Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 4325 ggr
saandrra
0

Byta kamera

Jag har tänkt att byta kamera nu. Jag har en Nikon D40 men vill ha en bättre.
Men en som inte är allt för dyr.. Så har ni några tips vad jag kan köpa?

Skriv vad den heter, kostar och kanske lite om den. :)

Tack på förhand //Sandra

Delphi
0

"Bättre kamera?" Vilka brister hos din Nikon D40 gör det angeläget att investera i en ny kamera? Kanske det räcker med ett nytt objektiv för att uppnå ditt önskemål? Vad har du för budget? Har du funderat på att byta från DX till FX?

Du får nog precisera lite mer innan det går att ge dig några vettiga förslag!

Kan du visa några bilder där kameran och inte handhavandet har varit allt för begränsande för ett fullgott bildresultat?

Glad

saandrra
0

#1 Oftast blir bilderna suddiga i rörelse, eller typ jämt.
Ja, byta objektiv har jag tänkt, macro och långzoom hade jag tänkt då, eller det är vad jag tänkt, men mest långzoom.
Tänkte att det kanske objektivet som gör att det inte blir så bra bilder, men alla bilder blir jätteljusa också, måste fixa alla bilder i photoshop nästan om dom ska bli bra, kan visa ett exemepl snart.

saandrra
0

ojdå, jag råkade visst skicka iväg det lite för tidigt…

men jag fortsätter..

Budgeten för en helt ny kamera är väll ca 5 000:-
Sen för ett objektiv är väll mindre, vet inte så noga om vad de kostar ;p

Kan du förklara vad DX & FX är?

saandrra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild där det blir alldeles för ljust, alla bilder utomhus blir såhära.. Oftast.
med eller utan blixt. Utan blixt blir dom mest suddiga.

saandrra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och här kommer bilden som är likadan som ovan fast redigerad.Glad

storost
0

#0 Fotar du i RAW eller i JPEG? Sen en mycket bra objektiv kostar mer än kamerahuset.

#4 Hur är inställningen för ljusmätningen hos din kamera? Som det ser ut har ljusmätningen genomförts bara på mörk pälsen av hunden. Dra ner vitbalansen nästa gång och prova dig fram.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

saandrra
0

#6  JPEG (?) ändar inget på de så borde vara JPEG.

Ingen anning, faktiskt… Vars kollar man?

Delphi
0

Min praktiska erfarenhet av Nikon D40 är just att den ofta ger något överexponerade bilder. Brukar därför ofta ställa exponeringskompensationen på -0,3. Tittar sedan på histogrammet via kamerans display för att se hur exponeringen ser ut. Ibland tittar jag också i visningsläget där bildens högdagrar blinkar.

För 5000 kr kan du få en Nikon D5000, om du ändå känner dig motiverad att byta till ny kamera.

CyberPhoto tycker jag är ett bra ställe om du vill kolla priser på såväl kameror som passande objektiv.

http://www.cyberphoto.se/

FX är en större bildsensor än DX-formatet; 36*23,9 mm mot 23,6*15,8 mm. Nikon D700 är ett exempel på FX-formatet.

Att fota ett mörkt/svart föremål i ljus omgivning är inte det lättaste. Utöver att testa sig fram med exponeringskompensation på "+" respektive "-" är att mäta ljuset på annat sätt än standardinställningen "Matrix". Försök gärna med "Centrumvägd" respektive "Spot" för att få hunden rätt exponerad på bekostnad av något sämre omgivning.

Om du fotar RAW-format har du goda möjligheter att efterjustera dina bilder i Nikons ViewNX. ViewNX kan du ladda ner helt gratis från Nikon. Link 

Lycka till!

saandrra
0

#8 Tack!

Vad är skillnaden mellan Nikon D40 och Nikon D5000?

schnecke
0

#9 Jag har ju båda kamerona så jag vet ju en del om dem. Nikon D5000 har mer megapixlar än D40, så om man fotar i RAW med D5000 på ett 2 GB minnes kort så blir de ca 170 bilder men me D40 så blir de ca 500-1000 kort. Med D5000 kan man filma med och den har en egen sensor rengörning. Glad Det är vad jag kommer på just nu.

