Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 8132 ggr
MartinO
0

[Samlingstråd] Macro med kompakt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var egentligen Geronim0 som tyckte jag skulle lägga in bilden, som jag lekte fram vid soffbordet.

Men vid närmare eftertanke brukar kompaktkamerorna ha bra macroegenskaper, något jag tycker vi kan lyfta fram i denna tråd. Det är bara till att fylla upp med nya kompaktmacrobilder.

Här körde jag med min Ricoh GRDIII på minsta bländare (f/9) för att få hyfsat skärpedjup.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Spectabile
0

Kompaktkamera var det ja. Den här tog jag för ett par år sedan med Canon Ixus 860is.

bländare 2,8

slutartid 1/400

iso 80

MartinO
0

#1 Ett mycket bra exempel med kort skärpedjup.

Fortsätt posta vänner.

Sajtvärd för Foto

Deklol
0

Bidrar med en bild tagen förra året, på en stackars gräshoppa, då jag hade min HMX20C videokamera att fotografera med.
Om den inte räknas som kompakt kan inlägget tas bort :)

Spectabile
0

Jag puttar upp den här tråden.

Det måste väl ändå finnas fler som fotat macro med en kompaktkamera. Det måste inte vara någon avancerad kompaktkamera, det räcker med enklast tänkbara. Men visa gärna upp era alster :)

EvaLind
0

När jag var i Birmingham tog jag med mig min gamla Kodak c613. Det var vår och körsbärsträden blommade. Glad

Martin
0

Jag skall se om jag kan ta mig ut en eftermiddag i veckan, har lite kliande fingrar efter att ha haft ont om tid till fotograferingen. Rätt mycket i veckan också med jobb och sedan kommer det vänner uppifrån landet som stannar över helgen. Men ett par macrobilder skall jag försöka klämma in här!

mvh Martin

[YlvaP]
0

Mitt bidrag. En kotte.

Inkanyezi
0

Och jag lägger in ett porträtt på en vitsippa.

Inkanyezi
0

Eller varför inte en viol?

DesK
0

Då bidrar jag med ett foto med nya kameran på min orkidée som envisas med att blomma jämt Glad

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag passar på att lägga in en blåsippa också. Det tog en stund att hitta några blåsippor idag. Det var renplockat på flera av de ställen där jag har sett dem förut. Någon idiot, eller flera, har varit ute och plockat dom fridlysta blommorna.

Blåsippan var ganska knepig att få skärpa på med kompakten. Den vill ställa in skärpan för långt bak, i botten där kronbladen är fästa. Jag löste det till sist genom att låsa skärpan och flytta kameran några millimeter bakåt.

Skärpedjupet är inte stort på så här kort håll, och jag ville ha skärpa på ståndare och pistiller. Pistillerna har mycket låg kontrast och knapparna är genomskinliga. Där finns inte mycket kontrast för chipet att ställa skärpa på.

BeatriceHolmberg
0

En Krokus tagen med en Samsung S630.

BeatriceHolmberg
0

En till bild - tagen med samma kamera som i #12 .

[YlvaP]
0

Leksaksvägmärke

Martin
0

Macro och motljus ligger ju i tiden på forumet, så macro med min Canon Powershot S3IS på ett löv (al/björk?) i motljus.

mvh Martin

[pienkvlieendekoei]
0

Och kompakt är?

Spectabile
0

#16 Det menas att fotot är taget med en digital kompaktkamera. Det är alltså inte fotat med en systemkamera.

Inkanyezi
0

#16 Och kompaktkamera är exempelvis din Samsung S750.

[ingela-i-segersberg]
0

Bilden är tagen med Canon Powershot A630

texasmamma
0

Fjäril förevigad med en Canon Powershot S5IS förra sommaren

texasmamma
0

och en marguerit (vet inte hur det stavas) tagen med samma Canon Powershot S5IS

Inkanyezi
0

Och lite myror tagna med Canon G7

MonisN
0

#22 Iiiiish det kryper i hela kroppen när jag tittat på dem…

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[pienkvlieendekoei]
0

#18 du måste verkligen ha bra minne! Jag kommer kanppt ihåg vad den heter själv Skäms

Inkanyezi
0

#24 Fin blomma.

Jag kollade ju vad det var när du nämnde den, och laddade ner bruxisen för att se vad den kunde, och det är ju en ganska avancerad kamera med manuella inställningar också. Den kan du säkert ha mycket kul med. Så det var väl därför jag kom ihåg den.

MartinO
0

Kompakten är ju lätt att ha med sig och ypperlig att dokumentera saker med. När jag plockar ned något i garaget, brukar jag dokumentera med kompakten för att komma ihåg hur sakerna satt ihop. Skäms

Vi har fått en ny kompressor i garaget som skall kopplas in. Ett litet kopplingschema satt på en kåpa. Lämpligt att dokumentera för att tänka igenom i hemmets lugna miljö.

