Canon EOS 1000D vs Nikon P100
Hej, jag tänkte köpa kamera imorgon och undrar vilken som är bäst utav dessa så skriv gärna om ni vet lite :)
Jag har inte haft någon kamera innan så jag är totalt nybörjare :) Går däremot en fotokurs i skolan så jag hoppas på att lära mig snabbt :)
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=21737662
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1268007
Moderator edit: Gjorde länkarna klickbara. /MonisN
ingen som vet ? :P någon med erfarenhet kanske kan kolla på länkarna och säga vilken som låter bäst då?:)
Det beror lite på vad du är ute efter. De är ganska olika.
Nikon P100 är en så kallad bridgekamera, alltså ett mellanting mellan en kompaktkamera och en systemkamera. Bridge-kameror är i jämförelse med kompaktkameror oftast rätt avancerade och man har rätt mycket kontroll över olika inställningar. På en bridge kan du inte byta objektiv.
Canon EOS 1000D är en systemkamera, en DSLR-kamera. Lite mer om exakt vad det är finns att läsa här: artikel om DSLR-kameror på Wikipedia. På en systemkamera kan du byta objektiv och du har möjlighet till full kontroll över inställningar och kan alltså bestämma själv exakt hur du vill att bilden ska se ut.
Om du känner att fotografi är något du kommer att fortsätta med och utvecklas inom är det bästa köpet nog att lägga till de där extra hundringarna och köpa en systemkamera, alltså Canon EOS 1000D. Känner du att du bara kommer att fota då och då men inte riktigt kommer att ha det som ett intresse utan mest bara kommer att fota lite på semstern och så är nog Nikon P100 ett bättre köp.
okej tack så jätte mycket för ett riktigt bra svar, det fick mig att insé att canon eos 1000D nog är bäst för mig ! :)
Nikonkameran är en "vanlig" digitalkamera, dvs inte en digital systemkamera vilket Canons EOS 1000D är.