Sälj dina bilder
En ny svensk bildbyrå har öppnat. Fotomedia.se
"Amatör- och proffsfotografer laddar upp sina bilder till Fotomedias bildbank som sedan säljs i företagets webbshop med ett hjälp av ett integrerat betalsystem. E-handelslösningen och betalsystemet säkerställer att fotograferna tjänar pengar på varje försäljning och nedladdning. Målgruppen är den svenska företag som är intresserade av att köpa imagebilder. Tjänsten är gratis för fotografer som registrerar sig på webbsajten och fotografen får ett galleri för sina foton."
Är det någon mer än Citron som har sålt bilder till annat än till bekanta?
Jag anmälde mej hos Stockphotomedia.com men jag fick aldrig svar på mina frågor, så jag gick aldrig vidare. Jag får dock info från dom ibland. Jag har aldrig sålt foton till nån.
Jag lägger kanske upp några bilder där, men hur går det till när någon visar intresse? Får de fri använningsrätt, eller diskuterar man om saken?
Jag har anmält mig och väntar på svar
Hälsningar
bosson
Eller, efterom bilderna man lägger upp är i Jpeg så går det kanske inte så bra att skriva ut.

Jag har fått mitt första foto godkänt där! Känns lite spännande… Första foto jag lade upp blev inte godkänt pga för litet format, klantigt av mig att inte tänka på och synd på en del "rara foton" kanske - men det sporrar ju också till utveckling…:)

Pia, kan du inte lägga in en länk till din bild?
Robert

Nu har jag fått fler foton godkända:) Så det har blitt ett litet galleri av det hela, med ganska blandad kompott…
Kvaliteten på de foton som finns på sajten är väldigt blandad, från de allra proffsigaste, tjusigaste, fantastiska till… tja lite hobby-foton. Själv kanske man ligger någonstans i mitten (förhoppningsvis:), men det återstår ju att se om något säljs också…

#7, det var fina bilder du har lagt in.
Robert
Ja, mycket fint.
Har man inget att göra så kan man läsa "needed photos" och göra något av det.
http://www.stockphotomedia.com/Fotomedia/Needed_photos_DXNI-5660_.aspx

Tack! Ja det har jag faktiskt funderat över, vilka foton/motivs som behövs, helt plötsligt börjar man tänka i helt nya banor. Jag såg bl a delar av ett fotogalleri, som mest bestod av närbilder på skruvar och spikar - ganska intressant vad för typer av motiv som det finns marknad för…

#10, jag kan tänka mig att det är något som kan säljas. Bilder på vardagliga föremål som ska in i någon illustration eller liknande, likaså olika ansiktsutryck.
Jaha, då har ni fått en mängd gratistips av mig så donera till upphovsmannen när det börjar ramla in pengar :)
Robert

Jag skall komma ihåg dig i sammanhanget Robert:)
Nu har jag även fått både avslag bifall på fler bilder, och det känns faktiskt positivt med avslag! För det innebär ju trots allt att de inte tar emot allt och faktiskt ställer vissa krav på kvalitet och motiv:)