Favoritobjektiv
Ni som har systemkameror, vilket objektiv tar ni mer er när ni tar kameran utan att ha något särskilt att fotografera?
Jag tar oftast ett 17-40-objektiv. Med det kan jag ta vyer och grupper med människor.
Vänliga hälsningar
Niklas

18-200 tamron. Täcker in hela omfånget, fast jag ska beställa ett 12-18 från Tamron det hoppas jag blir den nya favoriten
Ngn som vet ngt om det? -->
//Oskar

Jag har ett Tamron 27-200 och är sugen på ett 12-18 eller liknande… När plånboken tillåter. :)
/ Patrik

Än så länge sitter Sigmas 28-300 oftast på, men
det skulle vara kul med lite nytt. Gärna något ljusstarkare.
Men som sagt plånboken styr…

Nikon 18-135 Mest beroende på att jag bara har det objektivet för tillfället
Men en vacker dag så ska det bli fler !
Hälsningar
Hasse

Mitt "favoritobjektiv" hitills får väl bli mitt 35-120 2.6-5.5 eftersom jag inte kan byta på min kompakt. 
Om jag bara går ut på stan tar jag nog mitt kitobjektiv Canon EF 24-105 4.0 L IS USM men när jag fotar hästr tar jag snarare mitt 70-200 4.0.
Själv har jag endast ett 18-50 objektiv till min Nikon D50 men eftersom jag fotograferar i stort sett endast hästar ska jag köpa ett 55-200 och kommer nog ha med mig båda när jag fotar, eftersom 18-50 tar bättre hästögon-bilder samtidigt som 55-200 fotar bättre i rörelse och på långt håll.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
I vilket tillfälle är det bra att använda ett 12 - 18 eller ett 17 - 40 objektiv?
#8: Vid fotografering av interiörer och landskap. Då är det bra att kunna få med ett brett område med stort skärpedjup.
Vänliga hälsningar
Niklas

När man inte behöver använda ett teleobjektiv?
Kanske inomhus?

jag siktar på ett 12-18 för undervattensbilder.
Canon EF 50mm f/1.8 II Sitter på min kamera mer och mer.

På min Nikon D80 sitter en 18-200 VR så slipper jag ta med hela väskan , hur bra som helst.
Sony 18-70 kit som precis landade på vardagsrumsbordet tillsammans med en kamera 
Hälsningar Mattias

50 mm f/1.4, smidigt och bra för alla tilfällen. Fungerar i nästan alla ljusförhållanden.
Hälsningar
Robert
#15 Den skulle jag vilja ha!

Sigma 18-200. Täcker in allt från gruppfotografering till light-teletillfällena.
Köpte det beggat och är mycket nöjd. Är det porträttbilder jag ska ta då slänger jag på mitt Canon 50mm f/1.8 II
#11: Vad använder du för kamerahus då?
Vänliga hälsningar
Niklas
Sigma 24-70 2,8, blir mer o mer favoritoptiken
Kjell
Jag kör mer och mer med ett fast objektiv. 50 1.7. Man får fotzooma.
Eddie

Jag har en Nikon D70s som jag älskar!
//Oskar
#21: Vad har du för undervattenshus då?
Vänliga hälsningar
Niklas

Inget än ska beställa ett Fantasea ND-70 har svårt att hitta en leverantör som kan skicka det snabbt
//Oskar
Definitivt mitt nya 50 mm 1,4, duger till det mesta! Tack till johan som fixar 
Min EF 24-70/2,8L sitter på för det mesta nu.
Min 50/1,8II är också en favorit även om jag gärna skulle byta den mot en 50/1,4. Men det får bli senare.
/Johan

17 - 70 ifrån sigma sitter mestadels på nuförtiden!
#24 Hoppas att det funkar bra Emma. Du får lägga ut några bilder 
Johan
Oftast en 28-70/2,8 men nu har jag skaffat en 85/1,4 ZF från Ziess som är väldigt kul och en Sigma 120-300/2,8 som jag ska ut o testa.
Hälsningar
Johan