Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1409 ggr
Anna
0

Tamron 70-300/4-5,6

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ElinSa ville ha exempel på lite bilder fotade med Tamron 70-300mm, så jag startar en ny tråd om detta objektiv. Ni andra som använder detta kan ju också lägga in bilder!

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Ännu en bild. Jag har mest hästbilder fotade med objektiv än så länge, se det är de bilderna jag har att bjuda på.

annaattlid.se

Anna
0

Den här är jag väldigt nöjd med! Man kan zooma mycket långt och komma nära in på, vilket är viktigt när man fotar hästar.

annaattlid.se

Anna
0

Och ett sista exempel. Hoppas fler kan visa upp bilder fotade med det här objektivet.

MVH Anna Attlid

annaattlid.se

Linafoto
0

Fina bilder, Här är en som jag har tagit, det är inte med tamron, men med sigma 70-300mm, kanske är dom ungefär likadana?

Linafoto
0

#4 Bilden går tyvär inte att få större eftersom jag kopierade dom från min hemsida, eftersom jag har bilderna hos min pappa

ElinSa
0

Har nu köpt det här objektivet och är hittils nöjd.
Haft det bara en dag än men.
Ända negativa är väl att den låter ganska mycket när den fokuserar.

[mingdie]
0

Om ni skall lägga upp bilder för att visa hur bra/dåligt ett objektiv är så måste ni också lägga med Exif informationen. Antingen se till att den hänger med på fotot eller skriv till separat. Det är en stor skillnad om fotot var taget på 200 eller 300mm, om det var på bländare 4 eller 11, om slutartiden var 60 eller 500 osv.

En fråga i sammanhanget. Varför tar ni bort Exif från era foton när ni behandlar dom? Det är bra att ha kvar så att ni själva kan se hur ni tog fotot.

Eddie

[Quellii]
0

#7 Jag som är lite nyfiken, vad är "exif"? x)
Jag har hört om det, men inte registrerat vad det är för något.. :P

/Photoniq - www.alexandra.foo.se

[mingdie]
0

#8. När du tar ett foto med en digital kamera så sparas fotot som en liten data file. Tillsammans med bildinformationen så sparas också en file med information om kameran, objektivet, slutartid, bländaröppning osv. När du sedan behandlar bilden i ett program och sparar den så kan du bestämma om du vill spara den informationen.

Jag har ett program med min Firefox webläsare som gör att jag kan högerklicka på en bild och se Exif informationen (om den finns kvar). Det är bra när man diskuterar bilder för då kan man se vilken bländare, slutartid, ISO osv som har använts. Jag kan tex. se att din första bild på din hemsida var tagen med en Dimage Z1, slutartiden var 1/200sek, bländaren 5.6 och focal lenght på 15,9mm.

Hoppas detta hjälper.

Eddie

Anna
0

#9 Intressant! Vart finns det programmet att ladda ner?

MVH Anna Attlid

annaattlid.se

[Quellii]
0

#9 Det var intressant :) Undrar som attlid om det är ett speciellt program till Firefox man använder, eller om det finns "i" Firefox?

[mingdie]
0

Gå in på www.opanda.com och ladda ner Opanda Exif viewer 2,21 som du ser på högersidan. Om du sen kör med Firefox kan du också ladda ner Iexif för firefox som du ser nedanför den första.

Eddie

[Quellii]
0

#12 Okej, tack så jätte mycket :)

Vad kul ^^ Nu slipper man fråga nästan varje gång vilka inställningar som personen använt :)

Martin
0

Mingdie: Jag har en fråga i samband med Exif. Jag stör mig mycket på att min Exif försvinner när jag behandlar bilden (Photoshop Elements 3.0). Vet du om det finns någon inställning för att behålla den eller dylikt?

Dvs, jag tar inte medvetet bort informationen men vet att den försvinner. :o(

mvh Martin

Celia
0

#14 - om man lägger in informationen under Filinformation > Exif direkt i PS, så stannar informationen kvar :)

[mingdie]
0

#14. Om jag förstår det rätt så försvinner Exif om man i photoshop sparar bilden "för websida". Annars vet jag inte. Jag använder PS7 och efter jag manuellt gör den storlek jag vill ha på bilden(max 800x533 för websidor) så sparar jag "spara som" och lägger den där jag vill ha den. Hoppas det hjälper något.

Eddie

Martin
0

#15 Tack för tipset, skall kolla på det. Grejen är ju att exif-infon finns där när bilden kommer från kameran, så jag förstår inte riktigt varför den skulle försvinna när jag börjar bildbehandla den?

#16 Jag kopierar ner bilder från kameran till en mapp som heter "ORGINAL". Därifrån kopierar jag alla foton till en mapp som heter "arbetskopia". Då är exif-infon fortfarande kvar. När jag sedan börjar ändra på bilderna, så försvinner den.

Skall se om jag inte kan lägga ut frågan på något annat forum också, kanske någon som vet.

mvh Martin

Celia
0

#17 - jag vet inte varför informationen försvinner :( Kanske för att det genomförs ändringar, och då inte anses som ett original längre.

Men om du högerklickar överst på bildfönstrets "ram" (jag är så kass på att förklara, så jag lägger in en dump), så kan du fylla i informationen på nytt under 'Filinformation' och då stannar det kvar. I alla fall i PS 7.0. Jag brukar copyrightskydda på detta sätt, då får bilderna copymärket i ramen automatiskt.

Extra arbete - men om det inte går att lösa så att infon stannar kvar, så är detta sätt bättre än inget :)

neonrosa
0

#12 Mingdie, kostar detta program pengar? Har inte kikat på hemsidan än men ändå xD

Sara

[Quellii]
0

#19 Det är helt gratis ;)

[mingdie]
0

#19. Som Photoniq sa så är det gratis.

Eddie