Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1536 ggr
MaGi67
0

Vad är skillnaden?

Att göra en dubbelexponering eller en sandwich?

Geronim0
0

Sandwichtekniken innebär att man lägger samman två negativ i kopieringsapparaten.

Dubbelexponering att man exponerar två eller flera ggr på samma filmruta, eller motsvarande på samma bild i dagens digitalkameror.

MaGi67
0

Tusen tack för snabbt svar!

En fråga till,

Om jag då gör en bild skarp och en till bild oskarp med min digitala kamera som jag inte har multiexponerings möjligheter med men lägger sedan ihop dem i ps.

Är det då en sandwich?

Vad kallas det då om jag gör tre-fyra bilder och lägger ihop?

Geronim0
0

Det vanligaste är att man lägger samman ett antal bilder av samma motiv men med olika exponering, HDR (High Dynamic range) För att öka det dynamiska omfånget.

Vad det kallas för om du lägger samman bilder i PS i annat syfte än HDR vet jag faktiskt inte, sandwich kan ju vara ett uttryck, dubbelexponering också eftersom du faktiskt lägger samman två exponeringar.

Multiexponering om det är fler än två bilder.
Dagobertmacka för att ta en variant på sandwich med flera bilder. Obestämd

MaGi67
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, dagobertmacka var ett bra ordSkrattande

Lägger upp en bild som jag kallar för dubbelexponering då jag gjort två lika bilder, en i fokus och en totalt ur fokus=)

Lagt ihop dem i ps med 50% opacitet.

Geronim0
0

Riktigt läcker bild det där. Stämningsfull och spöklik på samma gång. Stort format och upp på väggen!

MaGi67
0

Tusen många tack!!!!Skrattande

Faktum att den hänger i storformat på fotoklubben jag är medlem i=)

Geronim0
0

har du testat den på 1x.com? Det är värt ett försök!

MaGi67
0

Nix, men kanske jag borde prova det? =) Är medlem men inte lagt upp något.

Finns sanslöst vackra bilder där!!! Av alla de slag!

Stor inspirationskälla må jag säga=)

Geronim0
0

Livsfarligt ställe, har man väl börjat blädra bland bilderna kan man inte sluta. Lätt att natten övergår i gryning innan man inser hur länge man suttit och kollat bilder!

MaGi67
0

Haha, ja jag har samma problem=))  Men å andra sidan kan man ju då ta med sig kameran och gå ut och fånga gryningen på bild=))

Då slipper man gå upp i ottan;))

Geronim0
0

Du har en poäng där. Jag har egentligen ingenting emot morgnar, bara de inte hade infallit så förbaskat tidigt!

Obestämd

MaGi67
0

Då är det bra med hösten, då räcker det med femsnåret. Under sommaren är det ju hopplöst:))

Men jag ska villigt erkänna att det är sanslöst tungt att gå upp vid fem också!!!

Niotiden är okej

Geronim0
0

Allt efter 07.00 funkar för min del. Döttrarna anser det vara midnatt men det är dom det… Tungan ute

MaGi67
0

Nu loggar jag ut för en förhoppningsvis tidig morgon med dis och dimma och magiskt ljus=)

Ha de gott!!

Geronim0
0

Ha det själv. Plåta lite örnar, jag vet att du kan det för du har postat örnbilder förr och dina örnbilder är ögongodis som heter duga.

Inkanyezi
0

Man brukar kanske kalla det stackning när flera bilder läggs ihop, exempelvis för att göra HDR-bilder eller öka skärpedjupet.

Negativprocesser skiljer sig en del från positivprocesser, så ibland blir det olika resultat beroende på om man gör ett förfarande i en positivprocess eller i en negativprocess. Det kanske tydligaste exemplet är softning, där softning framför obektivet när man tar bilden spridet de ljusa områdena mot de mörka, medan softning i förstoringsapparaten sprider de mörka mot de ljusa.

När man tar en skarp bild och därefter en oskarp, utan att rubba kameran, och lägger ihop dem, har man gjort en oskarp mask, och det finns ju digitala verktyg för att göra. Förr, innan vi hade digitaltekniken, var det ett av sätten att åstadkomma oskarp mask, men vanligare var att göra en kontaktkopia med en distans emellan. När man använder oskarp mask till ett negativ, gör man masken positiv; om man överlagrar eller dubbelexponerar blir den positiv mot en positiv bild, vilket inte ger samma resultat.