Ner piskade?
För inte allt för länge sedan var det dem med system som ansågs seriösa i sitt arbete med fotografi.
Det var dessa man anställde för fotograferng och liknande.
De som hade kompakt ansågs med oseriösa och de fotade även bara för eget bruk, för minnen åt dem själva.
Idag köper näst intill varje fjortis en system för att ta egobilder. Flera går ifrån mobilkamera till systemkamera.
Dem är inte ns i närheten av att hitta de rätta vinklarna, de struntar i allt och tar bilder som inget förmedlar, varken känsla eller tanke.
Vi som verkligen jobbar och försöker förmedla någonting piskas ner allt mer och mer av de som köper bara för att.
Vi som faktiskt försöker få till de rätta vinklarna, få känsla och tanke i fotografiet vi nyss fångat.
Vi anses inte längre lka seriösa i vårt arbete med fotografin.
Ska vi nu bli tvingade att gå och köpa kameror för ver 20.000kr för att visa oss seriösa band dessa som köper system bara för att.
Systemkamrorna säljs idag alldeles för billigt, anser jag.
Nu får du råd för en system redan efter födelsedags presenten istället för att gå och jobba och samla ihop.
Allt för många struntar i att lära sig grundena i fotografering med kompakt - vilken bätte kamr finns inte än en kompakt att lära sig i?
Det finns otroligt avaceradekompakt kameror som man lär sig av i flera år.
Men nej, varför lära sig när man kan gå och köpa en system som fångar allt med en hyffsad bättre skärpa än en kompakt som man bara behöver lära sig lite på för att få till samma skärpa och djup.
Vad tycker ni?
Har fotovärlden försämrats, de som verkligen jobbar anses inte lika seriösa, kamerorna säljes allt för billigt?
Säg allt vad just Du tyck och tänker.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag är ingen proffessionell fotograf, och har det alltså inte som yrke eller deltidssyssla.
Dämot målar jag tavlor i olja och är konstnär på deltid, har i femton år medvetet tänkt och sett format, vinklar, kompositioner, färgsammansättningar och inte minst hela tiden haft en avsikt med det jag skapar, något jag vill förmedla- eller att åtminstone försöka återge något av det jag känner och tänker i färgerna på duken.
Jag inbillar mig att en fotograf arbetar på liknande sätt, bara det att fotograferande dels kräver ett större interagerande med motivet (i vissa fall:) dels att det är ett snabbare medium som ofta kräver att man fångar ögonblicket och har snabba reflexer.
Hmm, vad är det jag vill säga med detta då, utan att jag vecklar in mig för mycket…
Jo, att om man är och vill vara seriös, så ska man kunna bortse från oväsentligheter.
Vad spelar det för roll hur många tonåringar som än köper systemkameror, eller vad kamerorna kostar, det som betyder något är ju kvalitén på det arbete och de fotografier som den professionella fotografen framställer. Hur många dåliga tavlor och hobbykluddar som än målar tavlor så kan jag inte se att det inverkar alls på konst som visar kvalité och kunnande.
Tycker att det vore synd om kamerorna ska bli dyrare, om det ska ske av den anledningen att de som tar professionella fotografier ska få känna sig mer exklusiva och betinga ett högre värde och högre anseende på marknaden. För jag är övertygad om att ett högt anseende går hand i hand med kvalité och talang, det kan inte mindre talangfulla utövare ändra på- hur många de än är.
Tvärtom så tycker jag det är bra att många har råd att köpa systemkameror, för vem vet- det kanske finns otroligt intresserade och begåvade talanger som bara väntar på att få se dagens ljus, men som inte har ekonomi att köpa systemkameror om de ska kosta mer. För en person kanske 5000 kr är en skitsumma, för en annan kan det vara en stor del av månadslönen och en ren fantasisumma att lägga på en kamera.
#1 Bra svar =).
Det jag menar är mest att så många kastar sig direkt på en system utan att ens veta att det finns någt som heter bländare och slutartid. Vad är en system för nytta då om man ändå struntar i bländaren, slutartiden, vinklar, kompositioner, färgsammansättningar och allt?
Då är det väl ändå mycket bättre att gå runt med en kompakt.
En kompakt får man otroligt bra bilder med om man bara ger sig in och lär.
Absolut! Där håller jag med dig. Det är önskvärt att faktiskt vilja lära sig att utnyttja alla möjligheter som finns med en systemkamera, om man nu ändå skaffar sig- eller har tänkt skaffa sig- en sådan. Annars är det ingen större mening.

Håller helt med, men det är inte bara kameran som gör fotografen, det är den som står bakom kameran. So what om fjortisar nu har råd med systemkameror, det smutsar såklart ner systemkamerornas goda rykte och man tycker ju att dom inte behöver lägga sina besparingar på en systemkamera när deras bilder ser ut att vara tagna i mobilen, men det ändrar inte kvalitén på proffsfotografernas foton :)
Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Medarbetare på Hemsidor ifokus
#3 Precis, helt enligt min mening.
#4 Självklart är det oftast handen som håller i den som har den största vikten i resultatet.
Men jag förstår ändå inte vrf dem ska införskaffa sig en maskin dem inte klarar av. Som du sa, de smutsar ner väldigt mycket.
håller med helt och hållet.
Fast själv kan jag inte tycka att systemkamerorna är för billiga,
för dom som vill hålla på med hobbyfotografering och kanske inte lägga ner jätte mycket på sin fotografering kanske inte behöver köpa en Nikon D300s det första dom gör.
Utan dom tar ju självklart dom lite billigare kamerorna, som en Nikon D3000.
