Vilket fisheye?
Har ett tag varit rikitgt sugen på att skaffa en fisheye-optik, har varit i så många situationer då jag önskat att jag hade ett. Min budjet är lite begränsad men jag funderade på Samyang MF 8/3.5, är ju ungefär det billigaste på marknaden. Men sen hittade jag detta, aningen dyrare men också det jag tror jag skulle uppskatta mer. Men jag är inte säker om jag förstått rätt, har ju en Nikon D40, men behöver jag nån form av adapter för att få AF med Pelenget, eller för att det öht ska passa? Eller går det ens att få någon AF?
Bifogar en blogg och flickr med en massa bilder fotade med Pelenget.

Du behöver inte AF på ett fisheye. Det har så kort brännvidd att det ofta ger skärpedjup från mycket nära till oändligt. När skärpan behöver ställas in kan man göra det med avståndsskalan och helt enkelt uppskatta avståndet, vilket är lättare än att försöka ställa skarpt på mattskivan.
#1 Jag har hört det jo, men då hade det ju i vilket fall som helst varit enklast att ha fokusen automatisk. Och det ger fortfarande inte svar på min fråga. ;)

Objektivet har inte autofokus, räcker det som svar?
#3 Jo tack, det räcker.

Jag har Peleng och det fungerar bra med manuell fokus. Manuell bländare blir det också med Pelengen. Tungt och stabilt objektiv. Jag använder det mest för att göra 360x180 graders panoraman.
Samyang ger nog likvärdig kvalitet, kanske finns jämförelser på nätet, testat och Googla. Cyberphoto tror jag säljer Samyang, som har ett annat bildutsnitt, den tecknar ut fullt medans Peleng visar en del av bildcirkeln i hörnen.
Jag har Samyang 8mm och det funkar riktigt bra, finns någon artikel om det här på foto i fokus som jag skrev tidigare. Samma med det ingen AF och bländare ställer du manuellt på objektivet. Kul leksak men kanske inte mitt mest använda objektiv så klart.
/Mattias
Här finns Lakrits artikel om fisheye!
Optimalt är väl Nikon 10,5mm som har en himla fin skärpa t o m på bländare f16 och kanonfin närgräns. Om den har autofokusmotor vet jag dock int;)