MACRO
Hej!
Som relativt nybörjare inom Macrons värld behöver jag tips på en BRA utrustning.
Tanken är att ha möjlighet till extrema närbilder, inte bara blommor utanpå, utan även inuti och tydliga bilder av mycket små insekter och deras mönster i ansikte, ska, antennerl o.s.v.
Märke är ju alltid en smaksak, har använt Nikon tidigare, haft ett uppehåll några år, men vill gärna byta märke. Vilket är att föredra för denna typ av foto?
Behöver jag annan utrustning förutom kamera och objektiv?
Tacksam för hjälpsamma svar!
Det framgår inte riktigt om du har en kamera idag. Om du gör det är det lättare att ge dig tips.
Vad jag vet har kameramärket inte någon betydelse.
Utan i ditt önskemål så är det utrustningen till kameran som är viktig. Finns till Canon, Nikon, Pentax, Olympus etc. T.ex mellanringar, en släde macroobjektiv, till Nikon heter dessa MicroNikkor m.m. Sök rätt på Inkanyezi här på iFokus sänd honom ett PM han kan sånt här.
Mvh
Assar

Om du ska ta porträtt på insekter så är det egentligen inga av de vanliga makrotillbehören som kommer riktigt så nära. Däremot kan man på de allra flesta systemkamerorna vända på kitobjektivet och komma in i den skalan.
Ett omvänt kitobjektiv kan fylla bildrutan med huvudet på en geting, men det svåra är att hålla det i rätt läge för att få skärpa, eftersom skärpedjup i stort sett saknas, och arbetsavståndet är omkring fem centimeter från änden av objektivet. Där ska man alltså passa in det man ska fotografera som är några millimeter stort inom ett skärpedjup på kanske en tiondels millimeter.
En del objektiv kan inte bländas ner när man vänder på dem, och jag har inte pejl på vilka kameror som är lätta att fixa med så att man får mindre bländare.
Om det rör sig om lite större saker, som exempelvis en hel geting, då kan du ta den med ett vanligt makroobjektiv, och den lämpligaste brännvidden är ofta omkring 100 mm för att få ett lagom arbetsavstånd. Det finns både original- och tredjepartsobektiv av bra klass i det brännviddsområdet till de flesta systemkameror, så det är inte någon brist på bra grejer.
Det som är svårt är att få getingen att posera snyggt, men det kanske du lär dig med tiden om du får hålla på ett tag. Lycka till!!

Annan utrustning som är till mycket stor hjälp är ett stativ. Vid macrofotografering är det väldigt svårt att hålla kameran still, lätt för att ditt fokus hamnar någon annanstans än där du först ställt skärpan. Något annat som är bra vid macrofoto är mycket ljus, som kommer från t.ex sidan, inte direkt på som den inbyggda kamerablixten. Detta kan lätt få bilden att se ganska platt ut. Stort lycka till!