Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 772 ggr
CarCar
0

Läs detta, behöver svar innan imorgon!!

Det är så att jag fick idag ett telefonsamtal från en fotostudio här i närheten som erbjöd sig att sminka och ta kort på mig + fyra kompisar valfri dag. Mitt nummer hade de fått genom en kompis till mig som hade varit där och lämnat ut det för att även jag skulle få möjligheten att göra detta. Detta ska vara helt kostnadsfritt förutom om det är så att vi vill köpa kort, för de kostar.

Det jag vill veta är om de har tillåtelse att använda korten på mig till annat än att sälja dem till mig? Kan det hända helt plötsligt att jag ser mig på en sajt på internet där jag inte vill vara (självklart sker alla kort med kläder på, men ändå)

Min kompis som har varit där hävdar bestämt att allt är lugnt och att hon hade fått möjligheten för att en kompis till henne hade gett ut hennes nummer.

Jag är jättesugen på att göra det här för det verkar jättekul, men är det seriöst?

Jättetacksam för svar innan imorgon då jag måste lämna besked!

/ En Rådvill CarCar

CarlS
0

Gör det tycker jag, köp sedan några kort och skicka dem till

Fröken Sverige! och anmäl dig. :)

Sedan är det nog så att de kan använda korten. Det är ju de som tagit dem…

Lycka till fotomodellen! Glad

//CarlS

Niklas
0

De har inte rätt att använda korten hur som helst utan ditt tillstånd. Exempelvis inte för marknadsföring.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CarlS
0

Nej, det skulle vara det då. Fast jag undrar….

//CarlS

[Quellii]
0

Jag tror att dom får publicera bilden om det inte gäller marknadsföring/reklam, då behöver dom ditt medgivande.

- Försök få på papper vad dom kan tänkas använda bilden till, det är alltid bäst :)

/Photoniq ^^

CarCar
0

Tack för svaren =)

Jag ska tänka över det noga innan jag gör något som jag kommer ångra..

/CarCar

Martin
0

CarCar: Enklast är att fråga fotostället. Det blir ju någon form av avtal mellan er gissar jag, och jag tror ju inte att de fotograferar dig/er gratis med smink och allt utan baktanke.

Jag gissar att det i avtalet står att du/ni godkänner att de använder bilderna även i reklamsyfte.

När man ingår ett avtal, så kan man inte bara titta på gällande lagar - utan måste titta på vad som står i avtalet.

mvh Martin

__iE
0

hur gick det ?

får man se bilder? ;) :P

CarCar
0

Jag avbokade tiden tills vidare men var välkommen att höra av mig lite längre fram när jag kände att jag ville.. Så det blir inga bilder än ;)

pralin
0

Den där studion ringde mig också då min kompis hade varit där. Hon var besviken efter sitt besök. Bilderna var dyra och de blev inte särskilt bra heller. De gjorde många missar på bilderna och hon fick dem bara digitalt.

Jag anser att det bara är lurendrejeri. Hon ville egentligen inte köpa bilderna men ansåg siv vara tvungen då de vara ena riktiga säljare.

En bild kostade 350:- och om man köpte ett tio-pack blev det 1500:-

divansson
0

Oj.. dyrt !  jag tycker det låter mer och mer skumt.. :P