High-key / högdager - projektet
I en tidigare tråd frågade jag vad high-key var för någonting och vad det heter på svenska. Nu i den här tråden vill jag uppmuntra dig till att tänka till innan vi alla sticker ut och tar bilder på saker och ting som är High-Key ljustsatta.
Frågor:
Hur får man ljusteffekten, high-key?
Hur exponerar jag, var ska jag mäta ljuset?
Vilka objekt passar bra i bild?
Vad är det för typ utav bakgrund som passar bra?
Kan jag fotografera inne eller är det bättre ute?
Har du tagit några bilder tidigare, som du kan visa här nedan?
Har du fler exempel på nätet än just från vår vänsajt Betterphoto.com?
Hälsningar
Robert

Min Avatar :-) Som dock inte föreställer mig.
Google bildsökning på high key visar lite vad high key bilder är för något.
Jag kan inget om det men vill väldigt gärna lära mig för många sådana bilder är väldigt snygga.
Edit. Hittade detta tipset.
"To get high key you need hard light. Using an umbrella or a softbox creates diffused or soft light. Shine lights directly onto the subject without diffusion, and have them come from a single side for the most dramatic effect."

Nä bara delvis. Efter att ha läst en del på fotosidan.se så tror jag att absolut största delen av bilden skall vara väldigt ljus och bara några få mörkare partier. Vissa menar att det mörkaste max skall vara 50%-grått.

Då förstår jag
#4: Den blev ju ganska läcker efter din snabbfixning
Det verkar som om high-key passar avart-vita bilder bättre. Vet ni om det är någon skillnad med att överexponera bilderna vid fotograferingstillfället eller göra det efteråt i en redigerare?

"7:Läckert, men det ser ut som om bilden har en blåton, eller så är det min bildskärm som ljuger

#2, skulle nog kalla det för ett exempel för blownout-key. En person framför solen hade kanske blivit något.
#5, verkligen snyggt, god smak och stilfullt - har du något mer på lager så får du gärna visa dom. Fint jobbat!
#7, Fin smak, kan bli något, utan den blåa tonen.
Robert

Tack för kommentarerna.
Konstigt att nu ser en blå ton för bilden är i gråskala. Jag sen ingen blåton alls.

#10, sant - jag kikade närmare på bilden och det är den gråa tonen som lurar en lite, speciellt när man öppnar den i IE med blåa ramar. Jag tog in bilden i PS, med en grå bakgrund istället.
Jag tror att man ska gå lite närmare för att kunna urskilja mer detaljer i vasstråt, eller vad tror du?
Hälsningar
Robert

#12 - man kan ju hjälpa till med dodge och burn tool oxå, kanske du har gjort? Fint blev det, mer liv sas.
#14, stiligt, det ser ut som om vattnet rinner, eller är det fruset vatten. Fina detaljer du har hittat idag, jag hade inte samma lycka som du har haft.
Robert

#15 Som tur är så har vi samma kamer på jobbet som jag har hemma. Undra varför 
Vi har en damm och en bäck som rinner rakt under fabriken, jag har sett många bra bilder senaste veckan men inte velat gå ut. Idag förlorade jag förståndet och gick ut ändå. Tyvärr är det en riktigt ful betongfördämmning så man får ta väl valda utsnitt.
#15 Jag började med att öka kontrasten sen drog jag ner ljusstyrkan till en lagom nivå. Då blev det för mycket snöstruktur runt omkring motivet. Dessa tog jag bort med dodge tool.