kopparorm
Synd att du inte tog dig tiden att försöka få till en bättre bild. Jag har själv aldrig fått tillfället att stöta på en sådan här i det vilda, och jag tvivlar på att jag någonsin kommer få det.
För övrigt så är det en kopparödla 
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Fin bild på stiligt djur. Sådana har jag gott om i min kompost och även på andra ställen i trädgården Förutom kopparormar så har jag gott om snokar. De minsta är så söta. Mina bilder är inte så fina, så de får bli hemma.
Att kopparormar är ödlor utan ben tror jag de flesta vet, åtminstone om vi har varit med några år.
Gläder mig att du Inkanyezi också uppskattar våra trevliga vilda djur.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Vad skoj. Då vet man det, kompost är det som gäller när man flyttat ut till hus. Egentligen är det inte så konstigt att de dras dit, deras huvudföda är sniglar och maskar.
De flesta borde veta det tycker man, med tanke på att vi bara har tre vilda ormar i Sverige (Snok, Hasselsnok och Huggorm). och de borde också veta att det heter kopparödla och inte kopparorm 
Medarbetare på foto

Den har alltid kallats kopparorm, och det är ju en ödla utan ben, det vet vi alla. Eftersom jag har hört det namnet på den lilla ödlan sedan jag var liten, så kallar jag den fortfarande så. När jag cyklade förbi på samma ställe någon timme senare, hade den tagit sig upp på vägen igen, och jag lade ner den i vegetationen i slänten igen. Jag hoppas att den inte blir överkörd.
Jag har själv kallat den kopparorm en lång tid då min far brukade kalla den det, men numera säger jag alltid kopparödla (vilket den faktiskt heter nu för tiden). Tycker för övrigt att det är bra med folk som vakar över djuren omkring oss. Hade det regnat den dagen du hittade den på vägen två gånger? Kanske envisades den att gå ut på cykelvägen för att jaga?
Medarbetare på foto

Nix, en riktigt solig dag är det. Jag har så klart ingen aning om vad det är som drar den ut att vandra. Kanske den är på jakt efter en partner? På andra sidan vägen, dit den verkade vara på väg, är det en järnvägsbank, och sedan ett brant berg. Den sidan där jag lade den har mängder med torra löv som multnar och där finns allehanda småkryp som den kan äta. Det är en sluttning ner mot vattnet och lövskogsmark.

Möjligen kan det vara rikedomen på överkörda sniglar på cykelvägen som lockar, men det är inte något riktigt bra matbord. Det ligger alltid mosade sniglar uppe på den här cykelvägen, men jag tyckte att det vore synd om den här lilla ödlan skulle gå samma öde till mötes.
härligt. varför en fjäril mitt i allt? tillhör den loggan?
Medarbetare på foto
Hej
Ja, fjärilen brukar finnas med men inte så stor som i detta fallet. Ibland när bilder är ute på "drift" så kan jag känna igen alstren via fjärilen.
Hälsningar
Janne
aha :)
Medarbetare på foto
7# KAn man tänka sig att den sökte upp platsen för att få lite mer värme.
Hälsningar Gnidde.
Tror åxå att solvärmen var de som lockade.
--------
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppar%C3%B6dla
Status
Kopparödlan är, i likhet med alla andra grod- och kräldjur i Sverige, fridlyst sedan år 2000. Den är även totalfridlyst i Norge, medan begränsad insamling för studiesyfte är tillåten i Danmark och i Finland.[5] I Storbritannien är det sedan 1981 förbjudet att skada, döda eller handla med kopparödlor
Föda
Den äter framför allt sniglar och daggmaskar. Dessutom kan den ta insekter, tusenfotingar och spindeldjur. Ibland tar den också gråsuggor och andra kräldjur; kannibalism förekommer.
/L