Sajtvärd för Foto

Geronim0
0

En trefas pump?

Go for it!

ShitGoose
0

Är osäker på ifall denna bild är tagen med min system eller min kompaktkamera..Men tror den är tagen med kompaktkameran :)
Alla bilderna är tagna med Canon PowerShot A580.

En knopp.

Medarbetare på Sphynx iFokus

ShitGoose
0

-

ShitGoose
0

Denna bild är från förra sommaren, hoppas inte det gör något med lite gamla bilder? :)

ShitGoose
0

-

[ingela-i-segersberg]
0

Vitfläckig guldvinge

[ingela-i-segersberg]
0

Och en Guldfluga

StillaSinnet
0

Taget med en canon ixus 850 IS

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

DesK
0

Här är ett foto som min yngsta dotter tog igår. Vi älskar de gula solarna Flört De späda bladen är jättegoda i sallad. (Den förra bilden jag la in är ju inte särskilt skarp tyvärr Rynkar på näsan )

/Désirée

Sarah
0

bidrar med min spindel igen

Sarah
0
Sarah
0
Sarah
0

snödroppe som jag skulle vilja fixa lite med när jag har tid. alla är fotade med olympus my 5000 kompakt

Sarah
0

oops, misstag #37 är taget med min systemkamera, den kan ni ta bort om ni vill.

BeatriceHolmberg
0

Tulpan , samma kamera som i inlägg #12 och #13

DesK
0

Äppelblom med Canon G11:s autoinställning för makro

/Désirée

BeatriceHolmberg
0

Ett kryp av något slag .
Taget med Samsung S630 .

DesK
0

Nu blommar en av mina nyponrosor och den verkar vara populär hos fler än oss Flört

/Désirée

pling2010
0

Hej!

Är ute efter en kompaktkamera som tar bra macrobilder (närbilder). Och även i övrigt är en bra kamera.

Blev imponerad av Inkanyezi:s bilder som jag tror är tagna med hans Canon Powershot G7?

Såg även DesK:s bilder som jag uppfattade var tagna med en Canon Powershot G11.

Nu kan det ju skilja sig på fotograferna i fråga bakom kamerorna men jag tyckte inte det var lika bra foton med G11 som med G7. Stämmer detta faktiskt eller ska G11 prestera minst lika bra som G7 eller ännu bättre då det är en ny modell?

Hoppas någon kan ge svar. Hade hellre köpt en ny kamera än en begagnad (då G7 inte längre säljs). Är inte alls van och vet inte riktigt vad man ska kolla på när man köper begagnade kameror. Det kostar ju ändå några tusenlappar så man vill ju att det ska hålla.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Ev. andra förslag på bra kompaktkameror som kan ta vassa macrobilder/närbilder.

Tack på förhand!

Inkanyezi
0

Som så många gånger hänger det inte så mycket på kameran, utan på det som är närmast bakom och i det här fallet också vad som sitter frampå.

Hur jag gör finns beskrivet i tråden här. Det är bara bilden av myrorna som jag har tagit direkt med kameran utan tillbehör.

När jag tar extrema närbilder med min G7 har jag i regel en lins på, för att komma närmre i teleläget, vilket gör att jag kan sortera bort skräp i bakgrunden och få bilden renare. Närbildslinsen sitter på ett tillbehör som jag har mixtrat en del med själv. Jag köpte en vidvinkeltillsats i Miami för längesen, och den har en tub som jag sätter på kameran.

Så har jag satt fast en filterfattning i botten av en plastmugg som jag har sågat av och fixat till så att jag kan fästa den i tillsatsens tub. Där fäster jag min försättslins, och linsen som jag tar de mest extrema närbilderna med har jag tagit från en kikare, en akromatisk lins på cirka 6 dioptrier.

Så det är inte för att G7 skulle vara bättre att ta närbilder med, utan det är den kamera jag har, och när jag köpte den fanns inte de senare modellerna.

Det finns ingen kompaktkamera som är riktigt bra på närbilder utan något extra tillbehör, och de som är lättast att anpassa en närbildslins till är kanske kameror med lång zoom. Det är en fördel att ha lång brännvidd när man ska ta på nära håll, eftersom man inte behöver krypa riktigt nära, och den smala vinkeln gör att man får med mindre bakgrund.

Canon PowerShot G11 är en mycket bra kamera, och den lämpar sig utmärkt för att göra på samma sätt; Canon har till och med såna tillbehör på programmet, så man kan köpa tuben och linsen där. Förmodligen finns inte dom grejerna på lager, och dom är inte helt billiga, men fotoaffären kan säkert ta hem dem.

G11 har en stor fördel framför G7 i att den har en utfällbar och vridbar skärm, så att man kan jobba bekvämare nära marken.

Bilden här nedanför är tagen med kikarlinsen. Den vita blomman är ungefär 5 mm bred:

[YlvaP]
0

#34 Häftig bild på geckon. :D

pling2010
0

Tack Inkanyezi för svaret!

