Fjärrkontroll, hjälp tack :)
Nu tänker jag köpa en fjärrutlösare/fjärrkontroll till min kamera Nikon D5000, jag vill gärna ha tips på en bra till ett billigt pris :)
Jag har kikat på 2 stycken här, prisets skillnad är bara 10kr, men jag fattar inte riktigt skillnaden, det står bara typ vad den används till och vilken kamera den passar till på beskrivningen, inte vad just fjärrkontrollen kan göra. För på ena är det bara en knapp och på den andra flera stycken, så vilken är bäst? :) Vad använder man alla knappar till?
http://www.tvspelsweb.se/irfjarr-nikon-rme2-p-2458.html
http://www.tvspelsweb.se/irfjarr-universal-rme5-p-2455.html
Hjälp mig :)

Det finns lite olika typer av fjärrutlösare. IR-modellen, du hänvisar till, rådutlösare och radiostyrda utlösare.
Ir-modellen ser jag som ganska värdelös, bortsett för självporträtt, då mottagaren sitter på framsidan av kameran. Dessutom är de så små att de har en viss förmåga att försvinna.
Skall du använda fjärrutlösaren på stativ, för att minimera rörelseoskärpa är en trådutlösare att föredra.
Trådutlösare med avancerad timerfunktion, eller radiostyrda utlösare är oftast överkurs för de flesta.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#1 okej tack för svaret :)
Ny fråga: När man trycker av på fjärrutlösaren, är det samma effekt som att trycka på avtryckaren på kameran, alltså ställer fjärrutlösarn in fokus när man trycker eller är fjärrutlösarn bara en avtryckare så att man måste ställa fokus innan?
Jag har en originalfjärr till min D5000 och den använder ir. Jag anser absolut inte att den är värdelös. Det går naturligtvis inte att stå bakom kameran och fyra av men den fungerar bra från sidan. Det jag använder den till är när jag kör stativ och macro. Vill inte ha skakoskärpa för man är för hård på kameraavtryckaren.
Angående fokusering så kan jag bara svara för min orginalfjärr och har man autofokusen på objektivet på så fokuserar den först när man använder knappen på fjärren.
Förresten, när tänkte du använda fjärren? I vilka lägen?
Orginalet går på 190:- hos cyberfoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FFW002AA
#4 Tänkte nog mest ta fina självporträtt och med kompisar och sådant :) har en blogg så det hade vart bra och använda!

jag har en sån orgninal fjärrutlösare med bara 1 knapp, och som #3 skrev så tar den bilden direkt, så jag brukar ställa in skärpan manuellt. Jag använder min då jag vill både kunna fota, och hoppa med kaninen som blir fotad samtidigt ;)

Glorious: Roligt att du har en D5000 :D
Jag ska nämligen köpa en sån ca den 26:e och ser mycket fram emot det. Vad tycker du om kameran? Något som jag bör veta? :)
Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Medarbetare på Hemsidor ifokus

#7 Ta din fråga i annan tråd. Denna handlar om fjärrutlösare.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Det är lite märkligt för hos mig fokuserar objektivet först om jag trycker på knappen på fjärren (orginalfjärr).
Kan det ha och göra med vilket objektiv eller kamera man har?

Fjärrkontroller har i regel precis som avtryckarknappen på kameran två lägen, så man kan fokusera genom att trycka ner till första läget, och bilden tas när man trycker ner helt.

#9 ingen aning, för mig så tar det nog bara, utan att fokusera före.
Okej :) men det låter bra, spelar det så stor roll vilken man köper eller kan den vara en billig som t ex. den jag länkat? :)
Har hittat en annan fjärrkontroll på scandinavian photo, och den heter inget med IR, den är dessutom 100kr dyrare, hur stor skillnad är det på IR fjärren från tvspelsweb som jag länkade först och denna http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557048? :)
En sådann har jag till min D90 och tycker den funkar fint.
Men som sagt måste man ju stå framför kameran för att ta kort med den.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Med tejp och en liten bit folie kan man göra en reflektor så att man inte måste stå framför. Inomhus brukar det ofta räcka med reflekterande ytor som finns på nära avstånd, men om man till exempel vill ta makrobilder ute kan det vara knepigt att komma till rätt läge för fjärrutlaren. Då kan en bit tejp och lite folie göra att man kan ha den från sidan eller bakifrån.