Canon EOS 1000D vs Nikon P100
Hej, jag tänkte köpa kamera imorgon och undrar vilken som är bäst utav dessa så skriv gärna om ni vet lite :)
Jag har inte haft någon kamera innan så jag är totalt nybörjare :) Går däremot en fotokurs i skolan så jag hoppas på att lära mig snabbt :)
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=21737662
http://shop.onoff.com/ProductSheet.aspx?prd=1268007
Moderator edit: Gjorde länkarna klickbara. /MonisN
ingen som vet ? :P någon med erfarenhet kanske kan kolla på länkarna och säga vilken som låter bäst då?:)
Det beror lite på vad du är ute efter. De är ganska olika.
Nikon P100 är en så kallad bridgekamera, alltså ett mellanting mellan en kompaktkamera och en systemkamera. Bridge-kameror är i jämförelse med kompaktkameror oftast rätt avancerade och man har rätt mycket kontroll över olika inställningar. På en bridge kan du inte byta objektiv.
Canon EOS 1000D är en systemkamera, en DSLR-kamera. Lite mer om exakt vad det är finns att läsa här: artikel om DSLR-kameror på Wikipedia. På en systemkamera kan du byta objektiv och du har möjlighet till full kontroll över inställningar och kan alltså bestämma själv exakt hur du vill att bilden ska se ut.
Om du känner att fotografi är något du kommer att fortsätta med och utvecklas inom är det bästa köpet nog att lägga till de där extra hundringarna och köpa en systemkamera, alltså Canon EOS 1000D. Känner du att du bara kommer att fota då och då men inte riktigt kommer att ha det som ett intresse utan mest bara kommer att fota lite på semstern och så är nog Nikon P100 ett bättre köp.
okej tack så jätte mycket för ett riktigt bra svar, det fick mig att insé att canon eos 1000D nog är bäst för mig ! :)
Nikonkameran är en "vanlig" digitalkamera, dvs inte en digital systemkamera vilket Canons EOS 1000D är.
Med Nikonkameran täcker du ett större brännviddsomfång i och med att det är en långzoom med "alltiett" samtidigt som det brukar innebära att den presterar bättre på vissa brännvidder och sämre på andra. Jag har en liknande fast Canonvariant där det blir ganska brusigt på de största brännvidderna.
Med Nikonkameran kan du även filma i HD, Canonkameran stödjer inte filmning alls. Till Canonkameran kommer att du behöver köpa olika objektiv (ingår ett kit-objektiv oftast, har inte kollat länken så vet inte om du länkat till något speciellt paket eller bara till själva kameran).
Canons digitala systemkameror finns i varianten du nämner, EOS 100D och sedan finns det i "xxx-serien", "xx-serien" och "x-serien". x står för olika siffror där senaste varianterna är 550D, 50D och 7D. Man kan säga att ju färra siffror ju mer "proffskamera", så 1000D-kameran är alltså "mest nybörjarkamera". Den har samtidigt de flesta funktionerna och är nog för många en bra kamera att börja med om man inte är säker på att man vill plöja ner "en massa" pengar i kameraträsket. 
De båda kamerorna går inte att jämföra i mitt tycke då det inte är samma typ av kamera, det är ungefär som att jämföra en glidar-motorcykel med en banracermotorcykel. Båda fyller sina funktioner, men den ena är bättre av en anledning och den andra är bättre på annat.
mvh Martin
okej, tack så mycket !