Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 3614 ggr
Rosino
0

blixt och kamerainställningar

Jag ska och fota en väns kattungar nån kväll denhär veckan. Jag är rädd att ljuset inte är tillräckligt och jag blir antagligen tvungen att använda blixt.

Om jag har en extern blixt som är vinklad snett bakåt/uppåt, vad rekommenderar ni då för inställningar då jag använder manuellt läge?

Jag har en viss standardinställning som jag brukar köra med, men tänkte höra vad ni andra brukar använda och kan rekommendera Glad

Har en Canon 350D, tänkte ta EF 50/1.8 objektivet eller alt Tamron 25-75/2.8, samt alltså extern blixt.

Inkanyezi
0

Det är så klart ganska svårt att veta hur stark din blixt är, när man inte får veta mer än att den är extern, men du har ju ett rätt ljusstarkt objektiv, så du behöver antagligen inte gå till väldigt högt ISO.

Jag skulle föreslå att du provar dig fram. Du behöver ju inte alls ha någon katt framför linsen för att prova vilken exponering du ska välja.

Det handlar om en viss bländaröppning till ett visst ISO; en gissning om du har en blixt med ledtal 40 är att du kan köra på ISO 400 och bländare 5,6 eller 8, men det hänger lite på reflektansen i ytorna i rummet och hur stort rummet är. Ett störrre rum kräver större bländare. Om rummet är mycket ljust kan man använda ganska liten bländare, men om det har mörkare toner på väggarna behöver man öppna lite. Det är knepigare om det är dominerande färg på väggarna, men om man tar i RAW kan man i regel rätta till det efteråt.

Annars är tanken helt rätt att rikta blixten snett bakåt. Ofta ser man bilder i instruktioner där blixten är riktad snett uppåt och framåt, men det ska man absolut aldrig göra, eftersom reflexljuset i så fall kommer rakt uppifrån, och för att det är stor risk att man dessutom får direktljus från blixten, som ger en skarpt belyst övre del av bilden. När man riktar den snett bakåt blir belysningen i regel bättre.

Rosino
0

Tack för dina kommentarer!

Jag har en Canon Speedlite 550 EX och jag brukar dra upp den 2/3, ha ISO 200 och 1/60 sek med bländare 4-5.6.

Jag funderade på att ta med kortare slutartid ifall det skulle visa sig att det är fart på kattungarna Glad, men har egentligen inte experimenterat just alls med blixt. Men då måste jag nog säkert höja ISO-talet.

Men eftersom jag fotar i RAW så borde jag nog hitta några inställningar som fungerar för att få några acceptabla foton, hoppas jag. Jag måste börja prova mej fram mera med hur blixten fungerar nu när det blir mörkare tider. Har mycket kvar att lära Glad

Inkanyezi
0

När du använder blixt behöver du inte ställa kortare slutartid, eftersom det är blixtens brinntid som avgör exponeringstiden. Blixten brinner på 1/1000 sekund, så det fryser det mesta som rör sig. Om blixtstyrkan ställs ner så blir tiden ännu kortare.

Rosino
0

Ahaa - Så det spelar alltså ingen roll alls vad man har för slutartid?

Inkanyezi
0

Enda restriktionen för slutartid är att korta tider på kameran kanske inte löser ut blixten alls, men det beror lite på vilken kamera man har. En del kameror kan lösa ut också med mycket kort slutartid. Det står i bruksanvisningen vilken tid man kan använda, men vissa modeller kan lösa ut med kortare tid också.

Rosino
0

Ok, tack Glad Då blir det ju en variabel mindre att ta hänsyn till.

pellepiano
0

Slutartiden bestämmer dock hur mycket av det befintliga ljuset som ska komma med. Så kort slutartid så får du med i princip bara det som blixten lyser upp, och med längre så får du även med delar av rummet som det naturliga ljuset ger.