Köpa ny kamera

Precis den här frågan har varit uppe mer än en gång tidigare.
När det gäller kvalité skiljer sig systemkamerorna i ingångsskiktet väldigt lite, och de små skillnader som finns är knappast relevanta för vilken man ska välja. Det mer avgörande är hur man trivs med kameran; hur den ligger i händerna, och hur man upplever sökarbilden och ergonomin i kamerans kontroller. Om du lägger dem jämsides och jämför dem på jämförelsesidan i DPReview så ser du att kamerorna är nära nog identiska när man ser till deras respektive funktioner och mått.
Ergonomiska skillnader är hur knappar och rattar är utlagda och hur man ställer in olika funktioner. Ett exempel är när man ska välja egen Vitbalans, där Canon har två skilda steg för att mäta, respektive välja, egen Vitbalans, medan det på Nikon görs i samma steg, alltså på ett något enklare sätt. Vilken man än väljer så vänjer man sig vid hur den fungerar. Ergonomiska egenheter finns hos alla verktyg, och det som ogillas av en person kan godtas av en annan.
Så det är lite som skillnaden mellan Aftonbladet och Expressen; vilken är bäst? Det finns inget entydigt svar på den frågan, utan det är en fråga om vad du tycker, inte vad en massa andra människor tycker.
jAG har en nikon d3000 och jAG ÄLSKAR den:D
Det lilla jag haft kontakt med Canon och Nikon så gillar jag inte Nikons grej att inte ha AF motor i huset på instegskamerorna. Det begränsar objektiv utbutdet speciellt för beganat marknaden där jag köper mina objektiv oftats. (Har själv en Sony)
/Mattias
#3 Gillar du Canon ännu mindre då? För Canon har väl inte autofokusmotor i någon DSLR? Personligen tror jag Nikon kommer att tillverka alltfler kamerahus utan autofokusmotor i framtiden. Skall bli spännande se hur det blir i detta avseende med efterföljaren till Nikon D90.
#0 Personligen skulle jag vänta lite med köp av kamera just nu. Sannolikt att en del nya kameror kommer att lanseras under augusti/september.

Som just har nämnts här är det där med var motorn till skärpeinställningen sitter lite olika på olika kameror. Hos Sony och vissa modeller av Nikon sitter den i kamerahuset, medan den sitter i objektiven på flertalet andra märken och hos några modeller av Nikon. Om man tar Canon som exempel för en kamera utan autofokusmotor, så är det inte i grunden negativt att ha den i objektivet.
Beroende på typ av motor och övriga saker hos objektivet, kan det vara en fördel att motorn inte sitter i kamerahuset. Vissa objektiv med inbyggd motor fokuserar snabbare än de som är bundna till en motor i kamerahuset. Till Nikon som har inbyggd motor kan man också använda objektiv som har en egen motor, och en del av de objektiven fokuserar snabbare än motsvarande som använder kamerahusets inbyggda motor. Kanske mest typiskt gäller det långa och ljusstarka telen, som har lite mer massa som rör sig och längre avstånd mellan kamerahuset och linserna.
Så det där med motorn är en icke-fråga. Autofokus fungerar ju oavsett var motorn sitter, och det finns ett stort utbud av objektiv som fungerar.Det enda är att man får se upp när man ska handla objektiv så att man får rätt sort.
Om man tittar på saker som kan vara mer avgörande, så kan en sån sak som att stabiliseringen sitter i kamerahuset vara att föredra framför att ha den i objektiven när man använder måttligt långa brännvidder. Där har Sony och Pentax, liksom även Olympus, en fördel jämfört med de två stora, även om utbudet av originalobjektiv är lite mindre hos ett par av de fabrikaten. Sony har relativt få objektiv bland de billigare; där finns nästan bara tredjeparts gluggar som kostar lite. På den positiva sidan kan man räkna att de lite dyrare objektiven är betydligt bättre. Också hos Nikon och Canon kostar de bra objektiven betydligt mer, och hos Nikon finns de bästa bara för kamerorna med inbyggd autofokusmotor. Men marknaden för begagnat är annorlunda om man har en Sony, eftersom många äldre Minolta-objektiv passar och har autofokus, vilket kanske är avgörande för den som redan har såna.
Det finns vissa skillnader mellan de båda kamerorna som kanske är viktigt. Nikon D3000 har inte live view vilket Canon har. Nikon har heller inte exponerings bracket där kameran kan ta tre bilder på samma gång med olika exponeringar.
För att göra instegskamerorna billigare så tar man bort många av dom finesser och funktioner. Nikon är det märke som har tagit bort mest av funktionerna som du har i dom dyrare modellerna. Om man jämför dom olika instegskamerorna så skiljer det sig en hel del i vilka funktioner som finns. Många av dessa funktioner kommer dom flesta inte att sakna men det är något som man skall titta på och avgöra själv.
Att Nikon har gått ofrån autofokusmotor i kamerahuset är ett rent ekonomiskt beslut. Det blir billigare samtidigt som man tvingar ägaren att köpa nya objektiv istället för alla dom äldre begagnade som finns till salu för hyffsade priser. Att dom fortfarande har fokusmotor i dom dyrare kamerorna är väl för att många som köper dessa kameror har redan objektiv utan motor som dom då inte kan använda. Så om jag köpte in mig i ett system så skulle jag inte välja en kamera där jag inte kunde köpa äldre begagnade objektiv.
Okey, tack för alla svar. :)
Stod i affären idag och kikade. Valet var just mellan dessa och jag har varit inne på Nikon innan då jag gillar dem.
Stod och tvekade och läste bra länge. Lyfte och kände till slut föll valet på det som jag tidigare varit inne på även om den är dyrare. Nikon är lite mindre och passar mig ypperligt då jag inte har speciellt stora händer heller. Gillade känslan i objektivet då det kändes mycket mjukare istället för Canons som kändes lite mer glappare.
Testade kameran nu idag och är supernöjd.
//Pia
Nej jag var lite otydlig, det är mixen hos nikon att vissa objektiv och kameror inte funkar ihop. Det gör det svårare att hitta objektiv och för dem som köper på stormarknader eller begagnat kan jag tänka mig att en hel del till och från får med ett hem som inte funkar med sin kamera. Sedan som sagt blir begagnat utbudet begränsat, tycker detta är väldigt knasigt hos nikon.
/Mattias
Det blev en Canon EOS 1000D . är jättenöjd :)
#10 Grattis! Hoppas ni ska trivas ihop:)
Kul :D Jag tror att det är en riktigt bra kamera i den prisklassen! :D