Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2448 ggr
Anfa
2010-08-01 23:28
0

Fokuspunkt

Kan börja med att berätta att jag köpte min systemkamera i Juni, så det här är säkert en väldigt självklar fråga för er :P

Vad jag undrar över är fokuspunkten när man tar en bild. Den sitter ju i mitten, men om jag skulle vilja ha fokus i hörnet i stället, så ändrar jag väl det i "autofokus" (autofokus, oj, kanske tänker på något annat :S menar där jag har live wiew och ändrar punkten.). Men jag tycker inte om LW, går det ställa in det här i sökaren eller på något annat sätt? :S

Ett rörigt inlägg ser jag nu, ni kanske inte förstår ;)

Mvh Fanny

Inkanyezi
2010-08-01 23:40
0

Det går med många av systemkamerorna att välja fokuspunkt. De flesta är normalt ställda på att använda flera fokuspunkter, och det kan se lite slumpartat ut vilken som väljs. Om man väljer bara en fokuspunkt, så startar det med den i mitten, och en del kameror går det inte att ändra på, medan man i andra kan välja en annan punkt eller förskjuta fokuspunkten. Och som du kanske kan förstå, så är inte alla kameror lika, så vad som går att göra med just din kamera kan man inte veta så länge man inte vet vilken kamera du har.

Det kan ändå vara en fördel att använda just fokuspunkten i mitten, eftersom den har lättare att hitta fokus än de andra i de flesta kameror. Man riktar alltså fokuspunkten mot det som man vill att skärpan ska ställas på, låser fokus genom att trycka ner till hälften, och så komponerar man bilden. Även om man har valt att använda en annan fokuspunkt får man använda samma strategi; det är egentligen bara när kameran sitter på stativ som det är meningsfullt att välja någon av de andra fokuspunkterna.

Om du läser bruksanvisningen för din kamera hittar du säkert om det går att välja fokuspunkt på något sätt, men rent praktiskt är det enklast att hålla sig till den i mitten och komponera om bilden när man har låst fokus.

Anfa
2010-08-01 23:48
0

Tack för bra svar :)