Stulen bild
Jag tog ett kort på några piercingar igår som var efterfrågat (säljer piercingar). Jag visade den på msn för köparen utan att redigera, vattenstämpla el. dyl. tänkte att det värsta som kan hända är att han tar den och använder den.. Det är väl ingen stor fara. Idag ser jag bilden på hans bilddagbok. Fortfarande gör det mig inte så mkt, det var en 2 sekunders bild på tre piercingar. Men ändå.. Det är ju fortfarande min bild.. Och han nämner inte ö.h.t. att det är min bild eller ens att det inte är han som tagit kortet. Jag vill inte börja diskutera mina rättigheter med honom då jag riskerar att förlora en köpare för en sån liten sak. Men ändå ? Jag kommenterade bilden och skrev "Det är för övrigt min bild, kan vara schysst att nämna…". Mer energi tror jag inte att jag lägger på det. Men hallå !?
Mvh Ellenfyrkant
Det är inte lätt det där med upphovsrätt och bilder. Eller, egentligen är det ganska enkelt. Fast inte ens riksdagspartierna verkar ha lätt för det där med lag och rätt.
mvh Martin
Ett tips är att förklara för folk om du inte vill att de ska använda dina bilder, många som inte är insatta i fotograferandet förstår inte hur jobbigt det är när folk "lånar" bilder, särskilt inte när det gäller "produkt-bilder"