Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2240 ggr
DesK
0

Hur fota med stativ?

Nu har jag blivit glad ägare till ett stativ till min lilla Canon G11 Glad Nu skulle jag vilja ha allehanda tips på vad och hur jag bäst utnyttjar möjligheten att fota med ett stativ. Stativet är ett rejält golvstativ som känns många gånger större än min lilla kamera.

/Désirée

Inkanyezi
0

Särskilt till bröd- och matbilder tror jag att du kommer att ha stor glädje av det.

Det finns egentligen inte några alldeles särskilda tips. Jag brukar använda självutlösaren för att inte rubba kameran när den löser ut, och på så sätt kan man ta med hur långa tider som helst om ljuset är svagt.

Det som kan vara knepigt med Canons G-serie är skärpan. Eftersom rutorna som den kollar kontrasten i är ganska stora, händer det ibland att den ställer skärpan på något annat än man vill, men där den hittar bättre kontrast. När man tar stilleben, som bröd eller mat, kan det vara bra att ha ett kontrastrikt objekt, som exempelvis ett vanligt A4-papper som man har skrivit ut ett mönster på, t.ex grova svarta linjer, och som man håller invid det som man ska fotografera för att ställa skärpan, så att man får den precis på rätt ställe. Jag använder knappen uppe till vänster med "*" för att ställa och låsa skärpan.

DesK
0

Tack detta ska jag testa Glad Det gäller således att försöka låsa skärpan där man vill ha den, med hjälp av "*" ?

/Désirée

Geronim0
0

Man kan oxå sätta en blixt på stativet och handhålla kameran för lite kreativ ljussättning!

Inkanyezi
0

#2 Om det är samma på G11 som på G7 är det den knappen, kolla bruxisen.