Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 435 ggr
neonrosa
0

Ny kamera

Jag vet att det är ganska många trådar om folk som ska köpa nya kameror, har kikat lite bland svaren men inte hittat något. Jag har några krav på kameran:

Mellan 6.0-8.0 megapixlar

Ganska stor skärm, 2.0-2.5 LCD

Man ska kunna ändra slutartiderna

Runt 3x / 5x optisk zoom

Har ni några bra tips?

Sara

Lakrits
0

Du glömde en viktig detalj, hur mycket det max. får kosta.

/Mattias

Anna
0

Varför bara runt 3-5x optisk zoom? Det finns billiga kameror som har mer än så, varför vill du inte ha längre zoom på kameran?

Återkommer med tips. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Mandrakonian
0

Olympus SP-550 UltraZoom kring 5000 kr.

neonrosa
0

#1 Juste ja, den får kosta max. 2500 kr.

#2 Jag använder sällan zoom, 3-5 x är lagom för mig, men finns det billiga kameror med längre så är det inte något minus precis!

#3 Ska kika (;

bildochfoto
0

Jag skulle nog köpa en Powershot A630

neonrosa
0

#5 Den kameran fastnade jag för. Hittade inget om den har slutartids inställningar, vet du om den har det?

Sara

Mandrakonian
0

varför så många megapixlar? = mera brus på bilderna!

emmaa
0

#7 Det var ju inte så farligt mycket, 6 mpix är rekommendation om man ska göra större utskrifter.

bildochfoto
0

Jodå du kan ställa in olika slutartider med Powershots. Jag har en Powershot A85 och man kan göra en hel dl manuella inställningar med dem. Det är nog ett bra sätt att lära sig om digitalt foto…

#7 Håller med om att Megapixelracet, men jag tror nog 8 Mpixel är okej…

neonrosa
0

#7 Jag vill gärna höra din åsikt om Canon PowerShot A630, tycker du att 8 mp är för mycket?

bildochfoto
0

De som har mest problem med brus är nog de ultrakompakta kamerorna där man försöker tränga in för mycket Megapixel på för liten yta…

Bruset kommer när ljuset är dåligt och man måste använda högt ISOtal…

Du kan kolla på testbilderna för att få en uppfattning om bruset i olika ISOtal…

Kikar man på kamerar med 4 Mpixel så har de likvärdigt med brus på ISO 400

neonrosa
0

Jag har kikat på testbilderna och läst lite recensioner, och jag gillar kameran. Tack för tipset!

emmaa
0

Brus är ju också ett fenomen som dyker upp när man pressar in mycket pixlar på en mindre sensor. Därför får du mindre brus på en fullformatssensor med 10 mpix än på t.ex en kompaktkamera.