Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1546 ggr
[YlvaP]
0

Vilken upplösning använder ni?

Jag har en 12 megapixlars kamera men använder mig bara av 6,3.

Vad har ni eran kamera på?

MadsG
0

Alla 12

Delphi
0

Kan inte se något skäl till varför du redan vid exponeringstillfället skall avstå från maximal Upplösning vid normala fotograferingstillfällen. Fotar du i jpg-format och väljer lägre kvalitet där också? Med din kamera från Canon har du ju gratis tillgång till Digital Photo Professional. Ett utmärkt bra program för att i efterhand anpassa dina bilder till ditt eget användningsområde.

Lycka till och grattis till den nya kameran!

Glad

Lakrits
0

Alla 10Mp och både Raw+jpg, man är ju svensk så det skall vara hängslen och livrem! Nä men man vet ju aldrig när det dyker upp en bild man vill blåsa upp och ha på väggen.

/Mattias

MonisN
0

Jag instämmer med #2. Fota i högsta Upplösning för maximal kvalité. Jag fotar alltid i RAW. Ska man däremot ta på något som rör sig väldigt snabb är det kanske en fördel att fota i jpeg då jpeg-filer laddas fortare till kortet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

HellviHumle
0

Jag använder enbart RAW. Jag tycker att det ibland försvinner alltför mycket i jpeg.

För att göra det lätt för dig, så här i början, så kan du ju köra på jpeg men använd högsta upplösningen. Det är lätt att ändra storlek i datorn efteråt.

HH

[YlvaP]
0

Åh tack för era svar. Har ingen aning om vart jag hitttar RAW så det är bara på JPEG. Blir bilderna bättre ju högre Upplösning? Dom blir ju enorma tycker jag. Bilderna använder jag mest i mina bloggar och här på FiF.

Lakrits
0

Bilderna blir inte bättre av högre Upplösning i sig men det finns en del fördelar med att använda alla Mp. Negativt är ju filstorleken men man har ju generellt ganska mycket lagrings platys på datorn. Bara min 10Mp kamera ger väl ca 10+5Mb i raw+jpg

Fördelarna är ju tex. att om du fotar med 14Mp men bara behöver 7Mp så har du i princip 2X "digital" zoom. Dvs du kan klippa bort halva bilden och få samma kvalite på det utsnittet som om du hade kameran på 7Mp.

Utskrifter kan göras större.

/Mattias