Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3630 ggr
[Liinda]
2010-07-31 11:41
0

Kattögon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltid när jag fotar våran katt så blir hennes ögon konstiga på bild. Det ser ut lite som en hinna över och så blir dom bara en färg fast det egentligen är 2. Har hört att det är för att dom har mörker seende men hur ska man fota för att det inte ska bli så? Jag vill ju få med hennes fina ögonfärg på bild.

Jag tog med en bild så ni ser hur jag menar.

[mingdie]
2010-07-31 14:11
0

Använder du blixt?

[Liinda]
2010-07-31 14:57
0

Ja fast mjukblixt

[mingdie]
2010-07-31 15:01
0

Även med mjukblixt så kommer du inte att fånga färgerna i ögonen. Blixtljuset studsar mot insidan av ögat och tar bort dom naturliga färgerna. Om du kan ta fotot utomhus i naturligt ljus så blir det bättre. Försök med det.

MichaelE
2010-07-31 16:35
0

En extern blixt kan hjälpa i många fall eller ifall du har stark belysning så behöver du ingen blixt.

Rosino
2010-07-31 16:48
0

Extern blixt riktad snett uppåt bakåt - eller utan blixt.

Inkanyezi
2010-07-31 23:00
0

Om du tar i svagt ljus kommer kattens pupiller att vara stora, och då ser man i alla fall inte ögonfärgen något vidare. Bättre är starkare ljus. Det går faktiskt bra att ta i lampljus om du har en av de bättre kamerorna; förutsättningen är att du kan ställa in vitbalansen efter ljuset. Om det inte går att ställa Vitbalans och högre ISO, är det bästa att använda dagsljus. Ljuset från ett fönster kan funka.

Och som du ser går det inte att få annat än ögonbottnen på bild när du använder kamerans inbyggda blixt. Det där som sitter bak på cyklar kallas inte "kattöga" helt utan orsak. Katters ögon ser ut så där när man lyser rätt in i dom.

[Liinda]
2010-07-31 23:14
0

Tack för alla tips! Tyvärr kan jag inte ta ute eftersom hon är inne katt så då måste det bli en bild med sele på och det förstår bilden tycker jag.

Jo jag kan ändra Vitbalans och ISO men vad ska jag ställa in det på då? Jag har nyss köpt kameran så jag har inte fattat mig på alla inställningar än.

Inkanyezi
2010-07-31 23:15
0

Vad har du för kamera?

[Liinda]
2010-07-31 23:19
0

Det är en Casio EXZ330

Inkanyezi
2010-07-31 23:28
0

Jag har ingen manual till den kameran, så jag kan inte säga precis hur det går till, men du får läsa i handboken om det.

Om du tar i lampljus, ska du ställa vitbalansen på lampa, det är enklast.

Om du tar i ljuset från ett fönster, så ställer du kameran på dagsljus (solsken eller moln).

Om ljuset är tillräckligt starkt behöver du antagligen inte bry dig om någon annan inställning. Om katten till exempel ligger på fönsterbrädan eller på ett bord strax innanför fönstret blir ljuset antagligen bra. Och blixten ska du stänga av, eftersom den annars kommer att sabba ögonen på bilden.

I svagare ljus är pupillerna mer öppna, och då ser man ju inte mycket av färgen i alla fall.