Men dom som vill sattsa mer på fotograferingen och känner att man kan lägga ner lite mer pengar på sakerna kanske köper en Nikon D3000 till att börja med men sedan uppdaterar sig till en Nikon D90 (Nu tar jag nikon bara för att jag vet vilka modeller det finns där,, sen är det ju självklart samma med samsung, canon, sony, olympus m.m.)
Oftast tror jag att det inte bara är "fjortisen" själv som köper kameran utan deras föräldrar hjälper till att betala och alltå kommer kameran att åka med om man ska ut och resa osv..
Så är det iaf med dom "fjortisarna" jag vet.
Sen om man inte vet allt om kameran kan jag inte säga något om då det är upp till en själv om man vill lära sig kameran eller inte.
Sen att alla seriösa fotografer känner sig ner piskade eller vad man ska säga är ju för att fotografering är så otroligt populärt nu för tiden.
Inte bara fotografering,, även media över huvud taget.
Och visst, en kompaktkamera räcker långt, men det finns inte så många som tänker så..
Själv vill jag ha en liten kompaktkamera som jag kan ta med mig.
Även om jag har min Nikon D60 så är en kompaktkamera otroligt bra att ha, lätt att ta med sig osv..
Det kom jag och tänka på när jag skulle på konsert, hade ingen liten kamera och kunde inte ta med systemen så jag fick ju låna en kamera.
Det märker oftast dom flesta som köpt sig en systemkamera med en gång och inte tänkt efter innan.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Fotohobbyn har ju växt en hel del i takt med att verktygen blivit billigare och mer lättillgängliga. Visst kan det leda till att var och varannan skaffar systemkamera men jag tror inte att "problemet" ligger där.
Vill man ha kvalité så får man söka det där den finns. Även om en sjysst kamera kan förbättra skärpa så kan inget i världen ge rätt vinklar, komponera en bra bild och ge det tyngden/budskapet man vill förmedla. Det är där fotografen kommer in ;)
Däremot så erbjuder var och varannan sina fototjänster, oavsett om de är duktiga, medelmåttor eller tom. inte alls särskilt bra. Och de som inte kan sålla eller ens se och uppskatta värdet i den kunskap som en "riktig" fotograf besitter kommer ju se det som att system är oproffsigt.
Jag intresseras av foto och sittter på en halvkass digitalkamera som har en slutartid i klass med en lus på tjärsticka och drömmer om att uppdatera till systemkamera. Kan inte ett jota i facktermer, har massor att lära i själva konsten (för tillfället går nöjet ut på att granska bilder och fundera på vad jag gillar hos dem, vad jag skulle förbättra etc). Jag vill knappast se det som att jag förstör för "riktiga" fotografer för att jag går och skaffar systemkamera utan att gå vägen via kompakt och fotar för eget högt nöjes skull och av stolthet vill visa upp det jag åstadkommer, oavsett om det är kasst, okej, bra eller suveränt.
Paulina

#5 Jag själv ska köpa min första system och satsar ganska mycket på det, det blir en D5000 från Nikon. Så på sätt och vis känner jag mig lite träffad, haha. Men jag är fotointresserad och lär mig fort, så jag köper hellre en dyrare och lär mig att använda den, istället för att köpa en billigare och behöver köpa en dyrare när jag har kommit mer in i det. Men att köpa en systemkamera för att ta ego bilder utan att ens kolla i inställningarna vilket kanske vissa gör är grymt onödigt.
Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Min erfarenhet från andra områden säger att det är amatörerna som bäst behöver proffsgrejorna. Proffsen är tillräckligt skickliga för att kunna skapa något bra med dåliga amatörgrejor. Stämmer nog ganska bra på foto också.
Men jag menar nu inte på fullt allvar att man ska köpa en svindyr proffskamera som förstakamera, inte heller att proffsen ska behöva nöja sig med simplare grejor. Jag menar nog mer att en ambitiös nybörjare med gott om pengar mycket väl kan dra nytta av de extra kvaliteer en dyrare systemkamera har och att en verkligt duktig proffsfotograf mycket väl kan ha en enkel kompakt i fickan och ta riktigt bra foton med den.
Däremot håller jag nog med om att det blir tokigt när tonåringarna tror att de behöver en systemkamera för att fota sin kanin!
Håller med dig!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ja fotovärlden har ändrats. Nej duktiga fotografer anses fortfarande lika seriösa. Nej kameror säljs inte för billigt.
Jag kan inte fatta ditt problem. Vem är det som piskar ner dom duktiga fotograferna? Vad är det för problem med att många fler har tillgång till systemkameror? Vad är det som gör att du inte känner dig seriös bara för att du inte har en dyrare utrustning än dom som du kallar oseriösa.
Kameran är bara ett verktyg inget annat. En duktig fotograf köper sig det verktyget som fungerar bäst för det som skall fotograferas. En duktig fotograf skriver inte på sin websida vilket kameramärke dom har. Det är totalt orelevant.
Som jag ser det så är det jättekul att systemkamerorna har blivit så billiga att fler har råd med en. Man behöver inte börja med en kompaktkamera för att lära sig fotografera utan det går utmärkt med en systemkamera.
Som någon sa i tråden så finns det idag massvis av så kallade fotgrafer som säljer sina bilder och tjänster. Dom flesta är måttligt bra men vad spelar det för roll. Dom känner sig glada om dom får visa upp sina bilder och kanske få sälja en eller två.
Så sluta att bry dig om vad andra tycker och säger. Jobba med din egen utveckling och bli så bra du kan.
Jag tror/tycker inte att duktiga fotografer "piskas ner". Marknaden är ganska enkel på den biten. Oavsett vad en fotografs kamera kostar så är det marknaden som avgör huruvida fotografen tar tillräckligt bra bilder för att kunna jobba med det professionellt. Är bilderna / tjänsterna man erbjuder inte tillräckligt bra i förhållande till priset så blir man inte långvarig på biten som fotograf som kan sälja bilder och tjäna pengar. Men - alla fotografer har inte heller den avsikten.
