Vilken kamera passar ?
Jag är lite inne på att köpa systemkamera nu i sommar men vet inte riktigt vad jag ska ha då jag inte är så insatt ÄN.
Har kollat runt lite grand så har väl lite hum om vad som kan vara intressant men vore kul att se vad ni föreslår. Det lutar mest åt att köpa nytt, men vad tror ni om begagnad utrustning ? Det jag är rädd för är att lägga mycket pengar på något som sedan går sönder utan garanti om det är begagnat.
Jag vill ha en relativt billig digital systemkamera, max 7000:-, en Nikon. Har fotat en hel del bilder med kompaktkamera (Nikon L11) som jag behärskar mer än väl och vill kliva vidare och avancera lite grand. Vill fota som hobby och det blir troligtvis mest djur - både i rörelse och porträtt. Men även natur, folk, små motiv, blommor m.m. Filma är inget jag värderar högt.
Mvh Ellenfyrkant
Man får mycket för pengarna när man köper begagnad systemare. Och det är inte ofta de går sönder. Lyckades få tag i Canons föra prohus 20D för 2000 kr inklusive objektiv, och en sådan kamera är fortfarande bra på det mesta utom bildskärm.
Hittar du en D60, D40, D40x med objektiv för en billig peng kommer du säkert bli nöjd. Man har ju råd att köpa två st ifall en skulle gå itu för de priserna de ligger i nuförtiden. D40 låg förövrigt på 3000 som nypris sista dagarna innan den slutade säljas.
Du har fått några bra förslag ifrån #1. Nikon har även nya modeller så som D5000 och D3000 som du kan kolla lite på.
Förutom Nikon finns det många andra bra tillverkare! Jag själv är en canonist och kan då rekommendera att du kollar på Canon EOS 1000D, 450D (om den fortfarande säljs, är lite osäker på det) och 500D. Kolla även på andra tillverkare så som: Sony, Pentax, Panasonic och Olympus. Det är ofta dumt och onödigt att snöa in på ett specifikt märke när man ska köpa sin första systemare.
Jag tycker helt klart att du ska kila iväg till en fotoaffär och känna och klämma lite på olika modeller för att hitta en som passar dig bra. Kolla då efter hur de olika modellerna känns i dina händer, var knappar och inställningar sitter och hur du trivs med menyn.
Lycka till!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Tack för bra tips ! Tar gärna emot fler. 
Mvh Ellenfyrkant

Har kollat runt på blocket men det finns INGA intressanta i närheten. Detta betyder att kameran skulle behöva skickas med posten. Är det lätt att den går sönder om man packar den klokt ? Eller är det då bättre att gå och köpa en ny ? Trots att det kanske blir någon tusenlapp dyrare. Visst, detta är upp till mig att avgöra. Men hur resonerar ni andra ?
De som iaf är av intresse på blocket är: Canon EOS 350D, Nikon D50, Nikon D40 och Nikon D70.
Hittils har varken D50 eller D70 rekommenderats för min del. Är de heller ej att rekommendera eller kan dessa vara ett alternativ ?
Mvh Ellenfyrkant
#4: Det är inga som helst fel på D70 och D50, jag tänkte inte direkt på dem eftersom de är några år gamla. Men de är mycket bra kameror ändå, :)
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att köpa begagnade kameraprylar, men om jag var du så skulle jag vara försiktig med det där att skicka för är lätt att bli lurad. Dessutom skulle jag tro att det är bra att kolla på kameran, se så att den fungerar ordentligt innan man köper den.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#5 Fast det finns ett betalsystem att använda över internet. Som fungerar på det viset att köparen sätter in pengar via denna sida. Säljaren får mejl om att pengarna finns. Säljaren skickar varan. Köparen meddelar att varan kommit och om den är i förväntat skick, är det det skickas pengarna till säljaren. Är den inte det står köparen för frakten och skickar tillbaka varan och samtidigt kommer köparens pengar tillbaka på kontot.
Mvh Ellenfyrkant
#6: Okej, det lät ju bra, det visste jag inte att det fanns, :)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#7 Ja, det är en jättebra idée. Men det som fortfarande oroar mig mest med begagnat är hållbarheten utan garanti. Inte så kul med några tusenlappar i sjön för att man inte från början valde att slänga på 1500 som det handlar om i mitt fall och få en sprillans ny. Men ändå är 1500 mer än vad jag får ihop på en normal månad, så det är ju pengar ändå. Är skev i detta beslut.
Mvh Ellenfyrkant
#4 Det är absolut inget fel på Nikon D70 och D50. Jag har själv en Nikon D50 och trivs bra med den.
Enda nackdelen är att den inte har någon sensorrengöring eller liknande, att antalet megapixlar kan vara lite begränsande när man vill göra stora förstoringar och att den inte klarar av höga ISO-värden lite bra som nyare kameror.
Om jag vore du skulle jag nog köpa en ny kamera. Ens nybörjarkamera är oftast en kamera man har kvar och använder länge, då man i början har mycket att förså och lära sig. Därför är det ju att föredra att ha en kamera som du kan vara nöjd med även om några år. Risken finns ju att du efter några år känner att din Nikon D50 ligger alldeles för mycket efter den tidens systemkameror att du vill köpa en ny. I sådana fall hade du ju tjänat på att ha köpt en nyare modell till att börja med.
Jag är lite tveksam till Nikon D60, D40, D5000 och D3000 eftersom de inte har autofokusmotor i husen, vilket innebär att du om du vill kunna använda autofokus måste köpa objektiv som har autofokusmotor. Detta begränsar ju såklart dina valmöjligheter när det kommer till objektiv en del, och objektiv med AF-motor är oftast lite dyrare. Om du har en kamera med motorn i huset kan du även köpa billigare, lite äldre objektiv utan motor i sig.
Om jag var du skulle jag nog punga ut den där extra pengen och köpa en Nikon D90. Den ligger, med ett kitobjektiv, på runt 8000 kronor. Det är verkligen en kamera att växa i. Känns den lite för dyr är nog en begagnad D80 också ett riktigt bra val.
Är du osäker på hur mycket du kommer att fota - satsa på en lite billigare kamera. Du är långt ifrån körd om du köper en kamera utan autofokusmotor i huset, då de flesta nyare objektiven har en inbyggd motor samt att det faktiskt går utmärkt att ställa in fokus själv! Känner du att du inte har ett enormt fotointresse men ändå vill ha tillgång till manuella inställningar och olika objektiv när du fotar skulle jag nog rekommendera att du köper en begagnad Nikon D50 eller D70.
Nu blev det långt, men jag hoppas att jag var till hjälp!
Har efter lite eftertanke kommit fram till att en Nikon D80 nog skulle vara det bästa valet. Du kan få en begagnad med objektiv för runt 5000 kr.

