Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 945 ggr
Neo033
0

Gammal Metzblixt och D-80?

Hej!

Jag har fått min pappas gamla blixt som jag tänkte försöka få att samarbeta med min kamera. Frågan är om det är möjligt. Blixten är en Metz 45 CT-4 och kameran en Nikon D-80.

Jag har testat att bara koppla ihop det men då går det inte ens att trycka av en bild.

Vad tror ni? Hade varit så kul om man hade fått det att fungera…

Mvh Marie

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Inkanyezi
0

Du kan skada kameran allvarligt genom att koppla på en gammal blixt.

Elektronblixtar från förr har en tändspänning som ligger kring 100 volt och en digitalkamera ska ha 5 volt. Det blir också för hög ström när den löser ut för att kamerans kretsar ska klara det.

Om blixten är gjord för en kamera som går med film har den i regel för hög spänning.

Det går att bygga om en sån blixt om man är händig och kan elektronik, men om man inte vet precis hur man gör är det bättre att låta bli.

Neo033
0

Ops. Skäms Det värsta var att jag hann få igång den innan jag läste ditt inlägg. Som tur var lever kameran fortfarande också! Googlade på det du sa om tändspänningen och folk har mätt upp den till runt 12-25 volt… fortfarande för högt dock. Tydligen finns det dock en liten adapter att köpa till för ett par hundralappar och då hamnar spänningen på 4,56! Så det blir till att beställa en sådan innan man experimenterar mera. Tack för ditt svar! Hade jag inte läst det hade jag gladeligen fotat vidare…

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Geronim0
0

Du kan sätta en slavtändare på den och styra den trådlöst med kamerans inbyggda blixt.

Neo033
0

Hm. Det lät ju förstås ännu smartare! Skrattande

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[mingdie]
0

Många av dom gamla blixtarna har inte för hög spänning för DSLR kameror. Jag tycker du skall fråga Nikon vad dom rekommenderar men jag vet flera som använder den blixten till sådana kameror. Jag har för mig att D80 klarar mycket mer än 5 volt.

Står det inte i manualen att den klarar upp till 200 V?

Annars kan du köpa en tillsats som fixar problemet.  Wein

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

D80 ska tydligen tåla upp till 250V förutsatt att det är rätt polaritet.

Neo033
0

Hittade samma info igår natt! Den klarar upp till 250V som ni sa och blixten kommer max upp i 26V (jag har mätt!).

Är såå nöjd med min blixt! Blir riktigt fint ljus! (Har inte haft någon extern blixt tidigare.) Och detta helt "gratis". Så himla glad att min pappa ville låta mig "ärva" den, nu när han ser sämre.

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se