Jag har bara vid ett tillfälle sålt bilder men ses ändå av folk i min närhet som en seriös fotograf, trots att jag faktiskt inte ens har en systemkamera. Jag antar att det i alla fall betyder att de flesta i min närhet tycker att jag tar i alla fall ok bilder.
Flera här på forumet, bland annat PellePiano som brukar använda en Canon Eos 350D har jag för mig, har dessutom visat att man inte måste ha systemkameror från proffssegmentet för att lyckas med sina bilder. Och de som har sett hans bilder tycker knappast att han är oseriös för det.
Jag tycker att det är bra att fler och fler fastnar för fotografering, oavsett om det är med mobilkamera, kompakt- eller systemkamera. Det är ett utmärkt sätt att bevara saker till eftervärlden samt ha som minnen och kunna visa upp för barn och barnbarn, och det tycker jag är en viktig sak i en tid när mycket ibland verkar handla om att leva i nuet, eller i framtiden, och inte ta tillvara på gamla saker osv.
mvh Martin
Kopierar mitt svar på samma inlägg i djurfoto…:
Jag måste säga att jag inte förstår ditt resonenmang…
Då kan man lika gärna begära att alla som bakar hemma ska sluta därför att det finns de som gör så mycket finare bakverk som yrkesfolk. Eller att folk inte ska sy egna kläder eftersom det finns utbildade sömmerskor, eller inte odla i egen trädgård eftersom det finns skickliga trädgårdsmästare och "landskapare" som kan fixa det mycket bättre.
Jag har en systemkamera, jag tar inga speciellt bra bilder och jag har mycket kvar att lära - och det försöker jag göra. Ibland itensivare och ibland ligger kameran på hyllan och skräpar. Jag har inte kameran för att konkurrera med någon proffsfotograf, eftersom jag är tillräckligt självkritisk för att inse att jag tyvärr varken har kunskap eller konstnärlighet för att försörja mej på mina bilder.
Och jag kan inte se varför jag inte skulle få ta mina bilder med en systemkamera lika väl som med en kompakt om jag så vill.
#11 Jag har inga problem med det, tycker det är bra så länge dem verkligen vill lära sig. Annars anser jag det onödigt att skaffa en system.
Ett par vänner hade ett väldans sack med detta som jag gått och funderat på, tänkte lägga in en sammanfattning och höra andras åsikter.
#13 Ja, man kan få otroligt fina foton med kompakt! Jag visade tex två såkallade proffsfotografer som var på besök på Fäviken Game Fair för nått år sedan, det fotot jag visade visades direkt ur kameran, en Olympys med endast 3-4 megapixel, kompakt.
Hade fotograferat min häst som galopperade i snön och fått allt riktigt bra. De sa efter en stund, du har det där lilla extra som krävs för att lyckas inom fotovärlden! Och det var även dem som rekomenderade mig en Nikon D80 som hade det jag sökte och krävde. Och nu sitter jag här med en Nikon D80 och har lyckats väldigt bra faktiskt. Allt med start av en otroligt enkel kompakt med 3-4megapixel.
#14 Jag menade absolut itne att man inte får köpa system heller =S.
Som jag svarade till #11 så är detta bara en sammanfattning av vad en del av mina vänner pratade om för ett tag sedan. Jag har gått runt och funderat på detta och sedan bestämt mig för att slänga in här och se vad andra tycker.
Förstår inte varför en del ska haka upp sig otroligt och ge ifrån sig fräsande inlägg, INTE riktat till någon speciell. Bara en tankeställare så ni tänker på vad ni skriver/hur ni skriver.
#15 Lugna ner dig lite. Jag har inte sett några fräsande inlägg. Det jag ser är sakliga inlägg med folks tankar på dina inlägg. Alla håller inte med dig om det du skriver men jag hoppas att du var ute efter folks egna tankar och inte bara en massa medhåll.
Tyvär så tycker jag att man skall få köpa sig en systemkamera även om man inte vill bli en proffsfotograf. Jag tycker heller inte att man blir en bättre fotograf om man börjar med en enkel kompaktkamera istället för en system kamera. Som jag sa så är kameran bara ett verktyg så varför haka upp sig på om folk vill köpa systemkameror.
Att ni sedan tycker det är onödigt att folk skall köpa system kamera om dom inte vill lära sig ordentligt så är det naturligtvis er ensak. Men det betyder inte att andra tycker det och det får ni väl acceptera.
En dag så kanske ni blir en riktigt bra fotografer och då kommer ni inte att bry sig om varför folk, som inte vill lära sig, köper systemkameror.
#15 Jag tycker inte mitt inlägg var fräsande, jag gav uttryck för mina åsikter som du gjorde med dina.
I så fall tycker jag nog att ditt inlednande inlägg var mera fräsande och nedvärderande för oss som bara tar "egobilder"…
Kan dra en "intressant" parallell till en annan hobby; smyckestillverkning. På senare år har den hobbyn exploderat - pyssel är inne som aldrig förr och utbudet har ökat enormt. Där kan man prata om attt få tag på saker billigt, verktyg och basmaterial till mycket för någon hundring om ens det.
