Fråga om Close up-filter
Tidigare i veckan fick jag hem bl.a två Close up-filter (4 & 10) ifrån tvspelsweb.se till min Nikon D300.
Men jag har ett ganska stort problem. När jag har satt på filtret på linsen så vill den inte fokusera!
Har prövat både auto & manuell fokusering, på långt håll och nära och fortfarande fokuserar den inte.
Någon som vet varför det blir så? Gör jag någonting fel?
fokusera manuellt, stå en meter ifrån motivet och titta genom musslan samtidigt som du går längre och längre fram.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
vad har du för objektiv på btw ?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Lite enklare blir det om du sätter ett par märken på kameraremmen för de två linserna. Ta en linjal till exempel för att mäta ut 25 cm från kanten på ditt objektiv för det ena märket, det som är för +4 dioptrier. När du sträcker remmen framåt ska det här märket alltså vara 24 cm framför framkanten av ditt objektiv.
Och så gör du ett märke till, 15 cm närmre framkanten av objektivet. Det kommer alltså att vara bara 10 cm framför objektivet när du sträcker remmen framåt.
När din +4 sitter på, så använder du märket som är 25 cm fram. Du kan inte få skarpt på längre håll, men på kortare, nästan till det andra märket.
Om du sätter på din +10 så kommer den inte att kunna ge skärpa på längre håll än det närmaste märket. Bara 10 cm från linsen. Kameran kan ställa fokus ännu några centimeter närmre.
Den mest användbara av de två linserna är +4, och den har ett rätt stort område där kameran kan ställa skarpt. Om du har det vanliga kitobjektivet så kommer du ner till ungefär 15 cm från linsen.
Linsen på +10 kommer att ge tydliga linsfel, framför allt att du kommer att se kromatisk aberration, dvs de tre färgerna kommer inte att hamna i fokus samtidigt allihop, och mot kanten på bilden kommer det att bli färgade kanter på föremålen och sämre skärpa.
Linsen på +4 har också liknande fel, men inte lika mycket. När man använder den på längsta brännvidden märks felen knappast alls.
Tack för svaren :) Fick det att funka!