Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1407 ggr
batski
0

Hur spara/organisera bilderna?

Jag har ett litet problem när det kommer till att spara mina bilder. Min hjärna är kanske inte så organiserad av sig så jag har fortfarande inte kommit på ett smidigt sätt att spara mina bilder som ja är nöjd med.

När jag för över dem till datorn så sparas de i RAW i mappar med datumet då de togs. Varje dag får en egen map vilket jag tycker är praktiskt. Men när man har många bilder blir det svårt att komma ihåg när man fotade vad.

Sen är det så jag jag vill spara bilerna både i RAW OCH i TIFF och sen när jag har photoshoppat dem vill jag gärna spara dem i 2 olika JPEG-filer. En anpassad för webben och en som man kan använda om man vill beställa papperskopior.

Det blir ju 4 olika filer per bild. Någon som har tips på nåt smidigt system som kan bringa ordning till mitt "kaos"?

Inkanyezi
0

Jag skulle kunna tänka mig att du kan ha olika katalogträd för de olika filerna, med samma katalogstruktur. På så sätt blir det enkelt att hitta råfilen som hör till en viss bild, utan att katalogträdet blir oöverskådligt.

Sedan kan det vara bra att ha någonting att titta igenom katalogerna med, som kan visa alla filerna som bilder, till exempel Faststone Image Viewer.

Jag skulle kunna tänka mig att det knappast är nödvändigt att ha en tiff om man använder Faststone, och i så fall kan man spara ganska mycket utrymme.

Lakrits
0

Datum är bra, jag brukar även lägga till en kort förklaring i mapp namnet typ 2010-08-10 Promenad i stan. Filerna kopierar jag bara från kameran och så skapar jag en under mapp Redigerat där jag lägger alla bilder jag ändrat. En fil med samma namn som orginalet och ev. en mindre webb bild, där lägger jag bara på _s efter bildnamnet (small).

/Mattias

AndreasS
0

#2 Jag gör likadant.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

batski
0

Tack! Här ska det organiseras nu Skrattande

batski
0

Förresten, hur stora/små brukar ni göra era webbilder?

Inkanyezi
0

Jag gör allatid webbilderna precis så stora som de ska bli där jag använder dom; dvs om platsen där bilden ska ligga är 500 px bred, så gör jag den med så många pixlars bredd. Man ska alltid undvika att skala bilden på websidan, det leder till att den blir sämre i webbläsaren; skärpan beror i så fall på webbläsaren och grafikmotorn, och inte på hur skarp bilden är. Om man gör den i precis rätt format, så kommer den att visas så på skärmen om inte användaren har zoomat sin webbläsare.

batski
0

Tack Glad