Det har ju lett till att många håller på med det och att många försöker få sina alster sålda (oavsett om de är bra teknikmässiga, materialmässiga eller inovativa) men jag har aldrig sett någon av de som verkligen är duktiga i sitt hantverk bli gnidna över alla nybörjare! Snarare tvärtom, de ger konstruktiv kritik och delar med sig av sin kunskap och glädjs med glädjen som andra upplever i sitt skapande och tycker att det är kul att så många intresserar sig för samma sak som de gör. Kolla in på smyckestillverkning.ifokus så får du se själv, ruskigt fin stämning där man känner sig välkommen även om man inte har vart aktiv länge, oavsett vad du jobbar med, varför du gör det etc. För i slutändan så är det goda jobb som lönar sig och kvalitet kan man inte fuska sig till när det kommer till hantverk - vilket även foto är.
Kanske är det så att den som känner sig hotad inser att "fjortisarna" sitter på dyrare kameror och vassare objektiv?
Och sen; måste man vilja lära sig från grunden och fullt ut? Alla som börjar med ridning siktar inte på OS, alla som börjar gymma siktar inte på att bli bodybilders lika lite som man kan vänta sig att alla som skaffar en kamera kommer sikta på att bli stjärnfotografer. Man kanske vill ha den enkla genvägen som system erbjuder, man kanske vill lära sig till en viss gräns, ska det avgöra vilka som "får" skaffa så attt inte de som håller på med det ska känna sig kränkta? Tänk om alla dataprogramerare tänkte så… Hujeda mig! Då sitter jag på en för tok avancerad burk för min kompetens och kränker de duktiga! Eller? ;)
Paulina
Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden. Men här kommer min reaktion på första inlägget.
Jag är nybörjare i den bemärkelsen att jag fotat (med systemkamera) aktivt i max 2år. Min systemkamera köpte jag just för att utvecklas och inte för att jobba och tjäna pengar. Inte heller för att konkurera med alla duktiga proffs fotografer! Dessutom tror jag att man ses som seriös och duktig om man är det. Och är man kass och springer runt med en systemkamera och tar dåliga bilder så anses man inte heller duktig. Men ge alla en chans att utvecklas! Spela roll vad andra har för kameror. En kompis till mig har köpt en ny dyrare och snäppet bättre systemkamera än vad jag har och hon kan inte fota… Men hon lär sig och jag ser verkligen inte henne som något hot. Jag tycker mest det är roligt när andra får upp ögonen för mitt intresse! Ju fler vi är desto roligare. Se det inte som konkurens eller hot! Är du duktig så klarar du dig nog även om varenda 14åring siktar och trycker på allt och inget!

LitenPyssling, vad är ditt problem? Du kastar sten i glashus och nedvärderar dem du kallar "fjortisar" för att de också skaffar systemkamera; ett val som du gjorde själv för ett tag sedan. Du raljerar över andra som tar "egobilder", medan du presenterar dig själv i en vi-form som jag inte kan tolka om den avses vara exklusiv eller inklusiv - förmodligen båda, men jag vill inte riktigt känna mig inkluderad.
Jag tror att jag föredrar att fortsätta ta egobilder, vare sig det sker med enkla eller mer komplicerade fotoapparater. Jag kan inte dela din upprördhet över fjortisarna; jag tycker snarare att det är underbart att fjortisar har möjligheter som jag själv saknade när jag var fjortis. Om dom sen vill vara fotografer, eller strunta i att lära sig, är ju deras ensak. Det påverkar ju inte mig och mitt sätt att ta bilder. Jag är också på ett sätt nybörjare, även om jag har fotograferat rätt länge och tidvis har haft foto som yrke. Jag har inte helt hunnit lära mig hantera den digitala fototekniken så som jag skulle vilja, men det kommer så smått. Jag håller som bäst på att lära mig utnyttja det dynamiska omfånget med hjälp av råformat och en lite annorlunda tillämpning av zonsystemet, som jag lärde mig i skolan för nästan femtio år sedan.
Nej, det är inte alltför lätt att skaffa en kamera, system eller annan, men när jag läser den här tråden undrar jag om det inte är för lätt att klaga på andra och att skylla sin bristande framgång på andra, likt don Quijote när han slogs mot väderkvarnarna. Det krävs mycket mer än en systemkamera och ett par olika obektiv för att få bra bilder på hästar och kaniner; det krävs känsla för bild, form, ljus och skugga - hur man bygger bilder.
Om du jobbar på med att lära dig, så kanske du med tiden kan bli lite mer ödmjuk inför uppgiften och förstå att det inte är fullt så lätt. En del har mycket med sig från början av bildkänsla, så att det går lättare att lära sig hur man kan använda tekniken för att åstadkomma vad man vill göra. Andra kan lära sig hur mycket teknik som helst, men saknar ändå det mest väsentliga för att göra bra bilder, förmågan att se. Att se ljuset, att se tonerna, att se formen och att binda den i mediet man har tillgängligt.
#21 Mitt i prick!

Det är väl ingen som behöver känna sig "Nerpiskad" bara för att foto som hobby accelerar och sjunker i åldrarna, allt eftersom priset på systemkameror faller. Det är väl bara positivt?!
Den duktiga fotografen, varesig han/hon är yrkesverksam eller bara glad amatör känner sina kvallitéer och tar absolut inte anstöt av att vissa grupper hanterar sin systemkamera på ett "mindre seriöst" sätt.
Det är som jag ser det upp till var och en hur man vill handskas med sin utrustning och hur mycket man vill lära sig om den.
Den som är lycklig och nöjd med att klara av att knäppa en bild på sin kanin på gräsmattan med sin Nikon D3000 eller på sig själv i spegeln, får väl vara nöjd och glad med det om den nivån på fotograferandet passar vederbörande.
Alla är inte intresserade att lära allt om komposition och gyllene snittet.
Nu har jag inte läst igenom alla inlägg.. men jag har bildat mig en egen uppfattning..
