Raw?
Jag är inte så insatt i det här med teknik och "fina ord". Men har sett att jag har RAW på min nikon d40. Hur fungerar det? Om jag fotar i RAW blir jag begränsad i användningen av fotona då? Många skriver ju att dom sen gör om bilderna till Jpeg, måste man ha ett speciellt program för att göra det? Eller är det krångligt?
På min kamera kan jag även välja NEF (RAW)+JPEG grund? Någon som på ett enkellt sätt kan förklara?

Nej, det kan inte förklaras enkelt om man inte vet vad det handlar om, men jag ska göra ett försök att presentera innebörden i RAW och vad man får när man väljer att ta RAW tillsammans med "jpeg grund".
En digitalbild kan "framkallas" på många olika sätt, och ett av dem är den jpeg som man kan få direkt ur kameran. Det betyder att när man spar i jpeg kommer ett antal olika parametrar att för alltid vara låsta till vissa värden; man får en bild som är framkallad på ett av alla de oändligt många sätt som är möjliga.
En jpeg är alltså för alltid låst vid att den har fått en viss framkallning, och det finns inte stora möjligheter att göra ändringar i efterhand om man behöver. Det som kanske märks mest är om vitbalansen inte är riktigt rätt inställd, så kan man inte göra stora justeringar av Vitbalans utan att det blir fel i en eller annan ände av skalan.
RAW däremot är data direkt ifrån kamerans sensor. Det går inte att direkt ta upp en bild tagen i RAW på bildskärmen, den måste behandlas, framkallas, till något format som kan läsas av datorn. Innan den har omvandlats så är den bara "ettor och nollor". Eftersom den inte har framkallats ännu, så kan man göra alla inställningar i efterhand. Om vitbalansen står åt fanders i kameran, kan det justeras om man har en RAW-fil. Om det i framtiden kommer en bättre omvandlare, ett bättre program för att jobba med RAW, så kan man i framtiden få bättre resultat vid framkallningen än vad man får nu, när man har spart RAW.
Eftersom en RAW-fil inte är en bild, kan den inte bearbetas i Photoshop eller Gimp innan den är omvandlad/framkallad; ja, man kan ju faktiskt inte ens se den på datorskärmen. Det är ett extra steg innan man får en bild, och det blir ett annat arbetsflöde, som tar mer tid. RAW tar också mycket större plats på minneskort och på hårddisken, vilket gör att det också tar längre tid att spara i kameran.
Det som är bäst med RAW är att man kan få ut sensorns fulla dynamik, och att man kan göra betydligt större justeringar av bilden än när man tar jpeg. Den stora fördelen med jpeg är att det är enkelt och att det går fort, och priset för det är att man får en mindre flexibel bild, en bild som inte tål att bearbetas lika mycket.
Jpeg kan göras med olika kvalité, och när man i Nikon D40 spar RAW tillsammans med jpeg får man inte den högsta jpeg-kvalitén, utan en kvalité som kallas "BASIC". Det är alltså en lägre kvalité än den högsta som går att välja i kameran när man spar enbart jpeg. Jpeg-filen blir mindre, med större förlust av bilddata än den bästa kvalitén. För att få ut bättre kvalité måste man då använda den RAW-fil som man också har fått, och bearbeta den i en RAW-omvandlare. Man kan alltså få ut en bättre jpeg ur kameran om man inte samtidigt spar RAW.
Det följer med ett omvandlingsprogram på skivan som man får med kameran när man köper den. Det finns också fristående program för omvandling av RAW, och flera av dem kan koppla till bildbehandlingsprogram som Gimp och Photoshop. Det finns också ett tillägg till Photoshop, Camera Raw, som gör att man kan omvandla RAW utan att behöva använda en annan omvandlare först.
Det finns ett par bra fria omvandlare, Raw Therapee och UFRaw, och det finns en omvandlare som kostar pengar, men som höjer sig över mängden, Capture One. Nikon har också en egen omvandlare som är bättre än den som dom skickar med.
Som vanligt ett mycket bra och utförligt svar från Inkanyezi.
Om du vill kunna se dina RAW-filer från nikon-kameran som bilder direkt i Explorer/utforskaren behöver du installera en codec-fil från Nikon. Codec är gratis och kan hämtas från Nikon på följande adress:
Till din Nikon D40 har du sannolikt fått programmet PictureProject som kan hantera RAW-filer från din kamera. Vill du kunna gör mer omfattande justeringar än vad PictureProject klarar av kan du helt gratis hämta hem ViewNX v1.5.2 från Nikon på följande adress:
Nikon säljer också en mer omfattande programvara som heter Capture NX2. Du kan testa det här programmet gratis i 60 dagar. Programmet (en utvärderingsversion) kan du hämta på följande adress:
Lycka till!

Om jag inte tar fel så är nefcodec ett tillägg som gör att Windows känner igen en NEF-fil och drar ut den inbäddade jpeg-bilden ur den, så att man kan få en bild i mappvisningen. För att avkoda rådatat behöver man omvandlaren. En RAW-fil i kameran har alltid en inbäddad jpeg som man ser när man väljer att visa bilden på kamerans skärm, och den kan också användas för att göra en "tumnagel" i mappen som man ser i datorn, bara datorn vet hur man ska plocka fram den ur råfilen. Storleken på den inbäddade jpegbilden är olika på olika RAW-format. En gissning är att det är den bilden som presenteras i en egen fil när man spar jpeg parallellt i D40.
Oavsett hur det fungerar tekniskt hjälper NefCodec mig att redan i utforskaren kunna se varje RAW-fil som en bild. Det underlättar för mig att hitta enskilda bilder direkt i Explorer/utforskaren och behöver inte alltid starta upp mitt bildredigeringsprogram för känna igen mina bilder.
Alla mina bilder från kameran är enbart RAW-filer. Fotar alltså aldrig RAW+JPG
Tankotime
Du kan också se RAW-filer i det utmärkta gratisprogrammet FastStone Image Viwier,
finns t.o.om. på svenska. Gå in i Inställningar,
Associationer, bocka för där vilka filtyper du vill programmet skall visa. Visar bilderna i helskärm, du får fram menyer genom att för muspekaren till kanterna av bilden, sidor/uppe/nedre kant, dessutom blixtrade snabbt. Är ett bra bildvisnings prg.
Du kan se Exif du kan göra smärre justeringar, men inte spara i RAW.
Mvh
Assar
#1, tack så jätte mycket för det väl utförliga svaret! Det var mycket mer komplicerat än jag trodde. Men nu har jag en aning om vad det är och hur det går till i alla fall! Det finns mycket olika program att välja på ser jag. Men jag är ju bara 30år så jag antar att jag har tid på mig att lära mig det här jag också 
Jag ska gå med i en nystartad fotoklubb här i september och jag hoppas kunna träffa lite intressanta människor att lära mycket av!
RAW är väldigt intressant, men som nybörjare kommer det nog dröja innan jag fotar i RAW. Men era förklaringar och tips sparas i ett word dokument! 
Tack så mycket för att ni delar er kunnskap med oss mindre duktiga!