Foto iFokus

Foto

Etikettläsvärt
Läst 4345 ggr
Tislan
0

Erat bästa köp?

Jag är nyfiken på vad erat bästa Optikköp är. :)

Förklarar också varför ni tycker att det var så bra.

Själv tycker jag att mitt 50mm/1.8 är det bästa och därefter

mitt Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. :)

Metinia
0

Jag tror nog att mitt telezoom, Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS, är mitt bästa köp faktiskt. Inte för att det egentligen är mitt bästa objektiv (mitt fasta Canon EF 50mm f/1.8 II är nog det bästa om man ser till kvaliteten), utan för att mitt telezoom är det objektiv som jag använt sååå mycket! Det är verkligen välanvänt! Jag fotar mycket djur och då passar brännvidden perfekt, så det sitter ofta på.

Men mitt näst bästa köp får väl bli mitt fasta 50 mm då, Glad. Och tredje (och sämsta) blir väl kitobjektivet, men det är ju trots allt ett kitobjektiv så man kan ju gärna inte förvänta sig för mycket utav det! Flört

Lakrits
0

Mitt Minolta 70-210 f4 "Beer can", intern zoom, skarpt, gediget och billigt. Kommer nog alltid ha kvar det objektivet, enda direkta felet är att den inte har fokus begränsare.

/Mattias

Gips
0

Det som ger mest pang för pengarna av mina objektiv är

Tamron90/2,8 macro1:1 och på andra plats Nikon 10,5mm/2,8 fisheye

HellviHumle
0

Mitt Canon 100 mm makro har nästan inte varit av huset sedan jag köpte det i april.

HH

MartinO
0

Jag är van att använda objektiv för Nikon i 15-20000kr-klassen. Det är bra objektiv, men bra köp? -Nää. Ett objektiv i den prisklassen kan aldrig bli ett bra köp. Det objektiv jag ger mina ovationer är det snorbilliga Nikon 50mm f/1,8. Mer objektiv får man inte för slantarna och bör finnas i var Nikonägares väska.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Mimmi
0

Håller med MartinO. Använder sällan annat än mitt Nikon 50mm f/1,8. Så mycket objektiv för pengarna. Rekommenderar den till de flesta som frågar mig om bra objektiv till Nikon.

Tislan
0

Håller med, riktigt super objektiv :)

Geronim0
0

Hmmm…. Alla mina gluggar är mitt bästa köp! Förvånad

Men måste jag välja en får det bli 300 f/2,8 Den gluggen är helt outstanding och sitter på kameran 70% av tiden.

På delad andraplats blir det 24-70 f/2,8 och mitt macro. 105 f/2,8

Inkanyezi
0

Om jag ska ta mitt bästa sä är det min makroförlängare som jag köpte begagnad för länge sedan. Den kostade mig inte mycket, men jag har använt den väldigt mycket, och den är otroligt bra till digitalkameran tillsammans med objektiven som kommer från Zeiss.

http://www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=a9d005f9-1a33-49e2-ab90-ea378589745f

Noob
0

Hmmm, svår fråga, tror mitt Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM som är grymt om man bortser från prislappen, om priset ska vara med i samtalet så blir det lite som ovanstående säger mitt Canon EF 50/1.8f (för 900:-) som tar hem segern utan att blinka.

Ser man till det roligaste objektivet så känns det just nu som att det är Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM som verkligen ger lite annorlunda perspektiv på saker…

Moalinn
0

Helt klart mitt nikon 70-300mm objektiv.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

MonisN
0

Nä, det går bara inte att välja ut bara ett. Det är som att säga vilket av barnen man älskar mest (även om just jag bara har ett), men jag håller med er andra. På första plats utan inbördes ordning och mest användbara, Canon 24-70/2,8, 50/1,8, 100/2,8 makro. Andra plats 70-200/2,8. Säger som Noob, om prislappen ska styra är absolut 50/1,8 mest valuta för pengarna, även om jag vill minnas att jag gav ca 1200:-.

Fast jag älskar alla lika mycket…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

AndreasS
0

Jag måste nog säga som Martin 50mm f1,8.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Noob
0

#12 Du handlar på fel ställe Glad

MonisN
0

#14 Kanske! Var tycker du jag ska handla?

Noob
0

#14 skämtade mest, köpte mitt 50 på rajala pro shop för niohundra något men ser att det numera kostar runt 1500:- så jag antar att det var nått erbjudande då…

MonisN
0

#16 Jo, dom har en del fördelaktiga kampanjer. För det mesta handlar jag på Scandinavian photo där personalen är trevlig och mycket kompetent, dessutom slipper jag fraktenGlad

Assars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla mina Nikonobjektiv är bra, men det jag uppskattar mest är Nikon ED 70-200mm f/2.8 VR genom hela zoomområdet, allt sker internt inget rör sig varken vid zoomning eller fokusering, objektivet ändrar inte storlek.

Assars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Objektivet 70-200 monterat på min Nikon D300. Gäller både kamera och objektiv.