Jag förstår inte det där med priset.. är det inte bra att priserna går ner, det sparar väl alla pengar på? Jag tror även proffsfotografen tycker att det svider rejält i plånboken och köpa en del nya foto-prylar, låga priser tycker alla om! Dålig kvalité däremot, det gillas inte.
Jag har också varit av åsikten som det står i #0, men jag har ändrat mig.. och jag har inte längre någonting emot att de så kallade "Fjortisarna" använder sig av systemkameror. Det gynnar företagen som tillverkar dem osv. osv.
Men visst, varför ha en kamera som man inte kan hantera? Det är deras val, deras pengar och deras problem, om man nu vill kalla det så, jag bryr mig inte längre, och kommer inte göra i framtiden heller.
Som #21 skriver, det påverkar inte mitt sätt att ta bilder.
Jag "kör mitt race" och fotograferar det jag vill, om det nu är egobilder i spegeln eller vackra naturbilder.. det är min ensak.
Tänker inte skriva mer här inne då det blev, för mig, lite väl rörigt och tydligen verkar alla enade om att det var mina tankar och inte bara en kort sammanfattning jag lade upp från mina kompisars prat.
Min åsikt var att dem var lite för billiga och med för billiga menar jag de som går på 3000kr ungefär. I mitt huvud så vill jag ha en gräns mellan kompakt och system. Och då syftar jag prismässigt. En del system är i samma klass som kompakt, men i mitt huvud vill det finnas en gräns. Men det är för mig.
Jag har ingenting emot att vissa tar bilder på sig själva, det är bra att dem gör det för det visar på självförtroende vilket endel, där jag bor, inte riktigt verkar ha då nästan alla går efter kompisars tycke.
Det är min åsikt, resten var mina kompisars åsikter.
Fråga hellre vad de har för problem än vad jag har för problem.
#15 Jag ha vart otroligt utmattad - dumt försvar jag vet, men sant.
Och vart på sjukhus pga otroliga magsmärtor och låg puls. Detta tog aningen mycket kraft ur mig och jag uppfattade saker lättare som vresigt. Och detta ber jag om ursäkt för nu!
Bara för att man skaffar system betyder det inte att man ska bli proffsfotograf.
#17 Jag sparade väldigt länge och jobbade jag med, men mödan var det då värt! =)
#18 Som jag nämnde så menade jag inte någon speciell och läser du vad jag skrev först i detta inlägg har du en förklaring på det jag skrev.
#19 Självklart ska man inte känna sig hotad av nybörjare, man är nybörjare med allt oavsett vad man ger sig in på så startar man alltid som nybörjare.
Hehe kom på en sak, de som gymmar gör det för att bli starkare, bodybuilders tar oftast piller som gör att deras muskler blåses liksom upp mer - egentligen är dem hur svag som helst, det är bara det att deras muskler puffas upp när de tränar tack vare dessa piller =P
#21 Skulle gladeligen se att du tar tillbaka att jag nervärderar fjortisar. Jag tycker det bara är bra att de tar bilder på dig själva, det visar på självförtroende som många tyvärr saknar idag.
Som jag nämnde innan ditt inlägg så var denna tråd bara en sammanfattning av vad mina kompisar pratade och pratar om. Deras åsikter med andra ord, inte mina. Min åsikt var bara priset. Och det har jag förklarat mer i början av detta inlägg. =)
#24 Ja, kan verkligen hålla med där. Har länge sparat och sparat till ett objektiv jag sneglat på ett tag men sedan hittat ett annat jag sneglat på tidigare med tappat bort och nu hittat det igen. Oj, det blir pengar för båda två som jag inte har! Så nu sitter man här och försöker välja, vilket i hela världen vill jag ha för båda passar nämligen det jag fotar perfekt på sina egna sätt =/.
Men skrev i början av detta inlägg vad jag menar med priserna =P

Det är konstigt det här med utveckling.
Jag har fotograferat i 60 år. började med lågkamera, det var bara att knäppa, var det bra ljus kunde bilden bli bra. Efter ett par lådkameror köpte jag en systemkamera, kommer inte ihåg märket. Det fanns inte inbyggd ljusmätare så det köpte jag till. Satte in tid och bländare och gissade på avståndet. Det blev väldigt fina bilder med den kameran, mest beroende på bra optik. Sen blev det en Minolta - automatisk - vilket framsteg. Nu slapp men sätta in tid och bländare, bara knäppa. Sedan en Minolta till, införskaffade flera objektiv. Det gick att använda den manuellt också, men automatiken var ju enklare. Har sedan haft en vanlig mindre kamera, det var svårt att ta med systemkameran ibland. Har också haft en 8 mm filmkamera och en videokamera. För c:a 10 år sedan köpte jag en kompakt digitalkamera och för ett par år sedan den jag använder nu - Nikon P80. Jag kan inte byta objektiv på den men av egen erfarenhet vet jag att jag klarar mej med ett objektiv. Fotograferar bara för att det är roligt.
Jag tycker det är bra att dagens ungdomar har blivit intreserade av forografering, man kan nog ha delade meningar om de behöver så avancerade kameror som de ibland skaffar sig, men det är ju upp till dem.
Automatiska kameror var som jag tyckte. och många med mej, ett framsteg, nu går man tillbaka till manuellt igen, varför krångla till det. För en nybörjare är det absolut lättast att fota automatisk, och det går alldeles utmärkt med en kompaktkamera.
#25 Men det är väl klart att folk tror att det är dina åsikter du skriver. Och man behöver väl inte ha bra självförtroende bara för att man tar kort på sig själv? O.o
Som sagt är det ju h*n bakom kameran som gör jobbet. Så även om alla springer runt med en systemkamera kan man ju lätt se vilka som har det verkliga intressent & brinner för det, är man bara intresserad och vill lära sig tror jag alla kan bli duktiga på att fota!
