Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1663 ggr
Mboop
2010-08-10 21:33
0

Systemkamera

hej, jag fyller snart. och mamma har sagt att jag får vilken kamera som helst, för hon vet att jag är väldigt intresserad av fotografering, och hon stöttar mig. Men nu är frågan vilken kamera ska jag ha? jag har bestämt mej att jag ska definitivt ha en systemkamera. jag har tänkt mig nikon D5000 men jag hörde den var lite allmännt långsam. Så jag tänkte mig en D3000 istället. Men vad tycker ni man ska ha ? jag vill ha en bra systemkamera. en hållbar, som tar bra bilder.

Ge mig tips om vilka systemkameror är bäst ! :D

Geronim0
2010-08-10 21:42
0

Alla kameror är relativt hållbara och tar bra bilder.

Gå till någon mer välsorterad fotohandlare och känn på olika modeller, välj den som du tycker passar dig bäst.

Assars
2010-08-10 21:55
0

Finns knappast någon bästa kamera, kanske för vissa ändamål. F.ö. är alla kända märken tämligen likvärdiga. Det som skiljer är hur den passar just dig, sitter viktiga knappar rätt, ligger den bra i handen, uppfyller sökaren dina önskemål etc. Vinklad monitor eller inte. Hur ser begagnat marknaden ut, finns mycket till Canon och Nikon, genom att så många har dessa märken. Bra om du t.ex. vill köpa ytterligare ett objektiv. Om du hjälpligt kan Engelska läs här

http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000.htm

Mvh
Assar

Anfa
2010-08-11 00:15
0

Känner igen mig lite i din sits, i våras så stod jag också i det här valet ;)

I stort sett alla systemkameror tar bra bilder, så den biten behöver du egentligen inte fundera på. Du verkar ha bestämt dig för Nikon, men du kanske ska kolla Canon och andra märken också? Canon eos 1000D är en kamera som många är nöjda med!

Säger som #1, känn på de olika kamerorna, det finns inget rätt och fel, de är DU som ska trivas med den.

För mig blev det en Nikon D90, som är helt och hållet grym. Dock är ju den ganska dyr, men en d5000 skulle väl vara en liten mini-version av D90 som jag har förstått det..

Du kanske inte blev mycket klokare av mitt inlägg, men var tvungen skriva av mig lite grann Flört Lycka till!

Aviendha
2010-08-11 01:48
0

Jag har en d5000 och har inte upplevt någon långsamhet så det särskiljer sig från de andra systemkameror jag petat på, både av canon och nikon. Vart skulle segheten sitta? Min spontana tanke är att man kan komma runt eventuella problem med egna inställningar i situationer när kameran själv har svårt att "bestämma sig".

d3000 ska ju ha ett smart guideläge och är berömd för att vara användarvänlig vilket kan vara bra ifall man inte orkar plugga in hela handboken eller kanske inte har stenhård koll på hur man kan påverka ett bildresultat. Men jag vill inte heller påstå att d5000 är en svår kamera för den sakens skull. Bra förklaringar där med. Det som särskiljer dem (mest?) är ju den vridbara skärmen som d5000 har vilket gör att man kan fota ur rätt jobbiga vinklar om man skulle kika i sökaren under tiden. Däremot så är den ju seg i Livewiew, men det är de överlag så..

Mer sitter i valet av optik än hus generellt sett och jag tror inte att du blir missnöjd vilken av dem du än väljer. Jag har sett grymma bilder tagna av  båda likaväl som jag sett kassa bilder tagna av båda, som med de flesta kameror :) Gällande hållbarhet så är ju de flesta kameror hållbara, och jag tvivlar på att mycket skiljer dessa två om man bortser från att det säkert kan vara lätt att knäcka vridskärmen på d5000 om man är oförsiktig. Det finns ju kameror med tåligare chassin men då ska man upp i prisklass en del. Sålänge du utsätter den för normal belastning/slitage är det nog ingen fara alls. Ta den som känns bäst i hand, där du lätt kommer åt diverse knappar och att de ligger där du vill ha dem. Kika runt i menyerna och känn efter där med.

Mboop
2010-08-11 13:48
0

oh tack VÄLDIGT mycket, alla som har skrivit ett svar :D