products.

The only suggestions that I could make is that the background needs to be evenly lit and any variation in lighting will make photoshop see it as 2 or 3 different shades/colours. Photoshop is probably not the ideal program for doing cut-outs. There are programs especially for that purpose, although I am not sure of their names.

Sorry I could not be more helpful.

Best regards

Donna Holmes

Admin & Marketing"

Vad tror du hon menar vad det kan vara för program som skulle kunna fungera bättre än Photoshop? Jag har iaf skrivit tillbaka till henne och frågat om hon inte känner någon vidoeproducent som kanske kan tipsa om något bra program, eller har du något bra tips?

Hälsningar

Robert

Lunascape
0

Nej jag har dessvärre inget tips på något annat program, men jag brukar använda verktyget "Magic wand" för att frilägga objekt. Du kan ställa in toleransen, dvs hur noga Photoshop skall skilja olika färgnyanser från varandra innan den anser dem som lika. Ställer man in den ganska lågt så brukar det vara enkelt att markera det man ska.

Det är säkert inte den bästa metoden men så länge den fungerar..

Fotord
0

#1 låter som den snabbaste lösningen. Är det stor kontrast mellan motiv och bakgrund så _borde_ filter/extrahera också fungera bra.
Om jag ska frilägga kör jag nästan alltid på "Magic wand"/"trollstaven" i kombination med "Quick mask"/"snabbmask" för att justera eventuell "blödning".
…men så är jag ju också amatör…