Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1762 ggr
otilia
0

Analog Kameror?

Hej , jag undrar ifall analog kameror är bra? =) funderar på att köpa en . eller är en digital bättre ?

Geronim0
0

Din fråga är lite underlig.

Analoga kameror är bra, liksom digitala. Skillnaden är inte kamerans kvallitet utan att du använder film i den analoga medans du i den digitala lagrar bilderna på ett minneskort.

Denna kommentar har tagits bort.
Inkanyezi
0

Jag antar, precis som Geronim0, att du menar en kamera som behöver film när du säger "analog". Jag har några sådana kameror som är mycket bra, men som numera inte används alls, och som är om inte helt värdelösa, så inte så långt ifrån. Film är historia, och det finns så klart folk som envisas med att ta bilder med film, precis som förr, men eftersom det är så få, så blir filmen dyrare och dyrare, och det finns fler nackdelar med att använda film, även om man kan göra mycket bra bilder.

Jag skulle inte råda någon att köpa en kamera för film idag, men om man vill, så kan man hitta dem exempelvis på Myrorna för en spottstyver. Problemet, om man inte har ganska mycket pengar, är att det kostar rätt mycket att ta bilder med dem. När man har en digitalkamera, vare sig den är enkel eller mer avancerad, så kan man se bilden direkt när man har tagit den, och man kan jobba med den i datorn och göra sånt som man behöver ett mörkrum till om man använder film. Så om man har en dator, är det enklare att använda digitalkamera.

Det har ju dragits liknelser med fordon här tidigare, och skillnaden mellan digitalkamera och "analog" är som mellan bil och häst och vagn. Häst och vagn är ett alldeles utmärkt transportmedel, men kanske inte så modernt.

Så om du ska köpa en kamera för att ta bilder med, skaffa en digitalkamera, eller om du vill prova med film, skaffa en tokbillig kamera på Myrorna och prova, men om du vill ta många bilder blir det i längden mycket billigare med digital, även om den kostar mer att köpa.