Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1138 ggr
Glorious
2010-08-07 23:14
0

Hjälp!

Jo jag kanske ska börja sälja foton då och då, och om jag ska sälja dom digitalt :) alltså skicka över till köparen. Hur gör ni då? Skickar ni alla bilder med orginalstorlek oredigerade. Eller redigerade i orginalstorlek? Eller minskar ni dom en aning o redigerar? Eller skickar ni orginal + kopior fast redigerade, och har ni alltid dom vattenmärkta? :)

hehe många frågor, men jag vill få lite information om detta! :D

AndreasS
2010-08-07 23:26
0

Jag frågar hur kunden vill ha dom, oftast vill kunden ha i orginalstorlek och redigerade. Vid större beställningar kan man hämta bilderna via ftp.

Vissa bilder lägger jag vattenstämpel på, det beror lite vad kunden ska ha dom till.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Glorious
2010-08-07 23:28
0

#2 Okej, jag är inte så van vid att redigera bilderna i orginal storleken, jag tycker det är mest bekvämt när dom inte är så stora. Jag är nog van vid det då jag anpassar mina bilder efter bloggen, det känns som dom blir snyggare och bättre kvalité och lättare o redigera om dom är lite mindre… några tips på hur man redigerar stora bilder bäst? :)

AndreasS
2010-08-07 23:31
0

#2 Jag tycker att det är enklare att redigera bilderna i orginal storlek.

Jag tror nog att dom flesta har sitt egna sätt att redigera sina bilder på.

Jag själv använder nivåer och skärpa oftast.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Inkanyezi
2010-08-07 23:34
0

Om man är känd under ett namn som kan ha ett värde att ha på bilden kan det så klart vara fördelaktigt att ha en stämpel på bilden som man säljer, men kunder vill nog i regel inte ha ett vattenmärke, och i synnerhet inte ett som stör bilden.

Och säljer man bilder ska det vara färdigbearbetade bilder, dvs man gör alla redigeringar som behövs för att bilden ska ge ett sånt intryck som man som fotograf vill ha. Bilderna direkt ur kameran levererar man vanligen inte till kund. För det mesta behövs åtminstone justering av färger och tonkurvor, men ibland också beskärning. Ett "original" i det här sammanhanget är en färdig bild, en som är bearbetad och klar, oftast inte vad som kommer direkt ur kameran.

Man levererar bilder som ska tryckas i ett stort format, eller det format som tryckeriet frågar efter, eventuellt också i den färgrymd tryckeriet jobbar med.

I övrigt har det lite att göra med kundens önskemål. Man har ju fortfarande rätten till bilderna, så man bör klargöra för kunden vilka villkor som gäller; om bilderna är enbart för privat bruk, eller om de får publiceras och hur de får publiceras. Man kan själv avfatta villkoren i det avseendet. Digitala bilder kan självklart alltid kopieras och efterbehandlas på olika sätt, och det finns ingen orsak att försöka hindra det, men man kan ha villkor för olika sorts användning.

Lite beroende på bildens innehåll, kan också kunden ha anspråk på att man som fotograf respekterar sådant som är privat. Det är inte schysst att publicera bilder av personlig karaktär hur som helst. Man kan alltid ha alla bilder i sin portfolio, men det är inte säkert att det är rätt att lägga den på nätet eller att sälja sådana bilder till andra parter utan att först få klart från den som är på bilden. För reklambilder gäller särskilda regler om personerna som är på bilderna; då måste man alltid ha en "model release", ett avtal med modellen om att bilderna är för publicering i reklam.

Vattenstämplarna och de stora loggor som man ofta ser här och i andra nätfora är en styggelse i de flesta fall, och de är inte proffsiga. Undantag finns, men som regel sätter man inte sitt bomärke på bilden man säljer.

Glorious
2010-08-08 00:00
0

Tack båda två för riktigt bra svar! :) Jag kanske publicerar bilderna här sen, eller åtminstonde på Hästfoto då dom är från en premiering!