Usb minne.
Jo, jag ska bort i morgon och vi ska ha med oss en dator som vi kan he över bilderna till om minneskorten blir fulla och för att jag ska få bilderna till min dator så ska jag ha med mig ett Usb minne. Men min fråga är, kan man över RAW bilder till ett Usb minne? 

Man kan få över vilken fil som helst på ett USB :)
// Dodat :)
1# okej, tack för svaret, är inte så duktigt med tillbehör till datorn, hihi! 

Okej :)
// Dodat :)
De flesta minnen fungerar som lagringsplatser och då brukar det inte spela någon roll vilket filformat det är. Finns t.ex. flera mp3-spelare som lagrar även andra datafiler (men som inte kan spela upp dem).
Ett USB-minne fungerar bra och de är dessutom billiga nuförtiden så utrymmesplatsen brukar det inte vara några större problem med. Tänk dock på att om ni fyller minneskorten och du skall ha alla bilder med dig hem så behöver du antingen ett stort usb-minne eller flera st, för nu vet jag förvisso inte hur stort minneskort du har till kameran men om du skall fylla det och sedan ta nya foton och allt i RAW så lär det ju gå några gigabyte i alla fall. Tänkte mest så att du inte står där med för litet usb-minne sedan och inte får med dig allt hem :o)
mvh Martin
#4 Jaa, jag har 8GB minnes kort + 1 GB minnes kort, sedan är usb minnet 2 gb, kanske jag ska packa med 4GB usbminnet istället.. 
Om jag förstod dig rätt så skall ni iväg och fotografera imorgon, och ha med er en dator så att ni kan tömma över era minneskort från kamerorna när de blir fulla.
Du har 8 + 1 GB minneskort = 9 GB minneskort.
Om du tar båda dina USB-minnen så får du alltså med dig 2/3 av två fulla minneskort. Det har du säkert redan räknat ut, men ville bara påpeka det så du inte missar det så enkelt. Har du en bärbar hårddisk hade jag rekommenderat att ta med den istället. Jag har införskaffat en bärbar hårddisk med USB-anslutning som backup-hårddisk, väldigt smidigt och inte beroende av vilken dator man använder även om jag oftast använder samma.
mvh Martin
#7 Jo, jag förstår det. Men du kommer inte få plats med alla bilderna på USB-minnena, men det har du nog förstått 
mvh Martin
Jag hade lite samma problem under semestern, men jag hade en liten dator med mig där jag laddade in bilderna. Nu får jag ladda ur dem i omgångar från ett usb-minne eller kort till min stationära dator. Det tar sin lilla tid, men något annat sätt finns inte om man inte har en extern hårddisk som Martin nämner. Jo, det finns säkert, men inget som löser ditt dilemma ikväll
#9 Ja, exakt! Får ta och skriva upp de på "köp" listan! 
Jag sitter just nu och gör min överföring av semesterns raw-bilder, och det som förvånar mig är att det tar en evinnerlig tid att föra över dom åt andra hållet
Jag har aldrig prövat att göra det