Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1611 ggr
tsset
0

Det här med blixt...

Hej!

Har lite funderingar kring det här med blixt.

Det här med slutartider, hur funkar det? Förr har jag mest arbetat med stillasittande motiv och då har det funkat med kamerans kortaste, vad heter det nu då, synk-tid? På 1/200 eller vad det nu är, men nu vet jag att det kommer krävas som längst 1/500 till mer rörliga motiv och då var min första tanke att jag måste hitta en kamera som klarar av det… Sen slog det mig att om ljuset bara finns i låt säga 1/1200 sek så blir väl inte den faktiska tid ljuset kommer in i kameran mer än 1/1200-del? Förutsatt att det i övrigt är kolsvart då. Är det blixtens brinntid jag ska fokusera på istället? Eller är det inte så det fungerar? Stämmer det förresten att externa blixtar har kortare brinn- och laddningstiid? Hörde detta nånstans och har försökt forska lite i det men har inte hittat något…

Och sen det här med blixtar ute på fält. Vad är egentligen smartast där? Externt eller ett billigt studioset med nån form av ström till? Externa är ju så himla dyra och jag antar att de kräver mängder och åter mängder av batterier. Vad har man för strömmöjligheter? Har hört om både bilbatterier, UPS och elverk, vad fungerar bäst? Fler förslag? Nackdelen är väl att det blir tungt att bära med det kan det å andra sidan vara värt. Alternativt använda lååånga förlängningskablar, så behöver man inte bära så långt…

Och sist det här med styrka på blixtarna. Kan väl börja med att jag inte tänker tävla med direkt starkt solljus mitt på dagen. Då kan man lika gärna skippa blixtarna. Min tanke är att använda dem tidig/sen för/eftermiddag, när det naturliga ljuset inte är så starkt, och i skuggade områden dit solljuset inte riktigt når. Frysa bilder är ju målet men lite rörelseoskärpa gör inget heller.
Hur är det med styrkan, är det den som avgör vilket avstånd från motivet man kan placera blixtarna på? Hur långt räcker 150W? Inser att det beror helt på mängden naturligt ljus, kamerainställningar osv, men kan ni ge exempel får jag ju mer att gå på. Antar att ju mörkare det är desto bättre effekt ger den på bilden så i värsta fall får jag väl vänta en timme eller bara använda det hela inomhus.Söker främst svar på det här med avstånd till motiv.

En hel del frågor, blir glad för minsta lilla svar på något då jag gärna vill veta främst hur detta fungerar när man blandar ljus. Har fotat en del med blixt förut men då har det handlat om studio och stillastående motiv. Nu ska ju blandljuset fungera och då blir det annorlunda…

Tack på förhand!

Inkanyezi
0

Helt rätt att det i regel är blixten som bestämmer exponeringstiden, men det stämmer ju inte helt när man har dagsljus.

Flera kameror klarar kortare tider än "kortaste synktid" med blixt, medan andra helt enkelt kan vägra lösa ut blixten vid korta tider. Prova dig fram. I regel måste man ha kort slutartid vid dagsljus för att det inte ska bli överexponerat.

Blixttiden är i stort sett proportionell mot blixtens styrka. De inbyggda blixtarna är mycket svaga och brinner på kanske 1/2000 sekund eller mindre. Större blixtar brinner längre tid, studioblixtar ofta omkring 1/500 sekund. En blixt som klipps automatiskt av en tyristor kan komma ner till tider under 1/10000 sekund om man tar på nära håll.

Blandljus med blixt funkar ofta utan problem, men en del blixtar har lite gulare ljus, medan andra har lite blåare, och om man är noga kan man vilja filtrera. Jag gjorde det förr med gelatinfilter, men för de flesta är det nog overkill. Prova att plåta tillsammans med dagsljuset och se hur det blir. Det är ofta ett bra sätt att lätta skuggan vid motljus, men man kan behöva ställa ner blixtstyrkan för att inte blixten ska dominera. En annan variant är att använda blixtar för att få ett studioljus utomhus och exponera miljön svagare, så att man kanske får en lite mörkare bakgrund och himmel. Se pellepianos bilder av Hans Caldaras.

Noob
0

Angående styrkan på blixtarna så säger fysiken att om du dubblerar avståndet så måste du fyrdubbla styrkan för att få samma ljus så skillnaden mellan en 150Ws blixt och en 600Ws blixt är bara halva avståndet så att säga. En blixt med reflektor och utan softbox/paraply går ganska långt men som du säger, det kan vara svårt att tävla med solen :-)

Har sett att det finns "små" batteripack till 220v blixtar men dom är ganska tunga och lite halvdyra, överhuvudtaget känns det lite jobbigt att släpa omkring på en hög med studioblixtar + ström. "Vanliga" kamera blixtar är ju klart mycket lättare och vad det gäller batteri så finns ju laddningsbara!

(dom räcker faktiskt ganska länge, har alltid med mig en extra laddning batterier (använder Canon Speedlight 580 ex II) men det är väldigt sällan jag behöver stoppa i dom…)

Har bara använt studioblixtar inomhus så har tyvärr inget bra svar på hur det fungerar utomhus :-( Dock så är det onekligen betydligt mer tryck i en studiblixt så behöver lätta upp skuggor på långt håll mitt i sommaren så kan det nog hjälpa…

pellepiano
0

Som en referens, så ger mina två 110ws blixtar ca F8 genom transparenta paraplyer ca två meter från modell.

Vid tester av kamerablixt, så var min sigma 500 Super ( ledtal 50 på 105mm ) ungefär lika stark som en av mina studioblixtar, inställd på 50 ws,

Även en externa kamerablixt som Sigman kan tävla med solen, det handlar bara om vilket avstånd man använder.

Inkanyezi
0

När man plåtar utomhus i solsken kan man ju använda fler medel än blixten för att få ljus där man vill ha det. Kombinationen blixt och reflektor är ett vettigt sätt att få riktat ljus från blixten och ett mjukt upplättningsljus från reflektorn. När man tar ansiktsbilder kan modellen hålla reflektorn, och det behövs inga dyra grejer som reflektor. En vit kartongskiva kan räcka, eller ett vitt klädesplagg. En för stor reflektor kan ge för mycket tillskott, ofta behövs ganska lite för att få teckning på skuggsidan. Med förlängningssladd kan man hålla ut blixten på armlängds avstånd från kameran och få snett ljusinfall. Radioutlösare kan vara bekvämare eftersom man slipper hålla reda på en sladd.

pellepiano
0

Angående blixtyp så finns det flera alternativ hos www.kaffebrus.com  Tex studioblixtar med externt batteri, praktiskt då man kan ha dem både i studio och utomhus med lite bättre styrka än kamerablixtar. Köper man från HongKong kommer blir det ungefär samma pris på en 400ws blixt med externt batterri som en av de starkare små kamerablixtarna ( typ EX580 II ).

tsset
0

Tack för era svar! Nu lärde jag mig mycket.

Tror att jag satsar på ett litet paket studioblixtar. Dels för att det verkade bli billigare vilket är bra så länge jag lär mig och dels för att jag har bättre koll på hur dem fungerar.

Blir ju det här med strömmen då, men tror att det ska gå med lite planering och förlängningskablar…