Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1851 ggr
Lissi08
2010-08-02 18:19
0

Nybörjare

Hej! 
Jag har alltid varit intresserad av att fotografera men aldrig riktigt tagit tag i det intresset, för något år sedan lärde jag mig en massa om de olika system kameror om att det fanns två sorter eller så..
Nu kör jag med en vanlig sony (vet inte vilken modell) men jag är trött på den vill kunna göra mer med den

För att komma till saken har jag bestämt mig för att köpa en stor kamera, en system men jag vet inte vilken jag ska köpa.. 

Jag tänkte fråga er om råd och tips vilken kamera är bra att börja med?

[YlvaP]
2010-08-02 18:27
0

Många kommer att rekommendera Canon och Nikon som är dom två ledande kameratillverka just nu inom D-SLR. Har själv haft en Sony a330 som jag egentligen var nöjd med men kände ändå att jag inte var lika proffsig som dom med en Canon och Nikon. Så numera har jag köpt mig en Canon 450D och är supernöjd med den.

Kolla i affärer och känn efter hur dom sitter i handen och såna saker innan du bestämmer dig. Läs många recensioner om dom olika kamerorna. Jag kan rekommendera Camera Labs sidor.

Mimmi
2010-08-02 22:37
0

Då du är nybörjare kanske du inte vill punga ut hur mycket pengar som helst för en kamera. Då skulle jag rekommendera Nikon D5000, Nikon D3000, Canon 1000D eller Canon 450D. De är de billigaste systemkamerorna från Canon och Nikon som finns i deras sortiment idag. De kostar runt 4000 kr. De här kamerorna har dessutom många funktioner som ska hjälpa dig som nybörjare att förstå din kamera bättre.

Att som nybörjare köpa ett kit där man får med ett objektiv är också ganska skönt, eftersom man i början kanske inte är så insatt när det kommer till objektiv.

Ta dig till närmsta elektronikaffär och be att få känna lite på de olika kamerorna du är intresserad av. Att en kamera känns bra i handen och har alla knappar på rätt ställe är viktigt. Våga fråga om hjälp också! Var inte rädd att ställa dumma frågor till säljaren.

Det spelar egentligen inte jättestor roll vilken systemkamera du köper. Idag är systemkamerorna i nybörjarklassen alla väldigt likvärdiga, så det det egentligen handlar om är vilken kamera man trivs med bäst. Du kan ta riktigt bra bilder med vilken systemkamera som helst, det gäller bara att hitta den som passar dig allra bäst.

Så spring iväg till en affär, kläm och känn och välj sedan den kameran du tycker känns bäst och som ligger i rätt prisklass. Du lär bli nöjd vilken du än väljer.

MonisN
2010-08-03 00:14
1

Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas. Det är just ett system man köper så jag tycker det är viktigt att man tänker lite längre än i första steget, för senare vill man kanske köpa till andra objektiv än kitet. Som sagts så är Canon och Nikon störst och har väl mest objektiv att välja på, men det är även värt att titta på andra märken. Jag är inte insatt i vad som finns till t ex Pentax och Sony, men hör dig för i affären, eller så kanske någon av användarna av dessa kameror här kan hjälpa dig med frågor. Det är viktigt att du trivs med kameran och väljer rätt från början, annars kan det bli en ganska dyr historia att börja om och köpa ny kamera och objektiv i framtiden.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Noob
2010-08-03 01:48
0

Går du på Canon så skulle jag utan att tveka lägga på dom få hundralappar som behövs för att köpa 450D istället för 1000D (450D har nått end of life och säljs därför väldigt billigt just nu tills dom försvinner så skillnaden mellan dom två i pris är mycket liten) eftersom det är en mycket bättre kamera.

På systemkameror så är det objektiven som gör störst skillnad och som dessutom kommer att bli den största kostnaden om du verkligen börjar intressera dig så i mina ögon så är det viktigaste att välja ett märke som har ett bra objektiv utbud (pris/kvalite/olika typer) och som har en fungerande andrahands marknad (onödigt dyrt att köpa allt nytt och inte kunna sälja det man tröttnat på). För mig är svaret Canon men jag hade troligen varit lika nöjd med Nikon om jag valt det den där gången för länge sen när jag köpte min första system kamera (film). Övriga märken är idag inte ett alternativ FÖR MIG men jag vet att det finns många här som har andra och verkar nöjda med dom.

Som MonisN säger i förra inlägget så är det inte kul alls att byta märke efter några år eftersom det med tiden kommer att vara betydligt dyrare att byta all kringutrustning man har köpt på sig än att byta ut ett kamerahus.