Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1096 ggr
BamBam
0

Kritik: Fiskmås

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
nymanoz
0

Du har fångat en skön drömmande känsla i bilden och det är också det som gör bilden.

Rent tekniskt lämnar den en hel del att önska. Du ser ju missfärgningarna från solen osv. Det finns även andra fläckar. Du kan fundera på att göra rent glaset på objektivet, givetvis med en mjuk trasa som inte luddar. Självklart inget vatten.

Att man ser solen uppe i högra hörnet är iofs snyggt, men det är också det som skapar de ljusa ringarna i bilden.

Ska du fota fler flygande fåglar tänk då på att undvika solen och försök fånga fåglarna på bild flygande mot dig.

Men slutsatsen är att du gjort ett skönt foto. Om du tar bort de mörka fläckarna på bilden blir den bättre. Jag vet inte vilket bildbehandlingsprogram du använder. Men i gratisprogrammet Picasa 3 finns ett hyfsat verktyg för att redigera bort fläckar man inte vill ha på bilden.

BamBam
0

Putt! :)

[hilevij]
0

Jag är stört förtjust i solkatterna, och tycker att det delvis är de som gör fotot. Däremot vill jag passa på och fråga hur mycket du har grejat med färgerna? för det känns onaturligt turkost.

BamBam
0

Jag förstår om du tror att jag pillat mycket i Photoshop. Men faktist inte, speciellt när det gäller den här bilden. Här har jag bara ändrat kontrasterna en aning och använt mig av "Auto Tone", och då blev himlen så där turkos :)

[hilevij]
0

okey dokey :)

[YlvaP]
0

Gillar också dessa solkatter och förstör inte alls bilden som nymanoz påstår. Skrattande

Assars
0

Jag tycker inte solkatterna stör iom att även solen är med. Dom svarta fläckarna kan vara skräp på högpassfiltret framför censorn. Ta en bild mot bar himmel och kolla om fläckarna är kvar, efter att du rengjort frontlins/filter. Du kan ju även klona bort fläckarna i ett redigeringsprogram.

Gå hit till MartinO ang rengöring!

http://foto.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=7d7b6f87-99f5-493c-aa36-d1480fbf1198&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Mvh
Assar