Foto iFokus

Foto

Etikettläsvärt
Läst 2037 ggr
SwedenZoo
2010-07-02 22:40
0

Copyright

I dessa tider finns en mängd människor som jag skulle vilja kalla "tjuvar". Idag stjäls det mer än någonsin skulle jag vilja påstå. Bilder, musik, program och övrig media används flitigt av andra är upphovsrättsmännen. Detta är enligt mig ett mycket stort problem som vi måste råda bot på. Förr var det mest vuxna människor som gjorde detta brott. Exempelvis kopierade en tavla eller annat verk. Vuxna människor som förstod lagar och regler. Det är idag helt annorlunda. Det är ett utbrett problem hos unga, som inte förstår lagen. De vet oftast inte att lagen om upphovsrätt existerar! Man får inte använda andras bilder utan att ha frågat/köpt rättigheterna.

Senast idag såg jag ett inlägg av Tassy som gjorde att jag ville skriva detta inlägg. Hur ska vi få stopp på "tjuveriet" som pågår!? Finns det några ideér? Ska man informera unga bättre? Ska det finnas bättre lagar?

Vad tycker ni? Vi måste stoppa tjuveriet nu. Innan det blir ännu större.

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

MonisN
2010-07-02 22:55
0

Som jag skrev i Tassys tråd, så är lärarna väldigt "på" att man ska kopiera från nätet. Det är ju en bra början att lärarna tar sitt ansvar och ger rätt signaler från början. Och för att få lärarna att veta vad som gäller bör skolverket ta sitt ansvar och utbilda lärarna i Internetkunskaper. Känns som dom ligger hästlängder efter i dagens skola.

Kan ju också säga att vi varit med om att betygen riskerar att sänkas om inte bilder varit med i vissa skolprojekt. Skolan kan ju inte begära att alla ska ha tagit egna bilder för alla möjliga projekt.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
2010-07-02 23:10
0

Lagen är inte helt lätt att förstå, så det är inte så enkelt. Var drar man gränsen för "privat bruk"?

Att jag till exempel tankar ner en bild som någon har lagt upp här på iFokus, eller för den delen var som helst på nätet, är ju inte ett brott mot upphovsrätten, så länge jag inte sprider bilden vidare. Men var går gränsen för när mitt bruk inte längre är privat? Om jag lägger in en bild i min uppsats, är det då ett brott mot upphovsrätten? Jag ser inte entydigt att det är så, det kan falla under "privat bruk".

Helt klart är att läraren inte får tanka ner en bild och dela ut till eleverna, men om en elev tankar ner en bild och lägger in den i sin uppsats för att visa något, är detta då ett upphovsrättsbrott? Om uppsatsen inte är avsedd att spridas utanför den mycket snäva krets som är dess målgrupp kan det mycket väl omfattas av "privat bruk", men om den ska publiceras krävs så klart att man inhämtar tillstånd eller tar bort bilder som man inte har erhållit rätt att använda.

Visst vore det bra om upphovsrätten togs upp i skolan, särskilt i samband med att man lånar bilder från nätet; där borde man trycka på att det inte är tillåtet att exempelvis publicera en uppsats på nätet med bilder som man har tagit ifrån någon annan utan att inhämta tillstånd.

Jag ser det som en mycket stor skillnad mellan skoluppsatsen och när någon lägger en annons på nätet eller lägger ut någon annans bild i en blogg. Där är det ju ett klart intrång i upphovsrätten om man inte har tillstånd, och när det gäller kommersiell verksamhet av vad slag det vara må, finns all orsak att beivra den sortens övertramp. Men jag tror att det är viktigt att inte driva "copyrightfrågan" för långt; vi har alla viss rätt att använda all intellektuell egendom inom vissa gränser. Copyrightivrarna ska inte heller göra intrång i den rätten.

MonisN
2010-07-03 00:44
0

Att lärarna ger fel signaler är anmärkningsvärt hur man än tänker använder bilderna. Om lärarna gav rätt signaler och info när man börjar använda Internet i skolan, så skulle medvetenheten öka och kanske moralen bli högre. Föräldrar har också ett ansvar här eftersom Internet är var mans egendom idag. De flesta barn och ungdomar har egna datorer kopplade till Internet, men det finns en slapphet från vuxenvärlden att sätta sig in i vad ungarna använder nätet till. Vi vuxna måste ta vårt ansvar. Utvecklingen går vansinnigt fort och det är svårt att hänga med, men vi måste ändå försöka att åtminstone lära våra barn etik och moral, vad som är rätt och fel. Idag lever man i två paralellvärldar, den verkliga och den på nätet, men lagar och regler är dom samma vilket många inte tänker på. Om man gör ett skolarbete vore det bästa att skolan höll med bilder som eleverna har rättigheter att använda.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

SwedenZoo
2010-07-03 00:49
0

MonisN, jag håller med dig!  Någon som aldrig skulle våga snatta i en butik exempelvis , snor bilder som kan vara värda asevärt mycket mer på internet!

Med Vänliga Hälsningar Rickard Sjödén

Hemsida: www.SwedenZoo.com Fotogalleri: Flickr.com

MichaelE
2010-07-03 05:47
0

#4 sen är ju en fråga hur man värderar en bild på nätet? Detä r lättare att värdera en tavla eller ett foto (utskrivet) men när det kommer till digitala media så känns det som om man tappar uppfattningen om vad som är ditt och mitt då man har tillgång til allt.

pellepiano
2010-07-03 11:41
0

Jag tror att folk i gemen gör skillnad på fysiska produkter och digitala, eftersom en fysisk produkt inte finns kvar om man tar den, medans bilder, mjukvara och mp3 filer mm kopieras och alltså finns kvar.

Och eftersom det inte är stöld utan brott mot upphovsrätten, tror jag folk ser mindre allvarligt på på det.

Men som sagts tidigare, information om det hela ska naturligtvis ske tidigt i skolan.

Emo
2010-08-03 19:54
0

Vill bara tillägga att även sajtvärdar här borde informeras (så att de begriper det) att lagarna gäller även dem här på iFokus!

Ett bra ställe att gå till för att få information är detta: Bildombudsmannen

Det kan bli dyrt annars.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973