Delphi
0

"Oftast blir bilderna suddiga i rörelse"

Kanske din exponeringstid inte varit tillräckligt kort för att "frysa" bilden? Kanske också ett annat fokusläge kan hjälpa dig att få bra skärpa på ett motiv i rörelse. Prova gärna AF-C istället för standardinställningen AF-A! AF-C låser inte fokus när avtryckaren trycks ner halvvägs.

Här har du en spec för D5000

Fotomeny/Bildkvalitet

saandrra
0

#10 Du får gärna skriva mer om du kommer på något! Glad

#11 Ja nog kan det vara så alltid.
Hur ändrar jag exponeringstiden?
Och hur byter jag fokus läge?

Men jag ska försöka hitta allt och prova! Tack iggen

schnecke
0

#12 Om jag vore dig så skulle jag lägga pengarna på ett nytt objektivGlad

Delphi
0

Här kan du jämföra D40/D5000 sida vid sida vad som skiljer mellan dessa;

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp

Funktionsratten i S-läge ger möjlighet att via kommandoratten sedan justera exponeringstid.

Exponeringskompensation hittar du dels i snabbmenyn alternativt med att hålla höger pekfinger på den lilla "+/- knappen" strax bakom avtryckaren samtidigt som du justerar med kommandoratten.

Inställning av fokusläge hittar du i snabbmenyn. Tryck gärna på "?" så får du en förklaring på varje inställningsalternativ!

På sidan två i manualen hittar du en beskrivning av reglagens funktion! Det skadar aldrig att då och då ta fram manualen och läsa på - kanske hittar du där många detaljer som hjälper dig att bli ännu bättre på att hantera din kamera.

Glad

Lycka till!

mille-star
0

Om jag vore du så hade jag börjat med att läsa instruktionsboken till din kamera och sedan införskaffat boken Digital fotografi av Scott Kelby! Enligt mig en väldigt lärorik bok där han bland annat går igenom hur man fotograferar rörelse.

Mycket handlar om inställningar, inte om själva kameran.

Inkanyezi
0

Det ser ut som om du skulle kunna få bra bilder med din kamera om du lär dig fotografera. Om det inte är något fel på kameran kan bilderna bli mycket bättre, och det hjälper inte att skaffa en annan kamera om problemet är att du ställer in kameran så att bilderna inte blir bra.

En systemkamera är ett mycket avancerat instrument, och det finns minst tusen sätt att "skjuta sig i foten", så om man inte har pejl på vad olika saker man kan ställa in gör, så är det mycket liten chans att man får bättre resultat bara genom att "prova" olika inställningar. Man måste gå systematiskt tillväga, och man måste lära sig vad det är som gör bilderna ljusa eller mörka eller suddiga eller att de får konstiga färger.

Och det är inte lättare att få bra bilder med en kamera som är "mer avancerad", snarare tvärtom. Om du inte lär dig grunderna kastar du bara bort pengar på att byta, så det är bättre att behålla den du har, tills du har lärt dig att ta bra bilder med den. Det är inte lättare att ta bra bilder med en annan systemkamera, oavsett vilken du skulle välja.

Allt förutsätter så klart att problemet inte är att det är fel på kameran. Om det är fel på den så ska den i så fall lagas. Men det är mycket svårt att ta reda på om kameran fungerar som den ska om man inte vet hur den ska fungera. Om du låter någon som vet hur man gör prova den för att se om det är fel på den, kanske det går att komma till klarhet.

fia-mia
0

Jag har en D5000 för att kunna jämföra lite. Och jag tycker inte att det blir någon stor skillnad på D40 resp D5000 om man kan hantera inställningarna. Mina bilder blir inte sådär ljusa men som redan sagt kan man ju ändra Vitbalans och exponeringskompensationen. Jag tror det är bättre att du införskaffar ett nytt objektiv, kanske ett 55-200?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

saandrra
0

kanske bör lära mej mer på denna kamera än att skaffa en ny..?
ska typ köpa ett objektiv istället, och så!
Får lära mej mer helt enkelt,

saandrra
0

Tack för alla svar. :)
Jag ska köpa ett nytt objektiv och det är bestämt nu, 55-200 tror jag.

