Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1321 ggr
Lakrits
0

Promenad vid häringe slott

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte lufta ett av mina Minolta objektiv igen idag, denna gång blev det 35-105 f3.5-4.5 som åkte på min Sony a100. Det är ett trevligt budget alternativ med bra omfång och macro läge, ligger väl runt tusen lappen plus minus.

Kom iaf iväg men fick ingen riktig gnista så det verkade bli ett ganska tomt minnes kort som åkte hem. Men på slutet av slingan dök det upp en lite småkryp som flög runt. Så jag växlade till macro läget och ställde om till manuell fokusering (ingen AF i Macro läget på Minoltas gamla objektiv).

Först ut blev denna fjäril som blev en ganska ok nybörjar bild, fotar inte så mycket macro och är inte helt van vid manuell fokus.

Geronim0
0

Jag tycker du fångat fjärilen riktigt bra mot en hyfsat lugn bakgrund. Snyggt!

Lakrits
0

Sedan dök det upp en trollslända som faktiskt satt kvar länge nog för att jag skulle få ett par bilder på den. Denna blev jag faktiskt riktigt nöjd med.

Så stirra er inte för blinda på utrustning, ibland kan man faktiskt göra vädigt mycket med det man har hemma. Och har ni Sony kameror kan jag bara gratulera till ett bra val av systemkamera.

Bilderna är beskurna så de är ungefär 50% av orginal bilden, det går fortfarande att skriva ut dem med bra kvalité i 15*23cm. (Min Sony a100 har 10Mp).

Hälsningar Mattias

Lakrits
0

TackGeronim0, kom ihåg att jag tar riktigt lång tid på mig att skriva inlägg så du får inte vara så snabb :)

/Mattias

Geronim0
0

Ursäkta min otålighet… Glad

Sländan är inte dum den heller. Kanske aningen snålare exponerat men annars en riktigt fin och lugn bild.

Lakrits
0

Japp den var lite överexponerad men nu tror jag fick till den.

Tack för kommentarerna.