Objektiv för natur samt djur
Ska till Nya Zeeland i början på 2011 och ska uppgradera kameraväskan.
Har kikat lite på detta objektiv, som jag vill ha för att kunna fotografera fåglar, delfiner och människor på långt håll.
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM
Vad tror ni om det? Det verkar vara väldigt bra, och lätt att bära runt på. (är en klen tjej och vi kommer vandra mycket).
Sedan vill jag ha ett som kan återspegla naturen på bästa sätt, ett bra vidvinkel. När ni fotar landskap, vad använder ni själva då för objektiv?
Tack på förhand, Evelin
Vad har du för kamera? Väderskyddad kamera och objektiv är mycket bra att ha här nere. Vissa delar av NZ har mycket regn.
För att fota naturen och landskap så är ett vidvinkelobjektiv ett måste. Det är även bra i städer.
300mm är lite långt för att fota fåglar och delfiner om du inte kan använda stativ eller liknande. Om du sitter i en delfin eller valtittarbåt så kommer du normalt tillräckligt nära för ett 200mm objektiv. Själv har jag aldrig kännt att jag behöver mer än 200mm.
Men vidvinkel är bra och eftersom solen är mycket stark så kan ett gråfilter vara bra. Solen här nere är starkast i världen så starkt solskyddsmedel är ett måste. Om du kommer hit ner som en blek svensk och sätter dig i solen så bränner du dig på 15-20 minuter.
Om du har mer frågor så hör av dig.
Eddie
Jag har en canon 450D…
Men det jag skrev om är ju mellan 70-300 mm, då borde det väl fungera ypperligt?
Bra du tipsade mig om regnet och den starka solen också!
Så vilket vidvinkel skulle du tipsa om? :)
själv har jag ett 70-300mm som jag brukar fota natur och djur häromkring med, och jag tycker det känns för litet..
Vad jag menade var att du behöver nog inte gå ända till 300mm för din resa så om du tittar efter objektiv så kan ett 70-200 räcka.
Vidvinkel så använder jag ofta antingen 17mm eller 24mm. Om du har kitobjektivet så täcker väl det ganska bra.
När du reser runt så tänk på att vi också har klåfingriga personer här nere som tycker om att stjäla andras saker så förvara kameran säkert. Ta med bra med minneskort men det går att köpa överallt här nere för ungefär samma pris som i Sverige.
Om du har några speciella frågor om NZ så hör av dig.
Eddie
Okej, då förstår jag hur du menar :)
Men kitobjektivet ger ju inte så skarpa bilder som jag hade velat ha…
Har hittat ett på 10-22 mm, det funderar jag på… canons…
Jo, man får ju se till att ha koll på sina kamera grejer givetvis!
Lär behövas några extra minneskort minsann. Bra att veta att det går att köpa typ överallt.
Du bor i NZ alltså? Har du någon fotosida med bilder från NZ som du fotat?
Kommer ha många NZfrågor hädanefter, har kommit med på en backpackerbuss som lär ta oss genom hela ön.
Evelin
Jag har skickat ett PM.