Men förstår inte varför du vill att dom ska bli dyrare? Varför vill du ha en stor skillnad i pris på system & kompakt? Spelar väl ingen roll..
#27 Men att fortfarande bli "påhoppad" eller vad man ska säga för detta trots att man tidigare (lite sent jag vet men jag förtydligade det iaf) sa att det var mina kompisars åsikter jag skrivit upp, det är väldigt lesamt.
Jag antar att man gillar sig själv om man nu tar kort på sig själv!
Och gillar man sig själv, ja då ha man helt enkelt självförtroende.
#28 Ursäkta? påhopp? Jag fråga bara? Men du kan tydligen inte svara.. Men du, sluta gör dig själv till offer. Det är ingen som har hoppat på dig! Om du frågar vad folk tycker på ett forum får du faktiskt inte "bryta ihop" & kalla det påhopp när man ifrågasätter dig/inte håller med osv.. Du måste kunna stå för det du skriver!
Och jag håller inte riktigt med om självförtroende. Kan vara precis tvärt om. Att man är så osäker på sig själv att man hela tiden måste bli bekräftad av andra.
Visst köper många,som du kallar dem,fjortisar,bara för "att". Jag bryr mig inte. Det stör inte mig?
Jag köpte en jätte fin kamera eftersom jag älskar att fota. Jag älskar att fota mina djur och kompisar,för minnens skull mest. Men jag vill lära mig mer av den och alla måste en gång vara amatörer!
Men sen nu efter en månad har 3 av mina kompisar också systemkamera. Det stör mig inte,det förstör inte heller fotovärlden,men visst,systemkamerorna känns mindre "värda",alla har en idag och man vet inte riktigt vilka som verkligen brinner för intresset.
#29 Tänker inte prata mer med dig om det här och låta denna tråd spåra ur!
Jag tar det som att man har hyffsat självförtroende. Har inte bett/räknat med attalla ska ha samma tanke.
Och det kan mycket väl vara som du säger, de måste bli bekräftade för att kunna vara ens lite nöjda. Och det är synd, väldigt synd tycker jag eftersom alla är unika på sitt sätt. =/
#30 Som jag nämnde tidigare är det bara en sammanfattning av vad mina kompisar pratar om, använder deras ord och meningar. =)

Om den här tråden spårade ur, så var det redan med det första inlägget #0, som delvis är nästintill obegripligt. När man postar en fråga på ett forum så får man ta de svar som kommer, och man bör inte förutsätta att andra ska tycka lika eller stryka en medhårs. Inte heller finns det någon orsak att anta att det som postaren skriver inte skulle vara hennes åsikter eller frågor.
Jag har ingenting att ta tillbaka, och ingen som har svarat här har hoppat på någon vad jag kan se. Till trådskaparen har jag några tips:
Redovisa dina egna åsikter och tankar tydligt.
Om du avser att citera andra, tala då om att det handlar om ett citat eller en sammanfattning av vad någon annan har framfört.
Lär dig svenska bättre, så att du kan beskriva dina tankar i ord som andra lätt kan förstå.
Skriv ut hela satser och gör dina uttalanden fullständiga; "bara för att" är inte en tydligt begriplig konstruktion.
Använd inte ordet "dem", som du inte förstår hur det ska användas.
Använd inte "vi" när du gör ett påstående, det kan faktiskt vara kränkande mot andra, genom att det förutsätter någon form av gemensam ställning. Jag har ingenting gemensamt med dig i de här frågorna.

#33 Nu tycker jag att du är lite orättvis mot LitenPyssling. Om han/hon inte kan gramatiken elr kunna utrycka sig helt och hållet så ska det väl inte få hindra han/hon att få starta en agrumentation. Bara det inte inte är i syfte att göra alla upprörda så har hon rätt i att säga vad just hon tycker. Nu kan det förståss orsaka missförståenden om han/hon inte kan utrycka sig helt. Föreslår att man kan aktivera ordbok i webbläsaren för att detta inte ska kunna ske :)
Däremot kan jag tycka att LillaPyssling har några vikande argument som inte håller hela vägen. Men jag kan hålla med henne om att det är onödigt att köpa systemkamera om man inte har någon erfarenhet (men om man ska se det possitivt så gynnar det företagen), men andra påståenden ang. priser m.f. kan jag inte hålla med henne om fullt ut.
Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Jag ser det bara som positivt att de annars hutlösa priserna på systemkameror och objektiv har pressats ned och att fotointresset vuxit så mycket som det gjort. Det finns nu mer utrustning att välja bland än innan, och dessutom till bättre priser. Även mängden guider, tutorials och information har ökat nämnvärt.
De som är professionella fotografer syns fortfarande. Skillnaden idag är att man inte alltid ser det på utrustningen, utan på det allra viktigaste - bilderna!
Självklart bör man kanske inte köpa en systemkamera om man tidigare bara fotat med mobilkamera, men det är väl ändå inget som påverkar andra än köparen själv negativt?
Tycker att trådskaparens inställning känns som en lite barnslig inställning till det hela. Handlar det kanske egentligen om att trådskaparen inte känner sig så unik, speciell och annorlunda med sin systemkamera längre?

Jag har flera gånger tänkt att låsa denna tråd, då stämningen inte varit så god, så tänk på vad ni skriver vänner.
Så till vad det gäller priser på systemkameror. Tillverkarna har intresse av att binda upp dig till just deras system. Köper du en instegsmodell från tex. Canon eller Nikon och kanske köpeer till ett extra objektiv eller blixt, är sannolikheten stor att du stannar kvar vid märket när det är dags att byta upp sig.
