Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2542 ggr
[YlvaP]
0

Repa/rispa på objektivet

Jag var ju ute och fotade barnen igår och upptäckte en liten repa på glaset. Det är på sidan om och jag har inte sett något på bilderna där den skulle kunna vara. Är det någon idé att fixa den eller helt enkelt köpa ett nytt objektiv?

Inkanyezi
0

En liten repa har inte någon större betydelse. Sitter den nära kanten kan den ge en mycket liten uppmjukning av bilden vid full öppning, men kommer antagligen inte att kunna synas när objektivet bländas ner.

Så du kan nog lugnt glömma repan.

Assars
0

Hej Ylva!

Jag tror inte du behöver oroa dig för repan om den sitter i kanten av glaset. Jag har en go vän som fick ett stenskott från en startade helikopter på sin Nikkor 35-70 f/2.8. Det tog i kanten av glaset och han använder den fortfarande efter 10 år, inget fel på bilderna. Men han satte sedan på ett filter, fast lite sent.

Mvh
Assar

[YlvaP]
0

Vad skönt att höra. För jag har ju hört att man skall var försiktig och så vidare och att det är kört om det kommit en liten repa.

MonisN
0

Det bästa är att använda ett UV-filter för att skydda linsen. Har du ingen möjlighet att skaffa ett sådant i dagsläget är det bra om du har motljusskyddet på som ger ett hyfsat bra skydd om du stöter emot något.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Assars
0

Till Inkan!

För bra många år sedan blev jag bekant med en som hade fotoatelé. Han använde sig av Hasselblad och hade bl.a. ett objektiv som hade som en luftbubbla i sig, satt inte ens i kanten. Han menade att det var eftertraktade objektiv, något fel på bröllopsfoton och porträtt blev det inte. Har du sett något liknande?

Mvh
Assar

Inkanyezi
0

Jodå, det var ganska vanligt med bubblor i vissa sorters glas, särskilt när linserna var stora. Jag hade en Xenon 38 mm 1,9 på min Robot, och där fanns fyra ganska tydliga bubblor.

Små defekter av det slaget som sitter inne i objektivet kommer aldrig att synas på bilderna, helt enkelt därför att de inte ligger i fokus.

Assars
0

Inkan,
tack för svaret.

Mvh
Assar