Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 862 ggr
[Liinda]
0

Bra digitalkamera?

Jag ska köpa en digital kamera men behöver lite tips på en bra. Den ska alltså vara bra men kosta max 1000 kronor. Jag har kollat i affärerna men det är så svårt att veta när man inte får testa alla. Någon som vet någon? Skrattande

Inkanyezi
0

Om du är inne på under tusenlappen finns ganska lite att välja på, men de flesta är bra. Jag skulle råda till att välja ett av de mer välkända märkena, som Fujifilm, Sony, Pentax, Olympus, Casio, Samsung, Ricoh, Nikon eller Canon, och undvika såna som mest säljs över postorder eller i "importbutiker" som Teknikmagasinet och liknande. (Obs, Teknikmagasinet har märkeskameror också.) Jag kanske har glömt något märke i min uppräkning, och det är inte någon särskild ordning jag har tagit dom i, utan det är bara en uppräkning.

De bra kamerorna kostar i regel ungefär dubbelt så mycket som din budget, men det händer att priserna sätts ner för utgående modeller. Varuhus som MediaMarkt säljer ibland ut kameror av välkända märken under tusenlappen.

[Liinda]
0

Okej tack för tipset! Ska åka och ta en titt på Mediamarket då och se om dom har något =)

Kameran behöver alltså inte vara superbra. Den ska användas till att ta mest semester bilder och lite sånt bara =) Självklart vill ja att det ska bli fina bilder men jag är alltså inte ute efter någon "super" kamera :P

Inkanyezi
0

Jag är helt införstådd med vilken slags kamera du är ute efter, det är inga "superkameror" i den prisklassen, men det finns några som man kanske skulle ångra att man köpte, det är därför jag pekar ut några märken att titta efter.

En sak som kan vara idé att titta efter, om det finns flera att välja mellan, är vilket minneskort man kan använda. Det är en fördel om kameran använder SD och också om den funkar med SDHC, som är samma format på kortet, men större kapacitet. Olympus kameror som tar XD brukar ha en adapter som tar Micro SD med i kartongen. Micro SD är billigare än XD.

DesK
0

Liinda kolla även på andra ställen än på Mediamarkt. Det verkar vara flera här som har haft problem med kameror som de har köpt där. De har inte fått med skivor och så vidare.

/Désirée

Noob
0

#4 Jag är lite kluven där, samtidigt som jag sett det där med skivor här på forumet så har jag faktiskt alltid fått väldigt bra service (och pris) på mediamarkt när det gäller just kameror. Kanske beror på vilken butik?

Men jusr när det gäller billigare kompakt kameror så är det lite olika var man hittar bäst erbjudande men oftast är det faktiskt på nån av dom vanliga "supermarket radio&tv butikerna" som onoff, expert, siba, netonnet och mediamarkt om man bara vet vad man ska undvika. Tyvärr har dom en tendens att ta gamla och/eller dåliga modeller och lyfta fram som om det var världens super erbjudande :-(

[Liinda]
0

Nu har jag inhandlat en kamera. Det blev dock inte under tusenlappen men pojkvännen och jag delade på den så det blev ganska okej pris ändå. En Casio Z330 blev det och av vad vi testfotade i butiken så blev det väldigt bra bilder =)

[Liinda]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är väldigt nöjd med den här kameran kan jag säga Skrattande