Det låga priset på instegskameror beror på stora volymer, små marginaler, sämre kvalitetskontroll och tillverkning i lågpris-, eller lågskatteländer om jag får uttrycka mig så.
Tittar man på proffsutrustning är komponenterna i stort sett alltid stämplade "Made in Japan"
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Visst talar proffs om vad det är dom använder. Ta Brutus Östling med sina fantastiska bilder av fåglar.
Han redovisar märke Canon, vilka objektiv m.m.
Massor av proffs som redovisar vad dom använder.
Mvh
Assar
#35 Som jag nämnt tidigare men som jag var slarvig med att poängtera och riktigt visa i #0 så är detta enbart en sammanfattning av mina kompisars prat som de haft.
Och jag kan hålla med om att det är lite barnsligt, och just därför lade jag upp denna sammanfattning av deras prat - för att få höra andras åsikter.
Dock slutade mitt misstag i #0 med att en del riktade sin åsikt rakt mot mig istället för att skriva ner enbart vad de tycker om ämnet och inte fråga hur Jag tänkte.
Detta rättade jag dock till, men alla läser inte igenom de inlägg som postats, man gör inte det alla gånger och då radas detta upp och till slut blir det lite jobbigt att ingen bryr sig när jag försöker rätta till ett enkelt misstag.
Misstag begår alla, misstag behövs för att man ska ta en extra koll innan man gör det och det . man lär sig av misstag =)
Just min åsikt var priserna, men det är jag det.
Sen att jag inte känner mig unik med min system, stämmer inte.
Man är inte bättre än alla andra bara för att man har system. Det handlar trots allt om handen som håller i kameran.
I mitt fall så köpte jag system för att jag har lite större händer och hittade inte en kompakt som jag fick skönt grepp i =).

Tycker ändå att det är ganska intressant, det här med vad folk tycker i det här fallet. Att faktiskt låta sig bli irriterad över andras åsikter. Jag som individ finner trygghet av att andra tycker som jag, men trots det är motstridande åsikter anledningen till att man kan vidga sina vyer, inte vända taggarna utåt. Det gäller att inte ta motargument alltför personligt då det faktiskt inte är mot dig som person dessa är menade.
Där jag bor är jag ensam fotointresserad, endast ett fåtal av mina vänner har systemkamera. När de inte förstår eller vill lära sig mer kommer de till mig för att de vet att jag gärna hjälper dem, och de uppskattar den hjälp de får.
Min åsikt är att jag som fotointresserad borde sluta strida inbördes och istället se detta som en möjlighet att skaffa nya kontakter och kunskaper.
Mvh Sally
Om "fjortisar" köper systemkameror så är det väl kul för dem? Det gör ju ingen annan något och om man är duktig på att fota så behöver man ju inte köpa en proffskamera bara för att bli tagen seriöst. Det är väl också bara bra om kamerorna blir billigare?
#9 Jag håller inte riktigt med dig. En proffsfotograf kan ta bra bilder med en mindre bra kamera men en amatör kan knappast ta bra foton tex med en nikon d3s. (Jag tog just Nikon för att jag kan mest om dem.)
#33 Det var väldigt onödigt att säga det där. Hon ska väl ändå få starta en tråd? Ett tips till dig är att sluta klanka ner på andra!
Efter att ha läst hela tråden (puh) så har jag tänkt efter vad som har skrivits.
Kameran gör inte fotografen utan tvärtom. En "fjortis" som har köpt system för bara att fota utan någon sekunds tanke passar bra på min syster. Hon köpte en och fotar som en galning, men om man tittar på de s k alstren så hade det varit bättre med kompakt än system för hennes del.
Själv började jag fota med min första kamera för 18 år sedan (som 6 åring) och har fotat till och från sedan dess. Har alltid hatat de analoga utan gillar de digitala då jag kan se resultatet direkt. Började med en SonyEricsson K700i med värdelös kamera men fick sedan en Olympus kompaktkamera (numera 5 år gammalt skräp som fortfarande lever) och den har använts flitigt. Men sedan min sambo fick sin Canon EOS 1000D så har jag fått upp intresset mer.
Jag anser inte mig som proffs men däremot amatör eller hobbyfotograf då jag inte är nybörjare. Sedan det som sades i #9 tycker jag stämmer bra, därav visar jag upp bilden nedan tagen med en SonyEricsson W595 (efter lite retusch) där kompositionen är bra men kameran usel.
Så som det redan nämndes i #1 så är fotografering som med konst, det behövs planering, en tanke - en vision i ens huvud och sedan är det förberedelse som gäller. Därefter är det bara att fota. Många proffs tar lång tid på sig innan de tar fotot men det är för att få en så bra komposition som möjligt, men ibland är det en sekunds tänkande som gäller för att hinna med ett perfekt tillfälle att få ett lyckat foto. Det är det som skiljer sig nybörjarna från proffs, att tänka sig bilden innan ens fotot är taget.
Jag tror att det är på så vis man utvecklas som fotograf - man ser bilden innan man har tagit den.
#37 Jo visst finns det undantag men i det fallet som du beskriver så handlar det om reklam för Canon. Brutus är sponsrad av Canon så naturligtvis skriver han om deras produkter.
Många gånger när fotografer skriver om sin utrustning så är dom sponsrade. Men naturligtvis finns det fotografer som beskriver sin utrustning ändå.
Live and let live! Låt alla finnas o jobba ut ifrån sin förmåga. De som vill lära sig kameran kommer att göra det o de som tycker det räcker med att sätta kameran på auto kommer göra det. Mig personligen spelar det ingen roll vilket, men förhoppningsvis har de kul på vägen o nyttjar sina kameror.
