Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3388 ggr
Belindaa
0

Blinker-funktion på Nikon

Hej!

Någon här inne som vet hur man sätter igång blinker-funktionen på en Nikon?
Har letat i handboken men inte lyckats hitta något, gått igenom menyerna osv, men inget napp tyvärr.

//Lovisa

Inkanyezi
0

I den engelska bruksanvisningen på flera av Nikon-kamerorna står det på "display mode", där man väljer "highlights" (Kan heta "högdagrar" med svenska menyer). Den visar alltså vilka delar av bilden som är överexponerade genom att de blinkar.

Delphi
0

Med "upp" respektive "ner" (bläddra) på den stora Multiväljare-knappen på baksidan kan du ändra från att visa histogram till övrig info om bilden, även den av dig efterfrågade "blinkningen" för högdagrar.

Kräver naturligtvis att du befinner dig i bildvisningsläge för att kunna se och ändra - men det inser du nog redan.

Lycka till!

Glad

Belindaa
0

Jag har en Nikon D90 och när jag klickar upp eller ner på multiväljaren visas  histogram, vilken bländare, iso osv. man använde vid tillfället man tog bilden samtidigt. Hittar ingen blinkning Rynkar på näsan

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut i den engelska bruksanvisningen. När man bockar i "Highlights" får man blink i överexponerade områden när man tittar på bilden.

Det är menyn "Display mode"; jag vet inte vad den heter på svenska.

Och bockar i och av gör du med höger väljarpil, efter att ha valt något av alternativen.

Delphi
0

Har inte själv någon Nikon D90 men har nu laddat ner manualen från Nikon. I manualen står att det finns åtta olika visningslägen i bidlvisningsläget. En av dessa heter Högdagrar. Har du verkligen bläddrat igenom alla åtta visningslägena? Du kanske bara har bläddrat igenom ett läge upp respektive ett läge ner? Förlåt om jag blir lite petig på detaljer men jag vet ju inget om din kunskapsnivå när det gäller fotografering.

På sidan 129 i manualen under rubriken Fotoinformation kan du läsa om dessa åtta alternativ. Man hänvisar också till sidan 163 och rubriken Visningslägen för att ställa in vilka alternativ som skall finnas i Bildvisningsläget.

Önskar dig lycka till och rekommenderar en grundlig genomläsning av manualen där du kanske hittar fler värdefulla möjligheter för just din kamera!

Citat från manualen: "RGB-histogram och högdagrar bara visas om motsvarande alternativ är valt, Visningsläge sidan 163."

Glad

Inkanyezi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upp till åtta betyder att man får de lägen man har bockat för i info-menyn. Om man inte har bockat i "Highlights" så hoppas den bilden över när man bläddrar mellan de olika visningslägena.

Belindaa
0

#5 Har läst en massa grejer och lärt mig. Är ändå rätt så kunnig inom fotografering - men hade ingen aning om att det hette högdagrar. Jag läste ett tips om det, och då hette det blinker-funktion, så självklart var det det, eller något med blink i jag letade efter men inte kunde hitta Glad Visste inte heller riktigt var jag skulle leta.
Men det går alltså inte att få så att det visar om det är underexopnerat?
På canon är det tydligen så att det blinkar blått om det är underexponerat, rött om det är överexponerat :)

Delphi
0

#6  Inkanyezi

Du är en riktig Master som generöst delar med av dina djupgående kunskaper. Utan din insats skulle Foto iFokus självdö inom loppet av några månader. Tack för att du finns och orkar hålla igång på högvarv.

Hälsningar från novisen Delphi

Glad

Delphi
0

I min Nikon DSLR av enklare modell visas högdagrar genom vita blinkningar, något motsvarande för lågdagrar har jag inte sett eller hört talas om. Tycker dock att histogrammet ger en ganska bra bild av hur väl man lyckats med sin exponering.

God natt!

Inkanyezi
0

När man använder den funktionen behöver man oftast inte se vad som är underexponerat, eftersom målet med funktionen är att hamna precis på gränsen till att få överexponerat.