Mvh
Assar

ssofia
0

Mitt 50mm/2.0 macro är mitt absolut bästa köp, hittils! Prislappen är däremot en slag under bältet.
Kommer under hösten få ett ännu hårdare slag under bältet dock.. då ska det inhandlas ytterligare ett objektiv.. Kanske det blir mitt bästa köp, vem vet! =)

Jojaton
0

Mitt Nikkor 50/1.8, utan tvekan :) Sitter nästan alltid på kameran :)

Johanna - Instagram

MonisN
0

Det enda som stör mig med mitt 50mm är att det ser så pluttit ut på kameranObestämd

Tislan
0

MonisN: Kan hålla med, på min D90 med batterigreppet på ser det lite av löjligt ut ^^ Men storleken har inte alltid betydelse.

AndreasS
0

#22 Kan bara instämma med dig, fast faktum är att det är de jag använder mest.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

HellviHumle
0

#23 Det är väl som vanligt tekniken som avgör hur/om det går!

HH

MonisN
0

#23 & #25 SkrattandeSkrattande

#24 Jag har faktiskt börjat använda detta mer och mer (trots storlekenFörvånad) och jag blir mer och mer förtjust i det.

Jag jobbar på att inte känna mig fånig!

AndreasS
0

#26 Gillar mitt sten skarpt. Funkar kalas i det jag gör med kameran, fotar nyhetsbilder och så behöver man inte använda blixt om det inte är kolsvart inne/ute dvs.

Anfa
0

Kul att så många gillar Nikon 50 f/1,8

Är riktigt sugen på det objektivet, ännu mer när ni gillar det så mkt :D

AndreasS
0

#28 50mm f/1,8 har vart en bra investering, köpt mitt för 995 kronor på MediaMarkt.

Anfa
0

Bra pris :) Ska kolla tradera oxå ;)

Mimmi
0

Jag tycker bara det är smidigt att det fasta 50 mm-objektivet är så litet. Man drar inte alltför mycket uppmärksamhet till sig, vilket är mycket positivt när man vill ha lite spontana bilder där människor inte poserar. Den tar dessutom liten plats.

MonisN
0

#31 Du har helt rätt, man kan vara mer osynlig med detta lilla än med ett stort. Det är en fördel ur många aspekter.

Naturkillen
0

Finns inga bra köp *ler* sen jag började att fota så har jag blivit fattig som en kyrkråtta he he he.

Geronim0
0

#33 Fattigdom och hungersnöd är en av bieffekterna med foto som hobby. Det finns alltid nya roliga saker man bara måste ha!

Obestämd

Inkanyezi
0

Jag ligger ganska lågt med sånt numera. Mitt sista stora köp var min G1, och jag ser inte några fler större inköp vid horisonten. Jag har till och med struntat i att fylla på bläck i skrivaren, eftersom det är på tok för dyrt.

Däremot tycker jag om det senaste tillskottet, adaptern som gör att jag kan använda alla mina gamla gluggar, och jag har till och med skickat efter en adapter till, för gänga M42, eftersom jag nyligen fick ett 400 mm objektiv som är tillräckligt lätt att bära på och litet nog för att gå ner i ryggsäcken. Jag har också provat det på en kamera med gänga, och det är överraskande skarpt.

Så på den nivån ligger mina nyförvärv; adaptern kostar mindre än en färgpatron till skrivaren.

Och jag är så klart medveten om att allt man gör innefattar kompromisser; den senaste diskussionen om D90 vs 550D har ganska tydligt visat att om det handlade om ultimat bildkvalité, hade jag gjort bättre i att lusläsa DxOMark och Lumolab för att hitta den ultimata sensorn. Mina kriterier var annorlunda. Jag är fortfarande väldigt nöjd med min G7 och den följer mig ständigt. Prylhysteriet har jag kommit över, men jag tycker fortfarande att det är kul att ta bilder. En del av dem är fortfarande bara "kort", men det kommer en eller annan pärla emellanåt.

Och digitaltekniken gör faktiskt att man kan klara sig undan väldigt billigt jämfört med den äldre tekniken. Jag har under de senaste fem åren knäppt minst lika många bilder som de fyra föregående decennierna.

Så det är samlargenen som gör att det kostar, inte fotograferingen.

Glorious
0

Oh jag vill så gärna ha 50mm/1,8… har hört överallt att det ska vara jättebra och det verkar passa bra till mina framtida fotograferingar… :0 men dock. Jag har Nikon D5000 så jag kan inte ha det objektivet då jag inte har autofokus motor i kamerahuset…

Jojaton
0

#36 "Storebrorsan" med bländare 1,4 kostar ju iof lite mer, men har AF-S.

Johanna - Instagram

Glorious
0

#37 Ja har tittat på den också :) men priset på 50mm/1,8 är så perfekt för min budget och jag har liksom inte jobb när jag bara är 14år så någon daglig inkomst har jag tyvär inte…

Men när jag väll tjänat ihop det som krävs så köper jag "storebrorsan! haha :) men det är väll inte bara autofokusen som gör att priset är högre? det är väll även att bländaren är större? :) det borde ju också va ett + :)

Jojaton
0

#38 Jo, att bländaren är större höjer ju också priset. Om du vågar skulle du ju dock kunna leta efter ett begagnat :)

Johanna - Instagram

Glorious
0

#39 :) ah  det i för sig, var brukar ni leta efter begnade fotoprylar, tradera? blocket? :)

Jojaton
0

#40 Dels det, dels fotosidan.se också :)

Johanna - Instagram