Skarpa bilder, hur gör man?!
Det känns inte som att min kamera någonsin har tagit en riktigt skarp/klar bild, de flesta är gryniga och oklara och utan riktig skärpa. Hur gör man?! Jag har haft kameran sedan 2006, gått fotokurs (med inriktning mot att hantera själva kameran utan att behöva efterredigera) men får inte till det! Har en Canon EOS 400D med olika objektiv, ett Tamron 28-75 f/2.8 och ett Canon 55-250 f/4-5.6 IS samt kitobjektivet. Har även ett Tamron 70-300 f/4-5,6 (till salu om någon är intresserad). Det blir inte skarpa bilder med något av objektiven tycker jag. Skickar med en bild tagen med Canon 55-250, iso 200 f/4 1/200 (förminskad i photoshop, gick inte posta orginalet)
Är det fel på kameran eller mig? Använder mig mest av Av (för jag är för lat för M ;)), men det blir likadant med helautomagiska inställningar eller manuell
(Obs, bilden är inte bra på något annat vis heller ;) skulle bara fota staketet vs hästen…)

Vad tycker du är fel i bilden. Den ser ju skarp ut där den ska, häst och staket. Bakgrunden är oskarp för att du harställt bländaren så.

Men hästen är inte skarp det är som ett ludd över hela bilden, alltså ingen klar bild, även om skärpan ligger på hästen (det ska den) och bakgrunden ligger utanför (också meningen) DET vet jag hur man gör (basic…) men bilden är inte bra för det

Ja det kunde man inte se på den bilden du skickade först.
Vad är den tagen på för tid ? Undrar bara så man kan utesluta nån slags rörelseoskärpa .
Det kan vara så att kamerahuset lider av bak eller framfokus, fast då borde i alla fall nåt område bli skarpt. Om allt alltid är oskarpt kanske du skulle lämna in kameran och kolla om det är fel på den.
Nja skärpan ligger på staketpinnen nere till vänster. Tänk på att spegelreflexkameror fokuserar efter kontraster. Om kameran får välja själv väljer den oftast inte att fokusera på en mer eller mindre jämnbrun häst. En kant på en pinne är mycket lättare att välja.
Jag gissar att du har alla autofokuspunkterna aktiva. Välj en så du vet vilken som används. Sedan är det inte helt meningsfullt att kolla skärpa i 100 procent. Då blir det sällan skarpt om du inte har haft kameran på stativ och motivet är helt stilla.
Min obesrvation om var skärpan ligger uteslutet inte att det är något fel på kameran. Har kameran fokuserat på hästen är det deffinitivt nåogot som inte stämmer. Men vi skulle behöva slutartid och bländare för att kunna säga något mer.
mvh/gurin

för mig låter det som att 1/200 är lite väl kort kanske för att förhindra rörelseoskärpa?

gaah talen lurar mig alltid, lite väl LÅNG menade jag ju såklart!

En del av intrycket som bilden ger hänger också ihop med färgbalans, kontrast och exponering. Jag upplever precis som gurin att det finns skärpa i bilden. För att se om skkärpeläget kan bero på något fel i kameran kan du göra ett test av hur den fokuserar; om det är närmre än det som du riktar punkten i sökaren mot.
Men du bör också kolla hur kameran sätter färgbalansen och trimma in hur den exponerar. Det behöver du en kalibrerad bildskärm för, så att du kan bedöma hur färgen blir. I vart fall kan du prova i gråväder som här, att ställa en egen Vitbalans i kameran och se om det blir bättre. I gråväder kan man sikta på molnen för vitbalansen.
Exponeringen bör göras så att ingen del av bilden annat än direkta reflexer och ljuskällor kommer upp i högsta värdet för ljushet i någon av kanalerna. Eftersom det är en jpeg kan jag inte se om råfilen har värden kvar på de ställen där det ser ut att vara överexponerat, men det ser ut som om bilden har exponerats mer än den borde. Ett enkelt sätt att komma runt det problemet om kameran har en tendens för överexponering är att sätta en kompensering som tar ner högdagrarna lagom. Det handlar oftast inte om så mycket som ett helt steg. Du kan kolla högdagern med blink på skärmen (högdagervarning) när du chimpar.

Det är bara fokuspunkten i mitten som är aktiv, annars fokuserar ju kameran som ni säger lite överallt utom där man vill..
Slutartiden var 1/200, och brännvidden 55 mm, så det borde inte vara någon fara (crop 1.6)
Ska ut o kolla vitballansen så fort det blir lite uppehåll i ösregnet… himlen är igenmulen så det blir ju perfekt!
Upplever också att kameran sällan tar en "lagom" bild, det blir för det mesta över eller underexponerat (har kollat så jag inte fått in någon exponeringskompensation, och så är inte fallet) och lite skumma färger. Är det inställningssak eller fel på kameran? Brukar variera ljusmätningen på evaluerande och centrumvägd, och fokus på one shot, Vitbalans på auto

Är alla delar av bilden lika oskarpa som den detaljbild du skickade på hästens ögon? Även staket och "stängsel"? Inget område alls som är skarpt?