Foto iFokus

Foto

Etikettwebbplatser
Läst 3538 ggr
Aussie
0

Göra en proffsig hemsida?

Hejhej!

Jag har en hemsida med mina bilder på redan i ca 2-3 år. Men förra året såg jag att fler fotointresserade sålde sina bilder (utan att ha gått några speciella kurser). så jag bestämde mig för att byta adress och vara lite seriösare på hemsidan och sälja bilder :) Men jag har då min hemsida på ett ställe där det är gratis. Så min layout är väl inte helt übersnygg (man kan byta bland en massa olika men jag tycker denna är snyggast). :P Jag har gjort mitt bästa. Nu så har jag ändrat lite igen och uppdaterat den lite.

Men min fråga är då. Eftersom den inte ser ut att vara så proffsig, vad ska jag göra åt det? Jag kan koda (,jag har kodat andra grejer,) men hittar inga koder eller så på nätet till hemsidor. Men vad skulle ni förbättra om det var er hemsida? Min fantasi är kass ibland :)

Tackar för svar!

Juste, adressen är www.marleenfoto.webs.com :)

Mountain
0

Om du vill ha en seriös hemsida måste du ha ett seriöst webbhotell och inte en gratishemsida-tjänst. Jag använder webbhotellet vs-hs.com och domännamn från binero.se. Sedan har jag kodat från grunden i notepad men har även laddat ner några templates för vissa sidor jag har.

Att ha en riktig hemsida är såklart inte det billigaste, men det är det bästa alternativet om du vill ha nått seriöst.

Här är mina hemsidor http://zerosite.se och http://zerosite.se/per

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

Inkanyezi
0

Det behövs inte några särskilt avancerade grejer för att göra en snygg hemsida, det handlar egentligen om att fixa en snygg formgivning, och det kan man klara utan sånt bjäfs som Shockwave/Flash eller andra esoteriska saker som inte är standard. Inte heller tycker jag att man ska överdriva med besöksräknare eller skript som körs på servern, utöver att ha möjlighet att beställa eller skicka meddelanden. Själva galleriet kan man utan vidare koda i html med lämpliga formgivningshjälpmedel via CSS. Häll det enkelt, så kan sidan bli njutbar. Javascript kan användas med urskiljning, och det finns tillräckliga verktyg där för att göra allt man behöver för ett fotogalleri.

Och det handlar inte så mycket om att "hitta koder" som att formge. Att bara plocka åt sig något som någon annan har formgivit är inte särskilt smart, i synnerhet som ögongodiset ofta bygger på sådana finesser som får ett antal av besökarna att gå någon annanstans. Jag tittar till exempel inte på någon sida som byggs med SWF om jag inte har ett särxkilt bra skäl, och det finns flera webbsidor med bilder som jag har hoppat över, helt enkelt struntat i, för att de kräver "Flash" (av senaste version). Flash är inte någon webbstandard, och det funkar inte för alla operativsystem.

Så skissa på hur du vill ha sidan, och koda upp den. Det finns i stort sett två aspekter att jobba på, det ena är utseendet, det andra är strukturen. Strukturen är mycket viktig, och man har ofta orsak att tänka över hur det ska gå att navigera i webbsidan.. Håll det enkelt, och se till att det funkar i alla webbläsare.

Aussie
0

Okej! :) Tack för tipsen! jag menade kanske inte så seriöst så att man tom. ska ha ett eget domännamn. Visst vill jag det, men det har jag inte riktigt fört igenom bla. för att jag bara är 16 känns det lite 'onödigt'.

2#

Tack, du med! :D Jag ska börja skissa på något sen :) Hoppas att jag fattar tillräckligt om koder för att kunna börja!

Metinia
0

Jag håller med #2, många bra tips där. Jag kan bara tillägga att för mina ögon är stilrent = proffsigt. Så håll sidan stilren så blir det skitbra!

Men om du inte känner att du har tillräckligt med kunskaper i HTML tycker jag att du ska läsa på en del innan du börjar. Den här sidan är en väldigt bra sida att lära sig HTML på, och även CSS, m.m. kika in där! Glad

DesK
0

Förutom de bra tips du fått ovan och länken till w3schools.com är Webdesignskolan.com en bra sajt med många tips och tricks Glad En viktig detalj är också att du ser till att språket på din sajt är bra och korrekt stavat och utan egengjorda ord med mera. (Exempelvis ordet "juste" som du skrev i #0 betyder med den stavningen "schysst" och inte "just det" som jag gissar att du egentligen menar)

/Désirée

Mountain
0

#3 Det är aldrig för tidigt för att lära sig, inget är onödigt :)

Jag började med min hemsida när jag var 14 och skaffade domännamn vid 15. Så skaffa dig lite förkunskaper på hemsidorna du fått länkar till, fixa webbhotell och domännamn så kommer det gå fint :)

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

Aussie
0

Tack, allihopa :)

Det där med stavningen och så vet jag inte hur bra det kommer gå, men jag ska försöka ;)

Metinia
0

#7: Tycker du att stavning är svårt så tipsar jag dig om att skriva alla dina texter i Word innan du klistrar in dem på din hemsida. Word har ju rättstavningsprogram så det kan hjälpa dig med stavningen, och även med andra delar av grammatiken. Mycket användbart och väldigt praktiskt faktiskt! Skrattande

Aussie
0

Okej! Ska försöka fixa det :) Min data är på holländska pga. att jag är från holland. Har inte bott här så länge och det är därför jag ibland har lite problem :P

Inkanyezi
0

Jag tror att det kan vara bra om du kan få hjälp med korrekturläsning om du inte känner dig helt hemma i språket. Jag tror till och med att du kan få hjälp med det här på iFokus, eventuellt på språk i fokus.

Om du vill ha svensk rättstavning kan du ladda ner OpenOffice.org, som du kan ställa in stavningen till vilket språk som helst i. Det går att ha både holländsk och svensk rättstavning i den och välja efter vilket dokument man skriver. (Själva maskinen heter dator, "data" är det som lagras och behandlas i den.)

DesK
0

Aussie se inte mitt inlägg om språket som negativ kritik utan mer som ett vänligt påpekande eftersom en proffsig hemsida består av såväl snygg design, bra innehåll, snygga bilder och korrekt språk Glad Du har fått flera bra tips ovan hur du kan få hjälp med språket.

/Désirée

Inkanyezi
0

Och jag nämnde det inte, men även i Word, om du har den, kan du ladda svensk ordlista och välja svensk rättstavning. Men rättstavning är bara en liten del av det hela; tillsammans med grammatikkontrollen ger den ofta bra råd, men ibland blir det helt tokigt, så det går inte att ersätta en korrekturläsare.

Aussie
0

Lungt :) Jag tog det inte illa upp.

DesK
0

#13  Glad

/Désirée

Peak303
0

Jag har en hemsida på webs och är riktigt nöjd med min :D

www.Peak303.webs.com :)

-'  Malin Hultman