Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 3656 ggr
Sofiae
0

Sommarsverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett par bilder från en utflykt i Dalsland en fin sommardag.

Bild #1  Är den för rörig?

Sofiae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild #2. Hur kan den bli bättre?

DesK
0

Båda bilderna representerar sommarsverige på ett mycket fint sätt Glad Dalsland är så vackert!

/Désirée

Sofiae
0

Tack!  Jag håller med dig, Dalsland är vackert.

Inkanyezi
0

Båda bilderna är mycket somriga, och de är snygga att se på.

#2 Du ställer frågan om hur den kan bli bättre, och jag gissar att du kanske inte har tagit bilden i RAW och använt högdagervarning.

Det man kan göra när man tar landskapsbilder med hög kontrast i motivet är att exponera med hjälp av högdagervarning vid lågt ISO, på Olympus troligen under ISO 200. Min Panasonic har grundkänslighet ISO 160. Sedan framkallar man råfilen med en tonkurva som tar fram skuggorna, samtidigt som den mindre exponeringen har spart högdagrarna. På så sätt kan man få struktur i den solbelysta vitkalkade byggnaden.

Om bilden är exponerad med vanlig matrismätning är kyrkan troligen utan struktur i det solbelysta (liksom den andra bilden på den solbelysta gången), och då kan man möjligen lätta skuggorna lite grann, men högdagrar brukar i regel bli överexponerade med matrismätningen.

Sofiae
0

#4 Bilden är ine tagen i RAW. Jag misstänker att det inte är något att göra åt den vita kyrkan, har försökt lätta upp skuggorna (inte på denna bilden) men tyckte inte bilden blev så mycket bättre av det, kyrkan blev ju lika vit.

Det är svårt att få bra bilder med så starka kontraster, lättare att fota i mulet väder. Men jag får träna mer förstår jag.

Tack för ditt svar.