Lösningar för kompaktkamera med bra macro:

1.) Idag har jag en Canon Ixus 850 till mitt förfogande. Tycker det väldigt lätt blir brusiga bilder med den.

Men hur förhåller sig Canon G7 mot Ixus 850? Kan man göra något för att fotografera bättre med den i macro? Såg iof en bild ovan på geckon som såg bra ut. Är det lönt att betala mer och köpa ytterligare en kompaktkamera?

2.) Är det lönt att köpa en begagnad G7:a för ca 2500kr? Sedan som jag förstått köpa till Canon Lins/filteradapter LA-DC58H för ca 271kr. På plastmuggen du modifierat har du en linshållare (var kan man få tag i en sådan?) och vad är det för linser du tagit från en kikare som du stoppar i hållaren? Har du två dubbla kikarlinser på varandra eller hur är det?

Vad kalaset då kan gå på är ca 3000kr något? Och lite fingerfärdighet med att modifiera lösningen med plastmuggen m.m.

3.) Ifall man ska köpa Canon Powershot G11 så skrev du att det redan fanns färdig förlängare och lins. Är det då linsadaptern LA-DC58K (429kr) du tänker på och linsen Canon Telekonverter TC-DC58D (1300kr) du tänker på?

I så fall landar det på ca 6729kr för en färdig lösning.

Svårt att veta vad man ska göra då det är så många olika saker som spelar in vid köp av kamera…

Inkanyezi
0

Telekonvertern behövs inte för att göra ett sånt här arrangemang, men tuben som den ska sitta på behövs.

Jag skulle knappast föreslå att köpa en kompakt för att kunna ta närbilder, när det kostar nästan lika mycket som en begagnad systemkamera och makro.

Om man vill ha kompaktens smidighet, så är det så klart vettigt att ha en sån, men jag gissar att man kan göra något bra arrangemang till en Ixus också. Min tanke är knappast att härma det jag har gjort i detalj. Jag tog av grejer som fanns. Filtergängan som jag har klistrat in är helt enkelt ringen från en annan försättslins som jag slaktade. Jag fick tag på satser med linser för en spottstyver, så det var skälet till att det råkade bli just 48 mm. Plastmuggen var för att objektivet tittar ut en del från vidvinkelns tub, så den behövde förlängas.

Kikarlinserna är objektiven från en kikare 7x50, och vid något tillfälle har jag använt dem dubbelt, men på bilden här tror jag att det bara är en lins. Man kan ställa in utsnittet inom vissa gränser genom att zooma. Det är först när man kommer ner mot vidvinkel som det vinjetterar.

Om jag hade en Ixus tror jag att jag skulle fixa till en hållare som passar den kameran, och den kan mycket väl bygga på en plastmugg eller något annat som man kan sätta frampå. Jag vet inte om det finns någon sån fattning på Ixus 850 som man kan sätta tillbehör på, men det kan göra det hela enklare. Om man ska göra något specifikt för den kameran, så behöver det ju inte innefatta så många delar. En liknande mugg exempelvis, och så fäster man linsen direkt på den; det behöver ju inte kunna tas isär. Och så gör man någon slags anpassning mot kameran och fäster på lämpligt sätt. Man kan till exempel använda gummisnoddar för att hålla den på kameran.

Men om du är inne på att köpa en ny kamera skulle jag tro att det vettigaste är en systemkamera, om du inte har stort motstånd mot att bära på en sån.

Jag tror inte att Ixus är mycket brusigare än andra kompakter. Det handlar mest om att exponera rätt för att slippa brus, och att inte dra upp ISO för mycket. Jag brukar mest använda ISO 100. Om du tittar på CHDK, så finns det nog en hack som passar också din kamera, så att du kan ta RAW. Det ger större kontroll över processen, och sedan kan man använda exempelvis Noise Ninja eller något annat bra brusreduceringsprogram om man störs av bruset. Men välexponerade bilder på ISO 100 lär inte brusa.

pling2010
0

Tack för svaren Inkanyezi!

Får leka lite med ixusen och se på fler bilder här som folk lägger upp Glad

DesK
0

Här är en bild på min blommande oregano. Tips hur bilden kan förbättras med mera mottages tacksamt.

/Désirée

Inkanyezi
0

#51 Å, det är bara humlesurr och doft som fattas. Men jag har för mig att man inte får med doften med G11, så den kan knappast bli så mycket bättre. Det är kul att man ser lite av omgivningen, och den renderar oskärpan fint, fast det är vidvinkelläget på mycket nära håll. Jag gillar din bild, och kan inte direkt komma på något sätt att förbättra den.

Dodat
0

Backsippa :)

// Dodat :)

DesK
0

#52 Nä nån sån doftknapp hittar jag tyvärr inte Flört Här är en till bild med en fjäril också

#53 Vilken jättefin backsippa Glad

/Désirée