Morgon promenad i Stockholm
Tog en promenad i Stockholm i morse då jag tröttnat på den vanliga morgon svängen i förorten med hunden. Tänkte jag skulle passa på att använda mitt billigaste objektiv med tanke på de återkommande diskussionerna om vilka objektiv som är bäst och hur ljusstarkt ett objektiv kan bli etc.
Så utrustad med en termos kaffe och Minolta 35-70mm f4 (400kr +växel ink frakt) så tog jag mig runt norr och söder mälarstrand.
Först ut blev denna bild där jag satte upp min stackars a100 på ISO1600 så det fruktade bruset omfamnade hela bilden. Statyer har annars en tendens att bli lite för mjuka, tycker bruset gav den lite råare yta sedan så är det ju en hel vetenskap att få en sysst s/v konvertering men blev rätt nörj för ett första försök med brus.
/Mattias
Oj liten korrigering, detta var faktiskt den första bilden som jag hittade ett bra format för. Har alltid lite svårt med att fota byggnader, tycker det är svårt att avgränsa dem på ett bra sätt. För denna fanns svaret i bilden, de fyrkantiga fönstren fick gå igen i bild formatet som också blev en fyrkant. Alla bilder måste ju faktiskt inte vara i vykorts format och himlen reflektrades i på ett lite coolt sätt i fönstrena tycker jag.

Första bilden har du fångat riktigt bra, den svartvita konverteringen är utsökt och bruset är inte störande på något sätt.
Andra bilden säger mig inte så mycket, kanske om jag sett den före statybilden…

Hoppsan, du hade fler bilder. Jag som var för snabb!
Tackar tackar. Lite svårt att se själv vilka bilder som blir bra man har ju en egen tanke bakom dem men det är inte alltid den förmedlas på ett bra sätt.
/Mattias

Så är det. Man blir lätt "Hemmablind" Lite utomstående kommentarer kan vara guld värt.
Bilden på hänglåset med graveringarna var vaket fångat!