Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 416 ggr
moderskeppet
0

Bjudning - Restaurering i Photoshop

Jag lovade Robert att skriva nåt om min webbplats Moderskeppet. Men jag har inte riktigt fått tid till detta (ännu).

Men jag tänkte jag skulle göra en bjudning till medlemmarna på Foto i Fokus. En artikel som inte släpps officiellt förrän om tidigast två veckor. Ni får läsa den nu:

Restaurera din historia - Fotografier presenterar vår historia, vilka vi är och var vi kommer ifrån. Med tiden tynar de dock bort och förstörs. Med Photoshop kan du redan idag återfå det som gått förlorat. Jag vill visa dig hur.  

Lycka till med era foton. Att lära sig Photoshop ska alltid vara skoj!
 / Mattias

Robert
0

Det ser intressant ut. Bilden du har framme på arbetsbordet är intressant. Vad jag kan se så arbetar du med väldigt många lager, är det ett lager per färg? Till vänster har vad jag kan se en färgpalett med givna färger, stämmer det och hur kan man få fram en sådan?

Jag gillar din sajt, trevligt uppbyggd och strukturerad.

Hälsningar

Robert

PS. När du lägger ut länkar som länkar ut, bocka gärna för öppna i ett nytt fönster, då hamnar inte det nya fönstret i iFokus ramverk.

moderskeppet
0

Angående fotot. Guiden i fråga visar inte hur du färglägger jättefotot. Det tog åtta timmar. Men den visar hur färgar, eller handkolorerar, en person. Sen får man tillämpa samma kunskap på hur stora foton man vill.

Ett lager per färg. Det blir i medel 5 lager per person.

Fönster>Färgrutor (eng: Color>Swatches) lyfter fram färgerna. Du sparar egenblandade färger genom att ställa dig i det tomma grå området i slutet på listan och klicka.

Med hjälp av pilen i högra hörnet kan du välja att se en lista med namnen (och läsa in fler av de färger som finns i Photoshop från början)

Ariya_IGI
0

Det där måste jag pröva!

antibody
0

Tack. Mycket bra och lättförstålig sida om Photoshop. Äntligen begriper jag mig på snabbmaskfunktionen.

Staffan
0

Tack för tipset - bra sida!

// staffan

Ariya_IGI
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett poträtt på min mormor.

Det är svårt att få rätt färger på allt.

moderskeppet
0

Aryia: Det blev ju bra!

Pröva följande för att utveckla:

1. Färglägg håret i nån nyans, Samma med tröjan. Ögat har förmågan att se att det är svartvitt ändå. Tona ner mängden färg med opacitet om det blir för mycket.

2. Pröva att sätta Blandningsläget med guldet till "Täcka Över" (eng: Overlay) för en mer metallisk känsla. Sänk även opaciteten lite på den gula färgen.

Jag bifogade din bild med ett exempel. 

Kul att se. Lycka till!

Ariya_IGI
0

Tack för tipsen! Jag sprade bilden i ett lager bara så det blir svårt att ta bort det guldiga, dumt av mig. Men jag ska tänka på det nästa gång.

Ariya_IGI
0

Här är en till. Den här gjorde jag lite hastigare. En grön bakgrund kanske är att ta i.

moderskeppet
0

Du är på helt rätt spår. Mycket bra, kul att du lär dig så fort. Har du aldrig gjort detta förut? (är jag så bra pedagog som jag försöker vara?)

Tona bara ner det gröna med opaciteten så den blir lite lättare så sitter det.

Robert
0

#9, verkligen fint, bra jobbat. I bilden ser jag att ljuset är placerad för nära kameran, den skulle har vridits så att den hamna lite mer i 45 graders vinkel in mot modell och kanske en aningens högre upp.

Hälsningar

Robert

Ariya_IGI
0

Ja, du är bra för jag har aldrig gjort det här förut.

För övrigt är bilden på min mamma från 1975 då hon var 19 år.

moderskeppet
0

Tack…  Har du visat dem för din mamma?

Ariya_IGI
0

Självklart. Hon tyckte det var fint. Som vanligt så berömer hon mig alldeles för mycket.  

Har du gjort några andra guider om saker man kan göra i photoshop, det var kul!

Ariya_IGI
0

Jaha, nu hittade jag en massa på din sida.

moderskeppet
0

Jorå, det finns fem artiklar direkt om Photoshop. 15 om Bildbehandling. Sen 250 blogginlägg förstås…