Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1731 ggr
Mimmi
0

D90 eller D300s?

Jag har nu bestämt mig för att vänta med att köpa en D700 ett tag, känna efter riktigt ordentligt om jag är redo att lägga så mycket pengar på en kamera och om jag verkligen behöver en fullformatare.

Så jag står nu istället och velar mellan en D90 och en D300s. Någon som har koll på de stora skillnaderna mellan dessa?

Min magkänsla säger D300s. Jag har klämt och känt lite på den och den ligger väldigt bra i handen på mig och har en väldigt bra vikt. Den känns mycket rejälare och ordentligare byggd.

Men samtidigt känns det inte som att skillnaderna mellan en D90 och en D300s är särskilt stora? Det är trots allt en stor prisskillnad emellan dem. Är det värt att lägga ut nästan dubbelt så mycket pengar för att få en kamera som känns mer rätt, trots att de funktionsmässigt inte verkar skilja sig särskilt mycket åt?

Ambivalens.

EmelieJolly
0

Jag har själv en nikon d90 och den är jag supernöjd med. Jag har dock inte provat en d300s men jag har hört att det inte är så stor skillnad :)

Assars
0

Jag har en D300, en robust kamera, kallas ibland för semiproffs. Den har massor med möjligheter, bl.a. till viss del vädertätad, och massor med inställningar, går verkligen att "skräddarsy" efter eget önskemål.
Manualen är på hela 421 sidor. Den har inga snabbval som blomma närbild, ansikte för porträtt, sport, landskap etc. så du bör behärska den tekniken själv, förhållandet ISO/Bländare/Slutartid. Jag har även MB10 batteripack till min, då väger den dryga kilot, men batteritiden blir enormt lång!!! Så tänk på att den blir tung, det är inte någon "plastkamera". Jag har också bl.a. zoomen Nikon ED Nikkor 70-200 mm f/2.8 VR (drygt 1,5 kg bara den, helt i metall och glas) + andra objektiv och ett D50 hus. Att släpa på detta en dag det känns, även med fotorygga, med både kaffe och snus. Du får lika bra bilder med D90, beroende på din budget, satsa pengarna på bra objektiv, det är det viktigaste. D300s har väl möjlighet till filmning, som inte min D300 har, saknar inte detta! Det är bara du själv som kan avgöra vad du vill ha.

Mvh
Assar

Gips
0

D300s är nog kanon, jag har föregångaren d200 och det jag främst uppskattar är snabbspakarna -sällan behöver man gå in i menyerna dessutom ju dyrare modell desto bättre exponerar kameran ofta, det är nästan aldrig jag måste slängas en bild för att den är felexponerad..

Mimmi
0

Tack för all info! Är främst de stora skillnaderna, olika nackdelar och fördelar med de två kamerorna jag vill få veta.

Att ha en kamera som inte känns plastig känns rätt viktigt för mig. Jag vill ha en kamera med rejäl tyngd och storlek. Snabbvalen använder jag aldrig på min D50, så de kommer jag då inte att sakna. Även "snabbspakarna" lät väldigt bra, att slippa behöva gå in bland menyerna uppskattas alltid.

Kanske är en begagnad D300 något att satsa på?

Assars
0

Helst en beg. som du köper mellan fyra ögon. Det här att handla i blindo tror jag inte är så klokt. Även en D300 kan vara misshandlad, kraftiga stötar etc. Eller om du hittar en handlare som säljer beg. med t.ex. 3 mån. garanti. Men vill du ha en "kraftig" kamera så visst är D300 ett bra val. Du måste i början gå in i menyerna och ställa in hur du vill ha det, men det är inga märkvärdigheter. På utsidan har du knapp för Vitbalans etc.

Jag har sänt dig ett PM.

Mvh
Assar

Mimmi
0

Jo, självklart är det att föredra. Men jag bor tyvärr väldigt långt ifrån storstäder såsom Stockholm och Göteborg där de flesta kamerorna säljs. Men jag kommer självklart be om ordentliga bilder, se till att garantin fortfarande gäller och använda internetgiro om jag köper en begagnad.

Tack för pdf-filen! Ska läsa igenom.

MartinO
0

Du vill ha en rejäl kamera i semiproffs- /proffsklassen. D300/D300s är verkligen ingen dålig kamera. Det är i dag toppmodellerna i dx-formatet. Vill du fotografera seriöst, kommer nog ett vertikalgrepp stå högt på önskelistan. Prisbilden kommer då att skena iväg.

Som alternativ finns då den tidigare proffskameran D2x. Den har inbyggt vertikalgrepp, helt annan livslängd på slutaren, fler dedicerade knappar mm. D2x har en färgåtergivning och krispighet, som Dagens Nikonhus inte kommer i närheten av. Kameran släpptes 2005, men lever mer än väl upp till dagens krav på en dx-kamera. D2x är en bortglömd guldklimp och prisbilden är mycket moderat med tanke på prestandan. Den största nackdelen för vardagsfotografen är att Nikons proffshus saknar inbyggd blixt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Mimmi
0

Jag har kikat mycket på D2X men aldrig riktigt sett den som ett alternativ, jag vet inte riktigt varför. Att den har inbyggt vertikalgrepp är ju både bra och dåligt. Att kunna välja huruvida jag vill ha vertikalgrepp eller inte efter situation är ju rätt smidigt. Att blixt saknas är inget problem för mig. Blixten på min D50 har slutat fungera för länge sedan, men det har aldrig varit något problem för mig.

Men jag ska definitvt hålla ögonen öppna även efter en D2X. Just nu lutar jag mest åt en begagnad D300 eller D2X. Tack för tipset!