Macro, vad fotar ni?

#1,#2,#3 vackra bilder, får man fråga vad du använde för kamera och objektiv? 

Jag skulle tro att alla dina bildbehandlingsprogram kan visa Exif när man öppnar en bild i dem. Vanligen finns det under "properties" och "image data" (egenskaper, bilddata).
Det jag gör är att, med ett tillägg som heter "EXIF Viewer" i Firefox, högerklicka på bilden när jag har öppnat den och välja Exif Viewer, så ser jag EXIF-data som finns kvar i bilden eller har lagts till av bildbehandlingsprogrammet.

Tack så hemskt mycket! Nu har min hjärna klarnat betydligt.
Påfågeln är fotad med Nikon D40 och Tamrons 90mm macroobjektiv.
#1 #2 #3 Vilka underbara bilder.
Wow, nu springer jag direkt till macro-objektivet och bidrar med det jag brukar fota…… Kommer strax
Helt underbara bilder ju, även TS påfågel!!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Kul med lite nya tips! Tack!
#15 Varsågod 
Många Goa Kramar
Annisangel

Jag brukar försöka fånga det som representerar varje årstid på bild. Som ex. höst, de flesta tänker väll tråkigt regn och geggiga löv. Även om de kan se hemskt ut kan de bli grymt vackert med lite roliga vinklar osv.
Så egentligen finns det lika mycket saker att fota på våren/hösten/vintern som på sommaren, bara det att man oftast ser bilder på blommor ute i solen.
ta bara någonting helt vardagligt och försök hitta någonting intressankt med det, finns alltid någonting som man kan fånga på bild. Damm, gitarr strängar, ett glas med en spricka i osv.
har tvr inga bilder på denna dator, haha men hoppas det kanske gav dig liiiiiiiite inspiration ändå ? x)
Jag har fått jätte mycket tips och inspiration av er alla! Tack! Mer tips tas givetvis tacksamt emot!

#22 Väldigt vackert. Du har verkligen fångat krispigheten i frosten.
Jag fotar allt som rör på sig. Men favorit motivet är väll insekter av alla de slag.
Jätte vackert #22!
#24 Men på vintern finns det väl inte mycket till insekter att fota?
Finns till Chrome också. Någon till IE har jag ej hittat.
Mvh
Assar

#27 #29 Härliga färger!
Tack!
Assar
Älskar att fotografera insekter, speciellt fjärilar. Har precis köpt in en system för att jag vill utvecklas mer men visst har man lång väg att gå och jag tror man aldrig kan färdigutvecklas.
Här är det en sandgräsfjäril i alla fall som smälter in fint i sin rätta miljö med sitt kamouflerade undersida på vingarna. Min allra första fjäril med den kameran så jag körde på auto för enkelhetens skull.
//Pia
Tusen tack för inspirationen jag med!
Kramen
Många Goa Kramar
Annisangel
Tack så mycket för inspirationen. Men jag efterfrågade igentligen tips på vad jag kan fota på vintern och jag har mest fått inspiration från sommaren :-)
Vintertid finns ju istappar, frost men även när is lagt sig på en ruta och bildat ett underbart mönster, Brukar ofta ses på inglasade altaner mm. Sen i vintras kommer jag ihåg när vi hade en helt underbar solig vinterdag men iskallt. allt var vitt. Frost hade bildats på träden så varje liten kvist gnistrade vit med och det var otroligt vackert med den blå himlen i bakgrunden.
//Pia
#43 Naaw, stackars fluga, men tjusig i all sin trasighet…
Många Goa Kramar
Annisangel
Jag brukar inte tycka om bilder på döda djur/insekter. Men du har lyckats fånga något i bilden som jag gillar. Vacker bild…