#9 Tack för bra och väl utfört svar. Nu får jag ta mig en funderare till.
Men detta med autofokus. Är det många moment att göra i manuellt fokus eller är det mest bara latmaskens och stressade runars vän egentligen ?
Mvh Ellenfyrkant
#11 När det gäller manuell fokus så är det en personlig sak. Jag har många objektiv med manuell fokus och det fungerar utmärkt för mig.
Med manuellt fokuserade objektiv så är det bra om kameran har en bra sökare. Det gör det lättare att se om objektet är i fokus. En kamera med ett pentaprisma i sökaren gör att man oftast ser bättre än genom en kamera med en pentaspegel i sökaren. Tyvär ljuger Nikon Sverige när dom säger att D3000 har ett pentaprisma vilket den inte har. D90 har ett pentaprisma och sökaren är bättre.
Det är svårt att köpa begagnat men samtidigt så kan man få både kamera och objektiv till bra pris. Det bästa är att köpa från någon som bor nära så att du kan titta på kameran innan. Ofta kan man se om kameran är välskött.
#11 Det är som mingdie skriver väldigt personligt. När man väl har vant sig vid att fokusera manuellt tar det inte lång tid. Men sedan föredrar ju vissa helt enkelt autofokus och så kan man ju helt enkelt bara vara helkass på att lyckas få skärpan rätt. Det är jättesvårt att veta vad man föredrar om man inte fått testa båda alternativen ordentligt! Men D80:n har hur som helst AF-motor i huset.
Håller absolut med mingdie om att du, om du ska köpa begagnat, bör köpa från någon som bor nära så att du kan kolla att allt står rätt till och fungerar som det ska. Speciellt när det gäller så mycket pengar.

Jag har funderat själv, lyssnat på era råd och pratat lite med min mor. Troligtvis blir det en ny Nikon D3000 om en månad eller så. Vad tror ni om det ? En fråga också, hur pass mycket sjunker systemkameror i pris med tiden ? Vad kan tänkas att mellanskillnaden blir att köpa den nu eller om en månad ?
Mvh Ellenfyrkant
#14: Jag tror du gör ett bra val. Har vid något tillfälle testat just den modellen lite snabbt och den kändes bra tyckte jag. Den kommer troligtvis inte hinna sjunka något i pris alls inom den närmsta månaden, så snabbt sjunker de inte i pris. De sjunker i princip inte i pris förrän det kommer en ny modell som ersätter den gamla…
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#15 Ok, tack. Då vet jag.
Kan juh slänga in ett inlägg när den är införskaffad om inte planerna ändras. Tusen tack för hjälpen ! Era svar och råd har faktiskt hjälpt mig en hel del med mitt val. Roligt med engagerade människor som tycker det är kul att med egna erfanenheter rådgiva de med mindre erfarenheter och frågor. 
Mvh Ellenfyrkant

Nikon D3000 är slutsåld på siba med sommarkitet som jag var intresserad av. Därför har jag nu börjat fundera om. Nikon D3000 eller Canon EOS 1000D. Vilken av dem tror ni kommer passa mig och min fotografering bäst och varför ?
Mvh Ellenfyrkant
#17: Kamerorna är likvärdiga i prestanda. Det enda som skiljer är väl typ ergonomin och att Nikon D3000 inte har en inbyggd autofokusmotor (något som ändå finns på många objektiv). Jag tycker du ska gå efter ergonomin, testa dem i en affär! 
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

#18 Tack för tips och snabbt svar. 
Mvh Ellenfyrkant

ÄNTLIGEN !
Nikon D3000 med 18-55 mm objektiv beställd !
Hoppas jag blir nöjd nu. 
Mvh Ellenfyrkant