Få skarpa bilder av rörliga djur.

Du har en lång väg att gå, och skärpan vid rörelse är inte det enda problemet.
Men för att ge ett enkelt svar; du ska ha en exponeringstid på 1/1000 sekund eller kortare för att katterna ska återges skarpt vid så snabba rörelser.
Nu kan man troligen inte komma ner till en så kort tid när kameran står i läget Auto och det är mulet, så du måste ta kommandot över kameran. Det kräver att du förstår sambanden mellan slutartid, bländare och ISO. Med högre ISO kan du få kortare tid, och med större bländare kan du få kortare tid.
För att bestämma att använda största möjliga bländare kan du ställa kameran på läget A och välja objektivets största öppning, dvs den med lägst siffra. Kameran kommer då att visa vilken slutartid den väljer. Om det är längre tid än 1/1000 sekund, så får du lov att öka ISO tills du kommer dit. Om du vill ha lite oskärpa av rörelsen, för att katterna inte ska se helt stela ut, kan du tillåta längre tider, kanske 1/500 eller 1/250.
När du postar en bild med en specifik fråga bör du se till att bildens Exif finns kvar, eftersom det är lättare att se vad du gjorde när du tog den.
Jag håller med Inkanyezi, katter som "busar" är svåra att fotografera, snabba som blixten! Men jag är säker på att du kan följa Inkans råd, och öva, anteckna eller minns vad du gjort vid varje enskilt tillfälle, eller kolla Exif. Det borde finnas tips i Manualen hur du kan gå till väga med snabbt rörliga motiv. Har du inte någon Manual gå till Nikon Och support, där får du registrera dig (gratis) sedan ladda ner Manual som PDF-fil till din kamera.
Mvh
Assar
Tackar för tipsen! Jag ska testa mer ikväll eller imorgon. :)
#1 Hur får jag den att vara kvar?

För att spara med Exif kvar, ska du förminska i ett bildbehandlingprogram, där du väljer "Spara som" och ger din förminskade fil ett annat namn. Normalt kommer Exif då att finnas kvar. Lämplig storlek här på iFokus är kortaste sidan högst 800 pixlar. När du har minskat så att kortsidan är 800px, lägger du på lite skärpa, för att bilden inte ska se mer oskarp ut.