För en rätt exponerad bild ska man alltså inte ha blink i himlen eller andra högdagerpartier, men man kan tillåta blink i ljuskällor och skarpa reflexer. Om man har mycket hög motivkontrast, vilket kan mätas med spotmätning, så kan man oftast klara det genom att inte välja högre ISO än 200 och exponera på gränsen till att få högdagervarning och spara råfilen. En genväg är att använda Active-D Lighting, som framkallar skuggpartierna och håller tillbaka högdagrarna genom att exponera mindre än den vanliga inställningen.

När man använder Active-D Lighting ska man ha kameran på matrismätning och ställa ISO på 200. Med Active-D tar matrismätningen hänsyn till högdagrarna.  Annars kan man själv använda spotmätning och kompensera med +2 mätt mot högdager, så får man en exponering som inte ska bränna ut den. Det kan finnas små individuella skillnader på kameror, så man kan behöva justera; det kanske inte är precis +2 på din kamera, kanske mer, kanske mindre.

När du tittar på bilden ska normalt ingenting blinka utom skarpa reflexer och ljuskällor. Man har också högdagervarning i flera RAW-konverterare, så även där kan man se hur bra man lyckas.

Belindaa
0

#10 Okej, tyckte bara att det verkade praktiskt så som Canon har. Men jag lär mig antagligen mer om andra funktioner och nyttiga saker genom att det inte blinkar när något blir underexponerat :)

Delphi
0

#10 Personligen föredrar jag att använda D-lighting i RAW-konverteraren istället för i kameran eftersom vissa bilder blir sämre av D-lighting. Kanske min ringa erfarenhet som är boven i dramat?

Inkanyezi
0

#12 Delphi: Olika esoteriska namn är ofta mer förvirrande än förklarande.

D-lighting och Active D är två i gruinden skilda saker, och det är inte samma sak när man använder D-lighting i konverteringen.

ACTIVE betyder att kameran har fört till ett steg till vid exponeringen, det som jag just beskrev. Kameran håller alltså tillbaka högdagern genom att exponera efter den på samma sätt som när man själv tillämpar zonsystemet eller väljer att exponera med hjälp av högdagervarning.

När man använder Active D-lighting, analyserar kameran motivets olika toner, och ser till att högdagrarna inte bränns ut, genom att exponera mindre.

När bilden sedan framkallas i kameran med Active D, görs samma process som RAW-omvandlaren gör när man använder D-lighting, dvs den plockar fram skuggpartierna, så att man får en bild som redovisar högre dynamik, ett större omfång av ljushet i motivet.

Eftersom Active D arbetar med exponeringen, finns inte lika stor möjlighet att omfatta ett stort motivomfång vid alla ISO; det är därför det funkar bäst vid ISO 200. En bild som med vanlig matrismätning skulle ge exponeringstid på kanske 1/200 sekund vid ISO 200, kommer kanske att exponeras med 1/800 sekund, vilket är samma tid som man skulle ha fått vid vanlig mätning men ISO 800. Skillnaden är att kameran är inställd på ISO 200, så om man inte framkallar bilden efter skuggorna, blir den väldigt mörk och ser underexponerad ut. Man kan ta fram de mörka tonerna i råkonverteringen, endera genom att själv manipulera kurvan eller använda D-lighting.

Om man använder högre ISO, finns mindre dynamik att tillgå, så att man inte kan ta fram lika mycket i skuggorna. Active D kan fortfarande användas om kontrasten inte är för stor, men D-lighting är meningslös när man höjer ISO över 800. Det som Active D gör är att hindra att högdagrarna blir urfrätta, men jpeg-filen får fel tonkurva om man använder högt ISO, så man måste ta fram bilden från RAW för att kunna använda den dynamik som finns utan att få en grådassig och blaskig bild. Den kan också korrigeras ganska bra från jpeg med "Nivåer" (Levels), och den kommer att vara underexponerad jämförd med en bild tagen utan Active D.

Så D-lighting i RAW-konverteringen påverkar inte exponeringen, men Active D påverkar exponeringen för att hindra urfrätning av högdagrar.

Delphi
0

Tack för ett mycket utförligt och givande svar. Här fick jag några detaljer från dig som jag inte kände till och skall genast forska vidare för egen utökad kunskapsnivå.

Skäms