Men nu äre det så att min kompis ska köpa en kamera.
Hennes budget ligger på 5000 kr.
Hon har kollat på Nikon D3000 och Nikon D5000, håller det hennes pris klass?
Och vilken tycker ni att hon isåfall ska skaffa? Vilken är bättre? osv?
skriv va ni tycker!

Inkanyezi
0

Nikon D5000 ligger ungefär en tusenlapp över den budgeten.

Det som skiljer dem mest funktionsmässigt är att D5000 har vinklingsbar skärm, vilket är bra när man jobbar med makro och i obekväma lägen, och att den kan ta video. I övrigt är de mycket lika. När man kollar priset ska man jämföra lika mot lika. Objektiv med VR kostar ungefär en femhundring mer, så alternativ med bildstabilisering är dyrare, oavsett vilken Nikon man väljer.

saandrra
0

Okej, så det kan vara lika bra att köpa en D3000, om man inte vill fima och och den vinklingsbara skärmen?
Eller det är det som skiljer dem åt?

Inkanyezi
0

En skillnad till är att D3000 inte kan visa bilden direkt på skärmen med uppfälld spegel, "live view", men det kan D5000, och det är där den vinklingsbara skärmen kan göra stor nytta.

Det finns så klart annat som skiljer dem också, men det är de mest väsentliga skillnaderna mellan de två kamerorna. Du kan kolla jämförelser på DPReview eller jämföra tekniska data, exempelvis på Cyberphoto. Den lilla skillnaden i Upplösning på chipet är marginell och har ingen praktisk betydelse.

saandrra
0

kan man inte se bilden man fotade med D3000 direkt? Eller hur menar du?

Okej:)

Inkanyezi
0

Du kan inte använda skärmen som sökare för att ställa in kameran, det är vad det betyder att den saknar direktvisning. När man har tagit bilden kan man se den på skärmen med alla digitalkameror.

När man ställer in direktvisningsläget fälls spegeln upp, och bilden visas på skärmen precis som på kompaktkamerorna. Det innebär också att det är en annan modell på skärpeinställningen; kameran är lite långsammare i det läget.

(Sony har en annan modell på sin direktvisning, men på övriga märken funkar det med spegeluppfällning och kontrastmätning.)

saandrra
0

Jaha okej, då fattar jag.

Men annars, hur är canon, för 5000:-?

Inkanyezi
0

Canon har modellen 1000D i det prisläget, och den är i stort sett likvärdig med Nikon D3000. Jag tycker bättre om objektivet på Canon, eftersom det enligt min mening ger snyggare oskärpa i bakgrunden.

Canon EOS 1000D har direktvisning (Live View).

saandrra
0

Jo jag har också tänkt på att det blir snyggare oskärpa i bakgrunden med Canon. Ska verkligen tipsa henne om den! :)

Tack! :D

Mimmi
0

Tycker inte att det låter som att du behöver en ny kamera, snarare mer förståelse för hur din nuvarande kamera fungerar. Det och fotografins grunder, dvs. hur slutartid, bländarstorlek och ISO arbetar och fungerar tillsammans.

Läs på ordentligt om fotografi och din kamera till att börja med.

josefijn
0

Håller med alla här över. Läs in dig mer på att fota manuellt, så ska du se att du blir nöjldare med resultatet! Du kan ju kolla lite i olika artiklar här på foto.ifokus, eller hästfoto.ifokus, där et jag det finns bra artiklar för nybörjare. :)

Tislan
0

Köper du en ny kamera lär du ha samma problem som med D40.

Du vinner nog ingenting om du inte lär dig hantera kameran manuellt.

Satsa på ett objektiv, har du bara Kit-objektivet nu?