Visst är det bra om folk lär sig grunderna, men om du går till dagens kameror så är de i autolägen oerhört mer avancerade än någon någonsin blir med grundkunskaper. Möjligtvis kan man med grundkunskaper ha lärt sig när kameran kommer att felbedömma läget o då själv kan gå in o ställa in bättre, för att uppnå de effekter man vill uppnå. Att bli en riktigt bra fotograf är få förunnat. Däremot kan de flesta lära sig o ta vettigare bilder o lära sig att göra bildbedömningar, men frågan är ju vart man vill nå.
Själv har jag för länge sedan givet upp tanken att bli en bra fotograf utan använder kameran helt o hållet för mina egna syften. Jag kommer aldrig ta de där bilderna som är mer än vanliga standardbilder. Därför har jag också gett upp att kånka på systemkamera o en massa objektiv som jag ständigt måste vara extra rädd om o vakta på. Idag har jag bara en kompakt o jag är supernöjd med den eftersom den lätt följer med mig överallt o får plats i handväskan,
Dock tror jag att man först måste få drömma om att bli en riktigt bra fotograf o sedan får man inse att dithän når inte många o man får ta beslut om hur hårt man är beredd o satsa o vad man eg. vill med sin kamera. För mig räcker kompakten i många lägen men självklart finns det undantag då jag saknar min systemkameras möjligheter att klara av situationen, men de situationerna är så pass få i mitt liv o i regel kan jag genom bättre planering ändå klara mig väldigt väl med kompakten.
Alla måste göra sin egen resa med sina kameror. En del fortsätter o samla kamerahus, objektiv o annan fotoutrustning hela sitt liv i jakten på att ta bättre bilder o få utrustning som mer motsvarar deras behov av att nå dit. Andra stagnerar o nöjer sig med det de har eller låter kameran samla damm efter några år. oavsett om vi utnyttjar vår utrustning för fullt eller inte så är det ju var o ens val om vart man vill nå. Ingen kan göra de här valen åt andra. Live and let live helt enkelt.
Att antalet fotografer med systemkamera ökar ser jag verkligen inte som något negativt - tvärtom. Är man rädd för lite konkurrens så tvivlar man nog på sin egen förmåga som fotograf. Pressade priser, ja tack.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
För mer än 60 år sedan fick jag min första kamera. Uppvuxen i mörkrum och fotoatelje och tillsammans med en proffsfotograf i många år, har jag fått nog av att höra om vinklar, ljussättning, Vitbalans och mycket annat.
När det var dags för mig att skaffa min andra digitalkamera, använde jag mer än en vecka för att leta efter en som motsvarade så många krav som möjligt. Det blev en Nikon Coolpix 885 för 8000 kr, så det var några år sedan. Den använder jag nästan dagligen för att visa något för andra.
För mig är fotograferandet något som jag gör för att beskriva något. En bild säger mer än 1000 ord.
Jag är fortfarande nöjd med min kamera och det bildbehandlingsprogram jag gav 500 kr för för 13 år sedan.
En del bilder har också blivit grund till konstverk, som ställts ut på flera platser.
Det klokaste jag läst i denna tråd har skrivits av Aviendha #19, Inkanyezi #33 och Cessy #43
Cessys första rader tycker jag är det bästa som skrivits här.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#45 Det här har väl ingenting med tråden att göra? Det säger väl ingenting för någon här om vad du har och har betalat för dina kameror?
Om du läser Cessys kloka ord så ser du att det finns människor som fotograferar för att det är roligt.
Om du läser Aviendhas inlägg, så ser du att det finns iFokussajter där medlemmarna är vänliga mot varandra.
Jag ville visa att man kan vara nöjd med det som fyller sin funktion, beklagar om det inte gick fram.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#47 Visst kan, får och ska man vara nöjd med det som fyller sin funktion, om det är det man vill ha.
Men jag tycker också att om man vill skaffa en systemkamera fast man är "fjortis" och har råd till det, eller om man vill göra det när man - som jag - kommit upp till åren, så ska man väl ha rätt till det också.
Det innebär inte att jag skulle se ned på någon som använder t.ex en engångskamera - var och en gör sina val och prioriteringar, alla vill inte betala en massa för kamera och objektiv. Men hittills finns det inget krav på körkort för en dyrare och mera invecklad kamera, så även om man inte kan utnyttja den till fullo så har man rätt att skaffa den 

Jag börjar ärligt talat bli trött på dessa utrustningsjämförelser. Det är resultatet som räknas. Denna tråd har gått ned till en nivå där två tonårspojkar jämför genitalierna.
Ut och fotografera. Om det är en Hasselblad eller Instamatic har ingen betydelse om det är en stjärna bakom spakarna.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
#49 Jag håller fullständigt med dej. Men det som tråden handlade om från början - som jag uppfattade det - var att man satte in folk i grupper där vissa skulle ha "rätt" att köpa en viss sorts utrustning. Det är det jag reagerar emot.
Jag är mycket medveten om att det mesta beror på den som håller i utrustningen 
#49 håller med dig, som jag var inne på i mitt inlägg #41 så är det ju den bakom kamerar som räknas - inte kameran. Jag har fått till en del bilder med kompaktkameran jag har och även mobilkameran även om skärpan är 50 ggr bättre i systemkameran sambon har så har egentligen inte det någon betydelse. Det är som sagt resultatet som är det.
Fotografering handlar inte om vem som har dyrast och bäst utrustning eller vem som kan hantera sin utrustning till max - uat n det handlar om resultatet utav självaste fotot. Vad var tanken bakom den, fanns det någon planering och hur är självaste kompositionen på den? Kameran är ju bara verktyget mellan din tanke av bild och bilden tagen ur verkligheten.